جمعه 20 آذر 1383

آصفي: به شرايط اعتماد پايدار با اروپا نرسيده‌ايم، وضعيت حقوق بشر در اروپا جدا نگران كننده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

- شوراي عالي امنيت ملي مسوول پرونده‌ي هسته‌يي، ضعف وزارت خارجه؟

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با اعضاي گروه سياست خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران كه در محل ايسنا انجام گرفت، در پاسخ به اين كه برخي محول كردن پيگيري بحث انرژي هسته‌يي از وزارت خارجه به ديگر دستگاه‌ها را به معني وجود ايراد در ساختار دستگاه سياست خارجي كشور مي‌دانند، گفت: نه اين گونه نيست، ما خودمان خواستيم محوريت اين كار به شوراي عالي امنيت ملي، زير نظر رييس جمهور و روحاني، دبير اين شورا برود.

وي با بيان اين كه اكثر نظرات كالين پاول وزير امور خارجه‌ي مستعفي آمريكا در شوراي عالي امنيت ملي كشورش رد مي‌شد، گفت: اين كار كه بحث پرونده اتمي را به شوراي عالي امنيت محول كرديم، ايراد به ساختار نيست، يك عقل جمعي تصميمي مي‌گيرد و هر نظري كه غالب شود آن انتخاب مي‌شود، كه يا بايد پذيرفته نشود يا اگر پذيرفته شد، بايد به آن تمكين كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به اين كه آيا اين اظهارات بدان معني است كه اين اقدام ناشي از ضعف وزارت خارجه بوده است؟ گفت: پس از ارايه اين كار به شوراي امنيت، باز هم قوي‌ترين بخش، وزارت خارجه بود و عملا كار به دست وزارت خارجه افتاد، چون كس ديگري نمي‌توانست جز اين، كاري كند.

- چگونگي گزينش تيم مذاكره‌كننده‌ي هسته‌يي ايران

آصفي در خصوص تيم مذاكره‌كننده‌ي ايراني با طرف اروپايي كه مذاكراتش نهايتا به توافقنامه‌ي پاريس منجر شد، تصريح كرد: تيم مذاكره كننده را وزارت خارجه تعيين نكرد، طي يك جلسه‌اي در عالي‌ترين سطوح، كه يكي از شركت‌كننده‌ها كه در حال حاضر در وزارت خارجه نيست، خواستار تشكيل يك تيم مذاكره‌كننده‌ي قوي براي اين كار شد، وي اسم اشخاصي كه اكنون در تيم هستند را ذكر كرد، اولين اسم، سيروس ناصري بود و بايد گفت كه ما در اين كشور مانند او مذاكره كننده، نداريم. پس از معرفي افراد، در عاليترين سطوح مذاكره شد و نتيجه اين شد كه همين تيم فعلي براي مذاكره برود وگرنه اين افراد داوطلب نبودند.

وي در پاسخ به اين كه چرا در پرونده هسته‌يي تغييرات و تحولات زيادي انجام گرفت و برخي اشخاص از اين عرصه كنار گذاشته شدند؟ گفت: در همان جلسه بود كه گفته شد اين تيم براي مذاكره اعزام شود و مسوول در وين نيز يك نفر از وزارت خارجه باشد، بايست تيم يكدست مي‌شد، در واقع اگر اين تدبير و تمهيد صورت نمي‌گرفت، ما الان درشوراي امنيت بوديم.

آصفي در خصوص بحث پروژه پرونده‌ي‌ هسته‌يي گفت: ما ديديم كه اين بحث را يك وزارتخانه نمي‌تواند جمع كند، و بايد برود زير چتر شوراي عالي امنيت ملي و خود دكتر خرازي پيشنهاد كرد كه اين پرونده به شوراي امنيت برود و چون دبير اين شورا فرد توانمندي است، مسوول امور شد.

سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اين كه تيم مذاكره‌كننده‌ي هسته‌يي به صورت جناحي انتخاب نشده و اين انتخاب كارشناسي بوده است، گفت: ما در وزارتخارجه فراجناحي عمل مي‌كنيم و در واقع در ديپلماسي نمي‌توان جناحي عمل كرد و جناحي امور را دنبال كرد، اگر بخواهيم در وزارت خارجه امور را جناحي ببينيم بايد هر چهار يا هشت سال وزارت خارجه را كلا عوض كرد، به همين دليل حزب‌گرايي در وزارتخارجه جايي ندارد.

وي افزود: افراد تيم مذاكره كننده به هيچ وجه جناحي انتخاب نشدند، اين افراد تعلقات فكري و خطي و گرايش‌هاي‌شان هم مثل هم نيست و متفاوتند، آن چه كه مدنظر اين آقايان بوده، خط قرمز نظام بوده، تمام مسوولين هم تاكيد كرده‌اند كه منافع نظام و خط قرمز نظام حفظ شده است، اين افراد با توجه به امكانات و با توجه به واقعيت‌هاي بيروني در جامعه بين‌المللي با قدرت مذاكره كردند. نمي‌خواهيم بگوييم پيروزي بزرگي به دست آورديم و نمي‌خواهيم بگوييم اين بهترين چيزي بود كه مي‌شد به دست آورد، نه! اين طور نيست و براي اين كار هم نمي‌خواهيم جشن بگيريم، اما قطعا تا آنجايي كه ممكن بوده، منافع نظام حفظ شده و قطعا ما شكست نخورده‌ايم. توانستيم تهديدها را مرتفع كنيم و از حقوق خودمان دفاع كنيم، توانسته‌ايم به دنيا اعلام كنيم و بقبولانيم كه استفاده از فن آوري صلح آميز هسته‌يي حق مشروع ايران است كه در حال حاضر اين مطلب را كشورهاي اروپايي هم اعلام مي‌كنند همان طور كه گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه نيز گفتند و ديگران هم مي‌گويند، كه همه اين‌ها حاصل تلاش بوده است.

- جاسوسي هسته‌يي موضوعي كه وزارت خارجه از آن بي‌اطلاع است

آصفي هم‌چنين در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص بحث جاسوس هسته‌يي كه از سوي وزارت اطلاعات مطرح شده، ابراز بي‌اطلاعي و از چرايي درج چنين خبري اظهار تعجب كرد.

- نگاه ايران به مذاكره با اروپا

وي در پاسخ به اين كه آيا مذاكره ايران و اروپا چنان ناپايدار است كه ممكن است حتي عملكرد يك جاسوس بتواند آن را برهم بزند؟ خاطرنشان كرد: نه، مذاكره ما با اروپا چيزي نيست كه يك جاسوس آن را برهم بزند، اين ممكن است جو بي‌اعتمادي در دنيا را دامن بزند، بالاخره ما هنوز به شرايط اعتماد پايدار نرسيده‌ايم.

وي در ادامه در پاسخ به اين كه چقدر از اعتماد پايدار فاصله داريم، گفت: اين به طرف اروپايي بر مي‌گردد كه چقدر به قول‌هاي خودش وفادار بماند، از جانب ما آن چيزي كه لازم بوده انجام داده‌ايم؛ يك دوره چند ماهه هم براي ارزيابي گذاشته‌ايم. اميدواريم كه اروپايي‌ها صادق باشند و به تعهدات خودشان عمل كنند. اگر اروپايي‌ها به تعهدات خودشان عمل كنند، ما هم كه به تعهدات خودمان عمل مي‌كنيم، آن وقت به يك اعتماد پايدار مي‌رسيم كه در حال حاضر در آن جهت حركت مي‌كنيم.

آصفي با بيان اين كه هيچ وقت بحث تحقيقات هسته‌يي جزو مقولات تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران نبوده است، درباره‌ي اصرار ايران براي مستثني كردن ‌٢٠ سانتريفيوژ از تعليق گفت: ما در اين بحث استدلال‌هاي خودمان را داشتيم. ما پذيرفتيم در اين مورد، توافق به صورت ديگري باشد و به جاي اين كه دستگا‌ه‌ها پلمپ شوند، تحت نظارت و دوربين قرار گرفتند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين كه بر اساس موافقتنامه‌ي پاريس قرار بود از ايران براي پيوستن به گروه ناظر بر فعاليت‌هاي هسته‌يي (MNA) دعوت شود، آيا پيوستن به اين كميته راه ورود ايران به باشگاه هسته‌يي را هموار خواهد كرد؟ گفت: اين بحث كميته‌اي است براي كشورهايي كه فعاليت هسته‌يي دارند و ايران مي‌تواند به عنوان كشوري كه داراي اين توان است در اين كميته شركت كند، اين با بحث كلوپ هسته‌يي متفاوت است كه اين عضويت ايران مي‌تواند مقدمه‌اي براي پيوستن به كلوپ هسته‌يي باشد، اما الان اين گونه نيست.

- همزماني رخدادهاي داخلي با مسايل خارجي ايران، هماهنگي‌ها، نارسايي‌ها و اهرم‌هاي چانه‌زني

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص ضرورت هماهنگي دستگاه‌هاي داخلي براي پيشبرد سياست خارجي و همزماني رخداد برخي اتفاقات داخلي كه انعكاس نامطلوبي در خارج از كشور دارد، گفت: اتفاقات همزمان با موضوع هسته‌يي متفاوت بودند كه البته برخي از آنها نيز تاثيراتي داشت. برخي از اين اتفاقات نيز بي‌تاثير بودند.

وي در ادامه‌ي اين گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: رسانه بايد بفهمد خط قرمز ما چيست و بايد بفهمند كه نبايد به ديگر كشورها اين تريبون را بدهند كه از درون كشورمان عليه خودمان حرف بزنند.

آصفي افزود: بايد به اين درك برسيم كه يك بحث، بحث داخلي خودمان است كه خانوادگي و درون حكومتي است و بايد خودمان آن را حل كنيم، اما اگر كشور ديگري براي بهره‌گيري از اين مسايل طمع كند، نبايد اجازه‌ي دخالت آن كشورها را در امور داخلي‌مان بدهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان با اشاره به اين كه بحث علني شدن دادگاه زهرا كاظمي را اين وزارت پيشنهاد داده بود، در پاسخ به اين كه آيا شما از حضور سفراي چند كشور خارجي در دادگاه زهرا كاظمي دفاع مي‌كنيد؟ گفت: خير، علني بودن به اين معنا نيست كه سفير خارجي بيايد، جلسه‌ي علني يعني اين كه خبرنگاران حضور داشته باشند.

وي در پاسخ به اين كه مگر دستگاه ديگري مي‌تواند سفير خارجي را دعوت كند و يا آيا دعوت آنها نبايد از طريق وزارت خارجه صورت گيرد؟ گفت: نه، اما البته قدري ناهماهنگي شده و درست عمل نشده است.

آصفي در پاسخ به اين كه اين ناهماهنگي‌ها چقدر حربه‌ي ايران در پيشبرد ديپلماسي‌اش را كند مي‌كند؟ گفت: بعضي از ناهماهنگي‌ها حربه ما را در بيرون كند كرده است.

- تظاهرات و تجمع‌ها برگزار شود، بدون بروز خشونت

آصفي در خصوص تجمع مقابل سفارت انگليس همزمان با روز صدور قطعنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره پرونده ايران گفت: تجمع و تظاهرات در كشوري مثل ايران هيچ اشكالي ندارد و ما با آن به صورت عمومي مخالفتي نداريم، در كشورهاي ديگر هم تظاهرات صورت مي‌گيرد و مواضع تجمع‌كنندگان گفته مي‌شود كه در ايران هم حق اعلان مواضع و اظهارنظر آزاد شناخته شده و محترم است، افراد مي‌توانند بيايند و مواضع‌شان را اعلام كنند.

وي افزود: اما بحث ديگر، بحث رعايت حرمت اماكن ديپلماتيك و توسل پيدا نكردن به خشونت است، كه اينها قابل قبول نيست و وزارت خارجه قبول نمي‌كند كه مقابل يك سفارتخانه‌اي و محلي از اماكن ديپلماتيك يا غيرديپلماتيك، تظاهراتي با خشونت انجام شود. اما اعلام مواضع و ديدگاه‌ها در تجمع‌هايي كه از مراحل قانوني طي شده باشد و مجوز گرفته شده باشد، هيچ مشكلي ندارد و وزارت خارجه با آن مخالفتي ندارد. اما بايد آدابش رعايت شود. اين كه چگونه تظاهرات برگزار مي‌شود، مهم است.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: اين به عهده نيروهاي انتظامي و دستگاه‌هاي ذيربط است كه اجازه ندهند تجمع به خشونت كشيده شود و با آنهايي كه مي‌خواهند يك جرياني را از مسير مسالمت‌آميز خارج كنند، برخورد قانوني نمايند.

آصفي با بيان اين كه ما هيچ وقت نگفته‌ايم مخالف تجمع هستيم و اعلام اين كه ما در ظاهر و در باطن حمله به اماكن ديپلماتيك از جمله سفارت انگليس را محكوم مي‌كنيم، در پاسخ به اين كه چقدر مي‌توان از اين گونه از نارضايتي افكار عمومي داخلي در جهت تقويت قدرت چانه زني استفاده كرد؟ گفت: دولت كه اين موارد را طراحي نكرده تا از آن براي چانه‌زني استفاده كند، احساسات خودجوشي در اين كشور مثل همه كشورها وجود دارد كه در بعضي جاها اثر كمك كننده مي‌گذارد و بعضي‌ جاها اثر منفي مي‌گذارد، اما بي‌اثر نيست و دنيا مي‌فهمد كه اينجا چندصدايي است. اگر دولت مي‌خواست اين تجمع‌ها را طراحي كند، مي‌نشستيم بررسي مي‌كرديم كجا تظاهرات را بگذاريم و كجا نگذاريم، اما اين اصلا دست دولت، نظام و حكومت نيست، اينها تظاهرات خودجوشي است كه صورت مي‌گيرد.

- ادعاي كمال در حقوق بشر را نداريم، اروپا چرا دايه‌ي دلسوزتر از مادر شده است؟

سخنگوي وزارت خارجه با ابراز اين كه نمي‌گوييم در رعايت حقوق‌بشر كامل هستيم، در خصوص صحت موارد اتهامي اروپا به ايران در اين زمينه گفت: ما در بعضي جاها ضعف و نقص داريم كه خودمان بهتر از خارجي‌ها آنها را مي‌دانيم و تلاش هم شده برطرف شود كه در خيلي جاها پيشرفت داشته‌ايم و در خيلي جاها هنوز پيشرفت نداشته‌ايم، اما در حال دنبال كردن آنها هستيم. يك بحث، بحث وضعيت حقوق بشر در كشور است كه از نظر ما ايده‌آل نيست اما بايد يادمان باشد هنوز ‌٢٥ سال از اين انقلاب بيشتر نگذشته، كمبودها هنوز بسيار زياد است، و ما بايد مسير را ببينيم كه فكر مي‌كنم مسير، مسير درستي است. اما ضعف داريم كه بايد دستگاه‌هاي مختلف بايد با يكديگر بررسي كنند تا اين نقص را رفع كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: بحث ديگر، بحث اظهارنظر ديگران است، ما دلايل و قرائن و مستندات داريم كه اين اظهار نظرات با هدف خيرخواهانه صورت نمي‌گيرد، به خاطر اين كه خيلي چيزها بهتر از زمان رژيم گذشته شده، در آن زمان انتقاد نمي‌شد اما امروز انتقاد مي‌شود. همچنين خيلي از كشورها در منطقه و بيرون منطقه هستند كه وضعيت حقوق بشرشان با ما خيلي فاصله دارد عقب تر است اما آنها مورد نقد و انتقاد واقع نمي‌شوند كه باز باعث مي‌شود ما در خيرخواهي اين انتقادات شك مي‌كنيم.

آصفي ادامه داد: اروپايي‌ها كه به ما نقد مي‌كنند، خودشان ببينند كه براي ارتقاي حقوق بشر در زمينه اقليت‌ها و مهاجرين چه كرده‌اند، امروز اسلام‌ستيزي در اروپا كه نمونه بسيار زشت آن در هلند بود، بسيار زياد ديده مي‌شود. اروپايي‌ها از خودشان شروع كنند. اگر مي‌خواهند مردم را به حقوق بشر دعوت كنند، اول خودشان اجرا كنند تا ما متوجه شويم راست مي‌گويند. وضعيت حقوق بشر در اروپا جدا نگران كننده است كه اين شعار نيست. اسلام ستيزي در اروپا به شديدترين وضع خودش رسيده و براي زنان محجبه در بعضي كشورها مشكل ايجاد كرده‌اند.

وي در ادامه در با اشاره به اين ادعاي اروپاييان مبني بر اين كه در ايران هم پوشش اجباري است؟ گفت: ما اعلام كرده‌ايم ”جمهوري اسلامي“ هستيم، ما شرابخواري را هم حرام اعلام كرده‌ايم. ما ادعا نكرده‌ايم دموكراسي بدون حد و مرز به مفهوم غربي داريم، ما گفته‌ايم جمهوري اسلامي، چارچوب كشورمان جمهوري اسلامي است. هر چيزي را كه با مقررات جمهوري اسلامي مطابقت دارد، قبول داريم هر چه مطابقت ندارد را قبول نداريم. اما نفاق و تضاد در آنجاست.

آصفي در خصوص ادعاي اروپايي‌ها مبني بر اين كه حجاب به عنوان يك سمبل سياسي است، گفت: حجاب اگر در اين حدود سه دهه‌ي اخير ايجاد شده بود، گفته مي‌شد يك سمبل سياسي است. حجاب از صدراسلام وجود داشته، در دين يهوديت نيز حجاب وجود دارد. حجاب اصلا يك بحث سياسي نيست و يك بحث كاملا ديني است. حال اگر آنها مي‌خواهند بگويند اسلام دين سياسي است بحث چيز ديگري است كه الان مي‌بينيم مسيحيت بسيار سياسي‌تر شده است و نئومحافظه‌كاران كاملا ايدئولوژيك با مسايل برخورد مي‌كنند. اسلام ستيزي در اروپا و مخالفت با اقليت‌ها و برخورد با آنها به اوج خودش رسيده كه اين ربطي به ايراني‌ها ندارد.

وي تاكيد كرد: واقعا اگر اروپا نقدش به ما از روي خيرخواهي است، اول به خودش بپردازد، چرا خودش را درست نمي‌كند؟! آن چه كه از بيرون به ما گفته مي‌شود ما در آن شك جدي داريم كه از سر خيرخواهي باشد، اما اين كه در داخل كشور ما چه مي‌گذرد و آيا مشكل نداريم؟ حتما مشكل داريم و آن وظيفه خودمان است كه عمل كنيم و نيازي به نسخه و دستورالعمل ديگران نداريم.

- قراردادهاي كلان اقتصادي، ارتباط با ديپلماسي؟!

آصفي در خصوص انعقاد قراردادهاي اخير با چين و هند و دو نگاه متفاوت به آنها و در پاسخ به اين كه از نظر اقتصادي تا چه حد با وزارت خارجه هماهنگي صورت گرفته و آيا منافع سياسي ايران در اين قضيه لحاظ شده است؟ گفت: همكاري‌هاي اقتصادي با چين و هند در چارچوب منافع نظام بوده، كاملا اقدام هماهنگ و به نفع كشور بوده است. چين و هند دو كشور جدي منطقه هستند. از لحاظ اقتصادي هم با توجه به وضعيت كنوني بازار منافع كشور تامين شده و اقدام پسنديده‌اي بوده است. اين كه در همكاري‌هاي اقتصادي هماهنگي لازم صورت مي‌گيرد، نه در بعضي‌ جاها صورت نمي‌گيرد. در كل دنيا همكاري‌هاي اقتصادي در چارچوب يك سياستگذاري خاصي مشخص مي‌شود، در جمهوري اسلامي در خيلي جاها هماهنگي صورت مي‌گيرد، در بعضي جاها هم صورت نمي‌گيرد. انتظاري كه ما از مجلس و دولت داريم اين است كه به اين مساله توجه كنند كه البته قانوني داريم كه تجارت با لحاظ مسايل سياسي در نظر گرفته شود. ما يك ستاد هماهنگي اقتصادي داريم كه در وزارت خارجه برگزار مي‌شود و معاونين وزارتخانه‌هاي ذيربط به مسووليت وزارت خارجه به اين وزارتخانه مي‌آيند و هماهنگ مي‌شود.

وي ادامه داد: در بعضي جاها هماهنگي نيست كه انتظار داريم آنها هم به تدريج برطرف شود. اما هماهنگي تنگاتنگ بين سياست و اقتصاد يك امر اجتناب ناپذير است.

آصفي در پاسخ به اظهاراتي كه اين قراردادها را نوعي معامله براي جلوگيري از ارجاع احتمالي پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل خوانده بودند، گفت: نه اين قرارداد با چين در آن جهت ديده نشده ما چين را يك همكار بلندمدت براي خودمان مي‌دانيم و قراردادي كه به لحاظ اقتصادي بسته شد كاملا توجيه داشت. اين استدلال وقتي مطرح مي‌شود كه بگوييم اين قرارداد از نظر اقتصادي توجيه ندارد، اين همكاري اقتصادي كاملا توجيه فني و اقتصادي داشت. مستقل از اين كه ما با چين در روابط بين‌المللي چه رفتاري داريم اين قرارداد بايد انجام مي‌شد. منفعت دو كشور را به همراه داشت و اتفاقا جز قراردادهاي بسيار خوب هم بود.

آصفي ادامه داد: قراردادها اگر با طراحي و تدبير صورت گيرد حتما در پيشروي اهداف سياسي كشور كمك كننده است كه در خيلي جاها صورت مي‌گيرد و بعضي جاها هم وجود دارد كه ان شاءالله آنها هم همين گونه مي‌شود.

- كوتاه درباره‌ي روسيه

وي در خصوص قرارداد بازگرداني سوخت هسته‌يي ايران با روسيه گفت: اين يك بحث فني سر قيمت است و بحث باج دادن نيست.

- خنده‌ي خرازي با وزير خارجه‌ي انگليس

از آصفي درباره خنده‌هاي كمال خرازي با جك استرا در شرم‌الشيخ و احيانا برخي موارد ديگر كه عجيب و نامعمول خوانده شده بود، پرسيديم. وي گفت: خرازي وقتي وارد جلسه شد (شرم الشيخ) يكي از نماينده‌هاي مجلس كنار ما بود كه آقاي خرازي به استرا گفت ما در مورد هسته‌يي به صورت جدي مشكل داريم، اين نماينده‌ي مجلسي كه كنار من حضور دارد، به شما مي‌گويد كه در داخل كشور ما وضعيت چگونه است و ما از حقوق‌مان نمي‌گذريم كه استرا خنديد و گفت پس نماينده آورده‌اي كه با من دعوا كند، اين جريان باعث بروز خنده شد و مساله‌ي خاصي نبود.

- رايزنان فرهنگي، فشارها و وزارت خارجه

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص روند انتخاب رايزن‌هاي فرهنگي و كارآمدي آنها گفت: معرفي رايزن‌هاي فرهنگي برعهده وزارت ارشاد است كه از طريق سازمان ارتباطات به ما اعلام مي‌شود و در وزارت خارجه هم در خصوص سوابق و توانايي اين افراد بررسي مي‌شود، آنهايي كه توانايي دارند تاييد مي‌شوند، خيلي از وقت‌ها اين افراد معرفي شده نظر وزارت خارجه را تامين نكرده‌اند و دستگاه‌هاي ذيربط فرد ديگري را معرفي كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: اگر فردي در طول كار از خود توانايي نشان نداد اين به معناي آن نيست كه در آغاز كار واجد شرايط نبوده است، افراد كه گارانتي ندارند، شرايط فرق مي‌كند، برخي اوقات كه عدم توانمندي اين افراد مشخص مي‌شود، مي‌توان آنها را برگرداند.

آصفي در ادامه گفت: اگر يك مديري در طول كار از خودش ناتواني نشان داد به معناي اين نيست كه انتخاب اولي غلط بوده، به همين دليل ديده مي‌شود كه مجلس به وزيري راي مي‌دهد بعد او را استيضاح مي‌كند.

وي در پاسخ به اين كه آيا دستور كار مشخصي براي اين افراد و يا بقيه كارمندان وزارت خارجه در خارج از كشور وجود دارد؟ گفت: بله، دستور كار مشخصي وجود دارد.

- كنفرانس‌هاي بين‌المللي، مذاكرات علني و غيرعلني

وي در پاسخ به اين كه مذاكرات غيرعلني و اين كه در حاشيه مراسم‌ها گفته مي‌شود، ديدارهايي صورت مي‌گيرد، چيست؟ گفت: ما با آمريكايي‌ها نه مذاكره علني، نه مذاكره غيرعلني نداريم و اين امر نيز در دستور كار نظام نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان گفت: اگر كسي رفته و مخفيانه با ديگري حرف زده اين كه مذاكره نمي‌شود. ما مذاكره با آمريكا چه علني و چه غيرعلني نداريم. حتي اگر من سخنگو با يك آمريكايي صحبت كنم به گونه‌اي كه بخواهم نه كشور من و نه ايالات متحده آن را بفهمد اين كه مذاكره نمي‌شود و با كشورهاي ديگر هم من نمي‌دانم، اين را بايد وزارت اطلاعات و دستگاه‌هاي اطلاعاتي توجه كنند، مذاكرات غيرعلني است يا نيست و اين وظيفه ما نيست.

- بحث‌هاي جناحي موضوعي نيست كه سخنگو به آن وارد شود

وي با تاكيد بر اين كه مذاكره‌ي با آمريكا در دستور كار نظام قرار ندارد، در پاسخ به اين سوال كه به عقيده‌ي او چرا جناح‌هاي كشور يكديگر را متهم مي‌كنند براي برقراري ارتباط با آمريكا برنامه‌ريزي مي‌كنند؟ گفت: نمي‌دانم، من خيلي وارد اين بحث‌ها نمي‌شوم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15375

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: به شرايط اعتماد پايدار با اروپا نرسيده‌ايم، وضعيت حقوق بشر در اروپا جدا نگران كننده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016