سه شنبه 30 مهر 1387

حاکميت موسيقی بی هويت را ترويج می کند، من فعلا موسيقی درست پاپ نمی شناسم، گفتگوی شقايق خانزادی با داريوش پيرنياکان، ميزان نيوز


شقايق خانزادی - جشن بزرگ خانه موسيقی هم اکنون در حال برگزار شدن است که در چند ماه اخير موج گسترده ای از فعاليتهای موسيقی در کشور جريان داشته است؛ در ماههای اخير شجريان دوبار کنسرت برگزار کرد و يکبار نيز پسرش در سالن وزارت کشور بر روی سن رفت،ناظری،‌ذوالفنون و ديگر اساتيد موسيقی سنتی نيز در اين مدت اجراهای متعددی داشتند و همزمان آلبومهای بحث برانگيز محسن نامجو و محسن چاووشی مجوز انتشار گرفنتد،‌گروه آرين با کريس دی برگ آلبوم مشترک برگزار نمود و گروههای زيرزمينی رپ و راک نيز دهها آلبوم روانه بازار غير رسمی نمودند اما دبيرجشن خانه موسيقی در گفت وگويی مفصل بسياری اين فعاليتها را در جهت ضديت با موسيقی می‌داند و معتقد است توطئه ای در کار است تا با ترويج انواع سبک های مبتذل تاثير نامناسبی بر جامعه جوان ايرانی بگذارد.

*در همين ابتدا برای ما از جديدترين اخبار جشن بگوييد؟
-اولين روز جشن که با اجرای گروه کامکارها شروع شد و تفاوتی که امسال جشن خانه با پارسال داشت اين است که اين جشن به مدت ۵ شب برگزار ميشود .درآمد سه شب از اين اجراها به خانه موسيقی تعلق ميگيرد. و به همين ترتيب شب دوم وسوم که ۲۶ و ۲۷ مهر است ارکستر ملی به اجرای برنامه پرداختند و۲۸ و ۲۹ هم استاد شجريان به همراه گروه شهناز برنامه اجرا ميکنند .شب آخر هم که ۳۰ آبان است اختتاميه جشن را در تالار وحدت برگزار ميکنيم اما اتفاق جديد ديگری که امسال در جشن می افتد که پيشنهاد خود من به عنوان دبير جشنواره بوده اين است که آثار ارائه شده به جامعه موسيقی در يک سال اخير مورد بازبينی قرار بگيرد و داور ها بهترينها را انتخاب کنند و به اين آثار که شامل بهترين آهنگساز بهترين خواننده و بهترين آلبوم است تنديس خانه موسيقی اهدا شود و اين را مصوب کرديم که هر سال اين طرح را داشته باشيم .

*در رابطه با توجه بيشتر به جوانان اين سوال مطرح ميشود که چرا برگزيدگان جشنواره جوان (که سال پيش برگزار شد) در اين جشن جايی نداشتند؟
-دبير برگزاری جشنواره جوان خود من بودم که نوازنده ها از شهرستان دعوت شده بودند و ما از طرف جشنواره هزينه هتل و غذای اين ميهمانان را متقبل شديم تا اين يک هفته بچه ها در تهران بی جا و مکان نباشند و مشکل نداشته باشند و قرار بر اين بود که برای برگزيدگان تسهيلات ويژه ای در نظر گرفته شود اعم از ورود به دانشگاه بدون کنکور و فرستادن به فستيوال های خارج از ايران که متاسفانه به دلايلی اين جشنواره امسال برگزار نشد .

*چرا نوازندگان جوان در اين جشن جايی نداشتند؟
_آنها به اين جشن ربطی نداشتند .

*با توجه به اينکه يکی از اهداف برگزاری جشن ترويج موسيقی در جامعه است بهتر نبود که مثل تئاتر خيابانی در اين يک هفته موسيقی خيابانی در همه جای تهران برگزار ميشد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

-موسيقی با تئاتر خيلی فرق ميکند . در خيابان که هيچ امکانات صوتی وجود ندارد کوک سازها از بين ميرود و فضا مناسب نيست و نمی‌شود اين کار را درباره موسيقی انجام داد . ثانيا اين کنسرتها فقط امسال آن هم به خاطر بدهکاری خانه همزمان با جشن برگزار ميشود در غير اين صورت کنسرتها هر ساله برگزار نميشود. در واقع اين برنامه مثل گلريزان زورخانه ای برای خانه موسيقی به علت قولهايی که از طرف مسئولان داده شد و اجرا نشد برگزار ميشود .

*يعنی اين طرح جشن خانه موسيقی در چند روز فقط برای امسال است و در سالهای آينده شاهد برگزاری آن نخواهيم بود؟
-چرا در چند روز برگزار ميشود ولی ممکن است که به شکل کنسرت نباشد . هدفی که ماداريم و در اساسنامه هم هست اين است که خانه به جايی برسد که بتواند خودش جشنواره موسيقی مستقل برگزار کند .و اين طور نباشد که به خاطر بدهکاريها اين جشن برگزار شود بلکه به طور مستقل فستيوال بين المللی برگزار کند که حتی از کشورهای ديگر هم شرکت کننده داشته باشد به طوريکه اين جشنواره از نظر شان و پرستيژ آن قدر بالا باشد که شرکت در آن خود به نوعی برای شرکت کننده افتخار محسوب شود و همه برای شرکت در اين جشنواره با هم به رقابت بپردازند .

*با توجه به اينکه بنياد رودکی يکی از ارگانهای دولتی است که حمايت از موسيقی را بر عهده دارد و طبيعتا سياستهای خودش را در عرضه و تبليغ موسيقی دنبال ميکند چه تفاوتی ميان خانه موسيقی با بنياد رودکی د رحمايت از سياستهای مورد نظر به طور مثال آواز بانوان دارد؟
-بنياد رودکی يک ارگان دولتی است و بودجه و امکانات کلان دارد در حاليکه خانه موسيقی يک نهاد مدنی است . و در ثانی سياستهای خانه موسيقی که در اساسنامه پيش بينی شده هدفهای بلند مدت است اما بنياد رودکی چون دولتی است طبيعتا با تغيير دولت سياستهايش تغيير ميکند . ضمنا خانه موسيقی چون يک نهاد صنفی است ميخواهدکه تسهيلات صنفی برای اعضا در نظر بگيرد . مثل بيمه مثل راه اندازی تعاونی مسکن و . . . . خانه موسيقی در موضع گيريها و اجحافاتی که به هنرمندان ميشود سکوت نميکند .

*مثلا در رابطه با جشنواره گل ياس که د رارتباط با بانوان بود و پس از دو سال برگزاری ديگر برگزار نشد و بعد از آن موسسه نغمه شهر از طرف شهرداری جشنواره موسيقی آوای مهر بانوان را برگزار ميکند . چرا اين جشنواره بايد از طرف شهرداری پيگيری و اجرا شود؟
-خانه موسيقی هيچ بودجه ای ندارد ما فقط ميتوانيم حمايت معنوی بکنيم . اگر روزی يک موزيسين به ما مراجعه کند و بگويد که فلان ارگان در حق من اجحاف کرده يا به نوار من مجوز داده نشده ما نامه مينويسيم و پيگيری ميکنيم . مثلا در کنسرت همايون شجريان به خاطر خاموشی به مدت يک ساعت و وضع پيش آمده موضع گيری کرديم که هم از ارشاد و هم از وزارت کشور خواستيم که جوابگوی اين مسئله باشند . اما برگزاری کنسرت نه از اهداف ماست و نه بودجه آن را داريم . متولی برگزاری جشنواره وزارت ارشاد است و مانيستيم چون همه اعضای خانه هم خود جزو هنرمندان هستند . آنها که متولی فرهنگ هستند بايد اين کار را انجام بدهند ما ميتوانيم معترض بشويم مثل جشنواره جوان که برگزار نشد و معترض شديم و خواستيم که جوابگوی ما باشند که چاپ هم شد و در ملاقاتی که با آقای احمدی داشتم ايشان به من جوابگو شدند و دلايلی آوردند که ما قادر به برگزرای اين جشنواره نيستيم .

*حمايت شما از يک خانم برای برگزاری کنسرت به چه شکلی است ؟
-اگر به ما مراجعه کنند و بگويند که فلان سالن را به علت اينکه نميخواهند برای خانمها کنسرت برگزار کنند به من نميدهند ما پيگيری ميکنيم . برای خيلی ها ما با همين پيگيريها سالن گرفتيم . حتی برای خيلی ها سالن وزارت کشور را گرفتيم .

*آيا اين حمايت فقط شامل هنرمندان سرشناس ميشود يا اينکه شامل جوان تر ها و ناشناس تر ها هم ميشود؟
-نه اين حمايتها شامل همه است . اگر فردی مراجعه کند و بخواهد که ما مثلا سالن وزارت کشور را بگيريم و ما با توجه به صلاحديد ببينيم که سالن وزارت کشور را پر نميکند به او پيشنهاد ميدهيم که سالن کوچکتر برايش بگيريم .

*برای نيروهای تازه کارتر چه حمايتی در نظر ميگيرد آيا هيچ شرط يا شروطی را پيش پای آنها نميگذاريد و بی هيچ پيش زمينه ای او را ميپذيريد؟
-اگر به ما مراجعه کنند و بگويد عضو فلان کانون هستم و فلان حمايت را ميخواهم حتما حمايت ميکنيم .

*آيا حتما بايد عضو باشد؟
- ‌مسلما ما به اعضای خودمان خيلی بيشتر بها ميدهيم تا غير عضو . چون عضو اهميت قائل بوده که آمده عضو خانه شده . اگر هم عضو نباشند پيشنهاد ميکنيم اول عضو شود بعد ما از او حمايت کنيم . چون اگر عضو شوند برای خودشان هم خيلی خوب است چون در وهله اول با ورود به خانه آنها بيمه ميشوند و خود اين يک جور استخدام است چون حتی اگر در هيچ جايی هم استخدام نشوند ميتوانندپس از پايان ۳۰ سال بازنشسته بشوند .

*خانه موسيقی در شهرستانها چه فعاليتهايی دارد؟
-بستگی به شهروندان شهرستانی دارد . اگر هنرمندان شهری تقاضا بدهند به خصوص مراکز استانها که ما ميخواهيم شعبه خانه موسيقی تاسيس کنيم و امکاناتشان را برای ما اعلام بکنند مثلا بروند از استانداری يا فرمانداری يا اداره ارشاد ۲ تا اتاق بگيرند و يک امکانات حداقلی را داشته باشند ما حتما استقبال ميکنيم . چون در شهرستانها اين طور هست که يک نفر کلاس موسيقی دارد و درخواست شعبه خانه موسيقی ميکند و بالای کلاسش هم مينويسد خانه موسيقی که اين در حقيقت تبليغی برای خودش است . ما اين اجازه را نميدهيم بايد به هر حال يک جای مستقلی باشد و بدانيم که اصلا چند هنرمند در آن شهر هست که خواهان خانه موسيقی است ؟ ما نماينده ميفرستيم و اجازه تاسيس ميدهيم و خودمان هم افتتاح ميکنيم . همين طور که الان شعبه شيراز تبريز اصفهان و بروجن... را داريم چون آنها از ما خواستند ما هم رفتيم افتتاح کرديم .

*چرا نميتوانيد؟‌
-همه ما با کمبود امکانات در شهرستانها مطلعيم و ميدانيم که بسياری از اهالی موسيقی که دستشان به جايی بند نيست چقدر تشنه هستند اما خانه موسيقی در آنجا وجود ندارد. اگر برای تاسيس خانه در شهرستانها اقدام کنيد حتما اين شعبات ميتوانند برای شناساندن موسيقی فلک آن منطقه قدمهای موثرتری بردارند .مثلا حتی کانونی به اسم فولکلر در کانونها نداريم ؟ کانون ها بر اساس ساز و آواز است کانون نوازندگان سازهای ايرانی کانون آواز خوانان موسيقی ايرانی و . . . اين کانون ميتواند آواز خوانی فولکلر رو هم در بر بگيرد دسته بندی ما بر اساس سازهاست. اگر قرار بود که به اين صورت کانون داشته باشيم مجبور بوديم که ده ها کانون به نامهای کانون ارکستر ، کانون نواحی ، کانون پاپ و . . . داشته باشيم . خب مثلا يک آهنگ پاپ را با همين سازهای کلاسيک ميزنند و اين نوازنده ميتواند در گره نوازندگان کلاسيک عضو شود . خيلی از نوازنده های ما از عاشيق های آذربايجان هستند . دوتار ار نوازان ترکمن صحرا تنبور نوازان کرمانشاه و . . .

*نظر شما درباره روند و پيشرفت موسيقی پاپ در جامعه امروز چيست؟
-من تخصص پاپ ندارم اما من فعلا موسيقی درست پاپ نمی شناسم من به عنوان شخص پيرنياکان با شما صحبت ميکنم و پاپ از نظز من معنی دارد پاپ يعنی چيزی که در بين مردم جاری هست . يعنی عوام و طبقه خاصی که فرهيخته نيستند به آن گوش ميکنند در همه جای دنيا هم همين طور هست . کدام يک از اين موسيقی ها که به عنوان پاپ عرضه ميشود در بطن مردم جاری هست ؟ و خواستگاه مردم ايران را دارد ؟‌ آيا جز اين است که موسيقی کافه های دست دهم کشورهای آمريکايی و اروپايی مياد اينجا به عنوان موسيقی پاپ ؟ اما من معتقدم که هر کشوری موسيقی پاپ خودش را دارد . پاپ يعنی از متن و بطن فرهنگ عامه مردم بيرون بيايد . آيا فرهنگ عامه مردم ما اين است که از راديو تلويزيون پخش ميشود؟ و شايد هم اين انکرالاصواتی است که فقط داد و فرياد ميزنند و با يک سينتی سايزر زير صدايشان آن را وحشتناک تر ميکنند . شبها از اين ماهواره و آن ماهواره يک آهنگی را سر هم ميکنند و ميگويند که پاپ است .

* در حال حاضر در جامعه ما چند دسته هستند که خودشان را پاپ ميدانند . عليرضا عصار به نوعی قاسم افشار . . . يک سری هم موسيقی های زير زمينی...
- به نظر من هيچ کدام اينها پاپ نيست . اين ها يک سری موسيقيهای بی هويتی است که قارچ مانند از زمين درآمده اند که متاسفانه يک زمان خود مسئولان آن را عَلَم کردند و الان هم در برخورد با پيشرفت وحشتناک اين قضيه در وادی چه کنم مانده اند . ميشود که آنها از وقايعی که اتفاق ميافتد بی اطلاع باشند ؟ آيا از برنامه کاخ سعد آباد که يک سری دختر و پسر چراغها را خاموش کردند و شمع روشن کردند . . . و بی اطلاع بود ؟ يعنی مسئولان از اينها خبرنداشتند ؟ داشتند اما متاسفانه الان هم ديگر نميتوانند جلوی آن رابگيرند .

*شما معتقديد که پاپ بايد از بطن مردم بيرون بيايد .اما موسيقی که عامه مردم گوش ميکنند همين هاست . پس موسيقی پاپ بايد همين ها هم باشد؟
-اگر بخواهيم اينطور نگاه کنيم که پاپ بايد به کنه وجود يک ملت برگردد ما بايد به همين موسيقی سنتی خودمان برسيم .

*اما به هر حال اين چيزی است که در حال حاضر جوان جامعه اين را گوش ميکند و ما بايد قبول کنيم؟
_ ملاک و معيار اين نيست که جوان چه گوش ميدهد . چون ما ميتوانيم سليقه مردم را خيلی پايين بياوريم . وقتی به مردم چيزی داه نميشود مجبور هستند که اين را گوش بدهند . يک روز من با راديو مصاحبه داشتم درباره نوحه خوانی و تعزيه ميگفتم . گفتم همه مزخرف هستند و گفتم که خيلی ها هم نميفهمند و گوش ميدهند و يک آقای عضو شورای شهر آمد روی خط که اسم نميبرم و گفت اگر اين است پس اين همه جمعيت را چطور جمع ميکنند توی تکيه ها ؟ گفتم چه کسی بايد درباره خوب يا بد بودن موسيقی نظر بدهد ؟ گفت متخصص . گفتم من متخصص هستم يا نيستم؟ ‌گفت هستين . گفتم که من ميگوم اينها خوب نيستند . گفت چطور خوب نيستند در حاليکه همه از اصفهانی و نجفيان و مختاباد و . . . ميخوانند ؟ گفتم آفتاب آمد دليل آفتاب خرابی کار از همين جاست . قديمها نوحه خوانهای ما ميشدند علی خان نايب السلطنه ، اقبال سلطان اما الان اينها شدند نوحه خوانهای ما . گفت پس چطور اين همه جوانان را جمع ميکنند . من گفتم يک سوال از شما ميپرسم . اگر يک ال سی دی در وليعصر بگذاريد و يک فيلم استريپ تيز نشان بدهيد چندين نفر جمع ميشوند؟ ‌بعد از اين صحبت ديگر جواب خاصی نداشت .

*پس چرا به موسيقی پاپ ميگويند مردمی؟
-اگر بخواهيم موسيقی پاپ واقعی را تعريف کنيم ميشود بديع زاده . . .

*اينها پاپ دوره خودش بوده اما الان ديگر دوره عوض شده.
-بله اما نگذاشتند که اين دوره بوجود بيايد و راه درست خودش را برود .
نگذاشتند که موسيقی راه درست خودش را برود اگر همان موقع که به وجود آمده بود ميگذاشتند که راه صحيح خودش را برود موسيقی پاپ درست هم از متنش در می آمد اما نگذاشتند . اتفاقا اشاره خوبی داشتيد . گفتيد آن زمان مال همان زمان بوده است . بله اما پس چرا آن موقع کسی نيامد و سبک سَبُک پاپ را معرفی نکرد ؟ مگر آن زمان دانسينگ و کاباره نبود ؟ بود اما اشاعه اش نميدادند و به زور خورد مردم نميدادند و تلقين نميکردند .آيا اين همه جوانی که در کنسرت شجريان ۷ شب از ديوارهای تالار بالا ميروند جوان نيستند ؟‌اين همه جوانهای زحمتکش در شهرستانها جوان نيستند ؟ فقط اين چند تا جوان ژل زده تهرون که با ماشينهای پاپاهاشان اين طرف و آن طرف دنده ميکشند جوان هستند ؟ اگر ميگذاشتند که موسيقی راه درست خودش را برود کار به اينجاها کشيده نميشد .

*خب دسته ای از اينها خودشان عقيده دارند که راک ميخوانند.
-اينها راک هم نيستند . شايد ۳ - ۴ نفر بتوانم اسم ببرم در ايران که ميتوانند موسيقی خوب پاپ کار ميکنند اما متاسفانه به همان عده اندک هم اجازه کار داده نميشود . در جلسه ای که با وزير داشيم همين ها آمده بودند وقتی از پاپ واقعی دفاع کردم بلند شدند و من را بوسيدند و گفتند اگر کسی از موسيقی پاپ اين طور دفاع کند ما غصه ای نداريم . اما همين ها را هم نميگذارند که کار کنند .

*پس در حال حاضر کدام کار را ميتوانيم موسيقی پاپ خوب بدانيم؟
_خيلی از موسيقيهايی که شما فکر ميکنيد سنتی هستند سنتی نسيتند اينها در اصل پاپ هستند خيلی از کارهای ناظری سنتی نيست . حالا اگر ما دهان باز کنيم و حرف بزنيم بد ميشويم . اما در اصل همين است .

*درباره افتخاری و اصفهانی چه طور؟
-آنها هم همين طور

*عصار؟
-نه به نظر من اگر آدم بلند صحبت کند که موسيقی نميشود .
داريوش رفيعی... اينها پاپ بوده . ولی در مقابل قوامی و و بنان هم بوده که اصيل بوده . و ببينيد که چقدر با هم هم خونی داشت . اما الان کدام موسيقی پاپی را سراغ داريد که با اصل مردم هم خونی داشته باشد ؟ آيا اينکه يک چيزی بگذارند که مغز را نابود کند اين پاپ است ؟ اين موسيقی دانسينگ و ديسکوست که يه عده جوانی که در يک زيرزمين ميريزند مغز خودشان را خالی می کنند و بعد هم ميايند بيرون اسمش را پاپ گذاشته اند .

*شناساندن راه درست موسيقی وظيفه چه کسی است ؟‌آيا اين وظيفه خانه موسيقی نيست ؟ خانه موسيقی در اين راه خانه چه گامهايی برداشته است؟
_ما تا آنجا که از عهده اش بربياييم انجام ميدهيم کنفرانس ميگذاريم ، همايش برگزار ميکنيم که حتی پوسترهايش هم همين جا در همين دفتر موجود است . که کاری که از دست ما برمی آمده ما انجام داده ايم . مثلا پژوهشگران ما در همين جشنواره فجر سخنرانی در باره آيتم های مختلف در اين زمينه را ارائه ميدهند . اين چييست ؟‌همين آگاهی دادن است ديگر.

*همه اينها قبول اما جوانی که موسيقی زيرزمينی گوش ميدهد در اين همايش ها و سخنرانی های شما شرکت نميکند بايد راه بهتر و ترفند ديگری بينديشيد.
-بله معلوم است که اين جوانان در اين همايشها شرکت نميکنند . اما شما ميدانيد که واقعا ترفند خوب چيست ؟‌ترفند خوب راديوست . تلويزيون است . من بارها و بارها از بزرگترين مسئولها خواستم . با مقام معظم رهبری در فاصله نزديک نشستم و گفتم که تلويزيون دارد مبتذل پخش ميکند . متخصصش هم من هستم من بايد بگويم که چی مبتذل است و چی نيست.

*موسيقی فاخر يعنی چی؟
- فاخر يعنی چه؟ ‌مگر لباس است که فاخر باشد ؟ فاخر در هنر و موسيقی چه ؟‌ ما يک موسيقی جدی هنری داريم يک موسيقی ساده و سبک مردمی . تازه اگر هم باشد تعريفش را ما بايد بدهيم نه يک سياستمدار مسئول فرهنگی و اين هم بايد تلويزيون مايه بگذارد . من بارها و بارها گفتم که در هفته فقط يک ساعت تلويزيون را در اختيار من بگذاريد که من نيم ساعت درباره موسيقی خوب و موسيقی بد صحبت کنم و چند نمونه هم پخش بکنم اگر بعد از يک سال خيلی از اين جوانانی که در خيابانها می چرخند و موسيقی بد گوش ميکنند رو به موسيقيهای خوب نياوردند هر چه که دوست داشتيد به من بگوييد. يک برنامه درست و حسابی من داشتم در تلويزيون اجرا ميکردم به اسم آوای ايرانی نگذاشتند . بستندش. گفتند پيرنياکان ترويج موسيقی ميکند . ترويج موسيقی درست ميکردم ترويج فحشا که نميکردم. نميخواهند . به دلايل مختلف نميخواهند . برای اينکه هنر درست جوان را فکور بار مياورد و اينها جوان فکور نميخواهند اينها يک سری جوان تهی مغز سبک مغر با يک سری افکار مه آلود و موهومی ميخواهند که فقط در يک فضای مايوس کننده سير ميکند و بين زمين و آسمان قرار گرفته و به هيچ چيز ديگری فکر نميکند . برای اينکه اگه جوان فکور باشد وقتی فلان کس از يک مسئله دينی صحبت ميکند به فکر فرو ميرود و با خودش ميگويد که اين با عقل جور در نمی آيد اين چه طوری دارد اين را ميگويد؟
چرا بايد دست تهيه کنندگان تلويزيون اين قدر باز باشد که هرکس و ناکسی را به عنوان موسقيدان به تلويزين بياورد و به عنوان موزيسين معرفی کند ؟‌بعد مجری هم کلی به به و چه چه کند که چه موسيقی خوبی . مگر مجری موزيسين است که نظر ميدهد ؟ خب معلوم است که آن آقا يک پولی داده و بارها و بارها هم معلوم شده که چه کسی پول داده . چرا واحد موسيقی تلوزيون نبايد روی تمام بخشهای پخش شده موسيقی کنترل داشته باشد ؟ چرا تلوزيون آهنگهای غير توليدی را پخش ميکند ؟ پول کدام را داده ؟ چرا کپی رايت را رعايت نميکند ؟ اينها همه مسئله است . وقتی که هيچ دری روی پاشنه اش نميچرخد همين ميشود . وقتی قانون نباشد همين ميشود . وقتی آدم فکر ميکند ، ميبيند که همه اينها عمدی است . يعنی يک مسئول گزارش های محرمانه ای که داده ميشود را نميفهمد ؟‌ميفهمد . از من هم بهتر ميفهمد اما نديده ميگيرد . برای اينکه يک هدفی پشتش قراردارد و آن هم اين است که هنر خوب آدم رو فکور بار مياورد و انسان فکور ديگر هر چه را که بگويی ديگر چشم و گوش بسته قبول نميکند و اينها اين را نميخواهند .
با يک سری خرافات مردم را بار آورده اند . دين اسلام رو به آن زيبايی به آن آگاهی دهندگی و بت شکنی را تماما به صورت خرافات جلوه داده اند يک عده هم پس مانده های غرب را تبليغ ميکنند موسيقی شده همين .

*آيا خانه در زمينه شناساندن آموزشگاههای برتر به علاقه مندان فعاليت خاصی انجام ميدهد ؟
-اگر کسی به ما مراجعه بکند ما بهترين آموزشگاهها را معرفی ميکنيم از نظر آموزشگاهها ما يک طرحی داده بوديم که نيمه راه آن را هم از ما گرفتند که بايد همه کسانی که ميخواستند آموزشگاه تاسيس کنند يا همه کسانی که ميخواستند مربی باشند و درس بدهند به خانه امتحان پس ميدادند و پس از قبولی کارت تدريس ميگرفتند . اما الان ديگر نميگذارند ما کارت بدهيم همان موسسه گسترش و توسعه فعاليتهای هنری خودش اين کار را ميکند . حالا اين که چه جور انجام ميدهند خدا ميداند . يعنی از زير نظر افراد متخصص خارج شد .

با تشکر از شما.

به نقل از [ميزان نيوز]

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016