پنجشنبه 19 آذر 1383

آمریکا : چشم انداز عضویت ایران در ساز مان تجارت جهانی روشن نیست، مهر

وزارت امور خارجه آمریکاروز سه شنبه اعلام کردکه از عضویت عراق و افغانستان درسازمان تجارت جهانی حمایت می کند اما در باره عضویت ایران در این سازمان هیچ اجماعی وجود ندارد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، شورای عمومی سازمان تجارت جهانی روزهای سیزده و چهارده دسامبر درخواست عضویت افغانستان ، عراق و ایران را بررسی خواهد کرد .


آدام ارلی سخنگوی معاون وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت : موافقت گسترده ای در باره عضویت افغانستان و عراق در این ساز مان وجود دارد .

وی افزود : از نظر تاریخی در باره در خواست عضویت ایران عدم اجماع وجود دارد .

سازمان تجارت جهانی مسئله عضویت کشورها را تنها از طریق اجماع تصمیم گیری می کند و اظهارات ارلی پیرو سیاست قبلی آمریکااست که برای هشت سال بر آن پافشاری کرده است .

خبر گزاری فرانسه مدتی قبل اعلام کرد درخواستهای عضویت این کشورها همراه با مسائل دیگری مانند گزارش آخرین دور مذاکرات تجاری در نشست بعدی شورای عمومی سازمان تجارت جهانی که یکصدو چهل و هشت کشور عضو آن هستند رسیدگی خواهد شد .

عراق درماه اکتبرخواستار عضویت کامل دراین سازمان شده و افغانستان نیزدرآوریل سال 2003 خواستار پیوستن به این ساز مان شد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنین ایران از می سال 2001 درخواست عضویت خود دراین سازمان رادر نشست های شورای عمومی آن تکرار کرد که مکررا از سوی آمریکا رد شد .

امادراین زمان بیشتر کشورها ازجمله اروپا حمایت خود را ازعضویت ایران اعلام کرده اند و ابراز امیدواری نمودند که آمریکا در دیدگاه خود نسبت به عضویت ایران دراین سازمان تجدید نظر کند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15342

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمریکا : چشم انداز عضویت ایران در ساز مان تجارت جهانی روشن نیست، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016