پنجشنبه 10 دی 1383

انصافعلی! دده م یاندی


در نظرخواهی گویا حتما شرکت کنید من در حال نوشتن یک مطلب تحلیلی در مورد نظرخواهی مهم گویا هستم. از همه دوستانی که تا به حال در این نظرخواهی شرکت نکرده اند درخواست می کنم که در یک روز باقیمانده در این نظرخواهی شرکت کنند و به چهره مورد علاقه شان رای بدهند. حتما این کار را بکنید که تاخیر موجب خسران است.

چهل سال بعد در همین روز

امروز دهم دی ماه 1423 هجری شمسی مطابق با سی ام دسامبر 2044 میلادی، خبرهای این هفته را به اطلاع می رسانیم.

انصافعلی! دده م یاندی
جشنواره فیلم بزرگ تهران برگزار شد و مارال هدایت جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. فیلم او با نام « انصافعلی، دده م یاندی» که با زبان آذری نمایش داده شده است با استقبال وسیع تماشاگران مواجه شد. مارال هدایت کارگردان بزرگ آذربایجانی در این فیلم زندگی پدربزرگش انصافعلی را در داستانی ملودرام، اما با روایتی مدرن بازگو کرده است. این کتاب براساس تحقیقات سرمایکل بهنود، رمان نویس بزرگ آمریکایی ایرانی تبار ساخته شده است. براساس روایت مایکل بهنود، انصافعلی هدایت 43 سال قبل وارد فعالیت های سیاسی شد، و یک ماه بعد برای یک سفر به آلمان رفت و پس از بازگشت به زندان افتاد، وی در سن 49 سالگی برای اولین بار بازجویی شد، اما چون لازم بود اعترافاتی بکند به مدت هشت ماه در زندان انفرادی ماند، وی در سن 52 سالگی تفهیم اتهام شد و معلوم شد که جرمش مخالفت با نظام حکومتی ایران است، انصافعلی هدایت در سن 56 سالگی برای اولین بار به دادگاه رفت و دادخواست مدعی العموم را مبنی بر اینکه اقدام علیه امنیت ملی کرده است شنید، اما جلسه دفاعیه او زمانی تشکیل شد که وی 59 ساله بود، وی از خود دفاع کرد و به دو سال زندان محکوم شد، اما تا وقتی شصت و دو ساله شد این حکم به وی ابلاغ نشد، وی پس از 13 سال زندان به مجازات دوسال زندانش اعتراض کرد و به همین دلیل برای تجدید نظر تا سن 65 سالگی منتظر اعلام حکم تجدید نظر بود، دادگاه تجدید نظر زمانی تشکیل شده بود که وی 66 ساله شد، سرانجام حکم نهایی در سن هفتاد سالگی به او ابلاغ شد، اما چون نظام قضایی ایران تغییر کرده بود، قوه جدید قضائیه معتقد بود او باید آزاد شود، در همین شرایط بود که انصافعلی هدایت تصمیم گرفت اعتراض کند و به همین دلیل تا سن هفتاد و سه سالگی مبارزه پرشوری را برای اعتراض به 24 سال زندانش انجام داد. وی سرانجام ده سال قبل موفق شد کلیه قاضیان و بازجویانش را محکوم کند، ولی آنها دیگر وجود نداشتند. « انصافعلی دده م یاندی» مورد توجه منتقدین زیادی قرار گرفته است.

ensafali hedayat.jpg
صحنه ای از فیلم مارال هدایت، در این صحنه انصافعلی هدایت پس از زندان در حال کار مطبوعاتی به گذشته فکر می کند.

فساد مالی در چین
در پی تشکیل یک کمیته 9600 نفری برای بررسی فساد مالی در چین، 64237 مدیر مالی چین برکنار شدند و همچنین 17635 نفر از مخالفان مبارزه با فساد اداری توسط 24658 قاضی محاکمه شدند. چینی ها در حال تربیت 23 میلیون مدیر اداری و مالی هستند که از سن سه سالگی قرار است یاد بگیرند که رشوه نگیرند، دولت چین اعلام امیدواری کرد که اگر دویست میلیون نفر از مردم این کشور با دولت همکاری کنند تا سال 2143 فساد مالی از این کشور ریشه کن می شود. طبق آمارهای بین المللی هر چینی در طول هفتاد سال گذشته دست کم1.2 بار به دلیل فساد مالی برکنار شده است.

شبکه تلویزیونی ایرانی در هلند
دولت هلند با ادامه کار شبکه تلویزیونی گویا تی وی در این کشور مخالفت کرد. اکثریت مسلمان پارلمان اعلام کردند که این شبکه ایرانی یا باید از این پس قوانین اسلامی جامعه هلند را رعایت کند یا دفاترش را به ایران ببرد. شبکه تلویزیونی گویا تی وی چهل سال است که به عنوان یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان در این کشور فعالیت می کند.

حسین درخشان در مایکرولاگ
حسین درخشان رئیس موسسه مایکرولاگ با پیوستن انجمن وبلاگ نویسان غیر پشیمان به این موسسه خودداری کرد. وی گفت: اینا با هم دعوا دارن، باید معلوم بشه ما سر کار هستیم یا اینا. مایکرولاگ بزرگترین موسسه وبلاگ های جهان است که از آتلانتا اداره می شود و در محیط اینترنتی این موسسه یک میلیارد نفر از صبح تا شب وبلاگ می نویسند.

NEMENEMONLINE
سرانجام با ورود نه مه نم(NEMENEM) خواننده مشهور و پرطرفدار انگلیسی ملایری تبار به طرفداری از حزب دموکرات مشارکت و برگزاری کنسرت بزرگ نه مه نم در تهران شانس پیروزی این گروه در انتخابات آینده ریاست جمهوری از 24درصد به 27.3 درصد رسید. نه مه نم در نظر دارد ترانه «می نیم تو قلامان شی بکنیم» را در این کنسرت بخواند.
nemenem 2.jpg
نه مه نم در کنار خیابان در حال فکر کردن به مردم و پیدا کردن زبان مویسقی عامیانه است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16268

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انصافعلی! دده م یاندی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008