دوشنبه 29 مهر 1387

آثار تازه‌ هانيبال الخاص رونمايی شد، "موفق شدم به ۷سالگی برسم"، ايسنا

هانيبال الخاص شب گذشته با رونمايی تازه‌های نقاشی‌اش در نگارخانه‌ی «ايشتار» توسط هم‌کيشان آشوری‌اش تجليل شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مراسم بزرگداشت هانيبال الخاص شب گذشته در انجمن آشوريان تهران برپا و در کنار آن نمايشگاهی از ۲۰ تابلوی نقاشی اين هنرمند کرمانشاهی رونمايی شد.

دراين مراسم بعد از سخنرانی آلبرت کوچويی ـ رييس اتحاد انجمن‌های آشوری ـ از زندگی هنری الخاص، يوناتن بت کليا نماينده‌ی جامعه‌ی آشوری‌ها درمجلس به صحبت درباره‌ی اين هنرمند آشوری پرداخت و درادامه تنديس افتخار انجمن آشوريان تهران به هانيبال الخاص اهدا شد.

الخاص با حضور دراين مراسم و با اشاره به سخنانی که درباره‌اش مطرح شده بود گفت: سال‌ها پيش يکی از دوستان آشوری‌ام از من خواست تا برای به‌خواب رفتن فرزندش شعری بنويسم که دوست دارم دراين جمع اين شعر را برای شما بخوانم.

او بعد از خواندن شعر خطاب به حاضران مطرح کرد: اگر حرف‌های زشتی دراين شعر بکار بردم، آن را حمل بر جسارت من بگذاريد، زيرا معتقدم اين حرف‌ها برای يک کودک خوب بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او درادامه با يادآوری خاطراتی از گذشته عنوان کرد: خانه‌ای که در آن زندگی می‌کردم، پنجره‌ای داشت که روبه سمت درخت زيبايی باز می‌شد و هربار که به آن نگاه می‌کردم هيچ‌کدام از برگهايش را شبيه به ديگری نمی‌ديدم اما درعين حال همه‌ی برگ‌هايش زيبا بود.

اين نقاش اضافه کرد: آن روزها همسرم به مدرسه می‌رفت و من نقاشی می‌کردم. هربار يکی از برگ‌های درخت را می‌کندم و در گلدان می‌گذاشتم تا اين‌که فصل پاييز رسيد و تنها سه‌برگ در روی آن درخت باقی ماند. برگ اول را من انتخاب کردم. برگ دوم را يکی از دوستان و برگ سوم را همسرم انتخاب کرد و خوشحال شدم که با اين انتخاب همسرم عمری طولانی‌تر از همه‌ی ما داشت.

الخاص توضيح داد: يکی از همان روزها رفتگرها تمام برگ‌ها را جمع کردند، وقتی از آنها پرسيدم که اين برگ‌ها را کجا می‌بريد گفتند که آنها را می‌فروشيم تا برای کود درخت‌ها استفاده کنيم و همان‌جا به اين فکر افتادم که ای کاش برای انسانيت قانونی نوشته می‌شد تا برگ‌های آن درخت را برای کود درخت ديگری جمع نمی‌کردند، بلکه اجازه می‌دادند قانون طبيعت رعايت می‌شد و برگ‌های آن درخت کود همان درخت می‌شد.

او گفت: زندگی يک چرخه دارد و اگر به آن توجه کنيم متوجه می‌شويم که چه زيباست ريختن برگ‌های درختی و تبديل دوباره‌ی آن در سالی جديد به برگ و اين تفکر باعث شد تا ذهنيات زيادی برايم ايجاد شود و هميشه آرزو کنم تا دوباره به کودکی‌ام بازگردم و ای کاش امکان داشت که دوباره به پنج‌سالگی‌ام برگردم.

الخاص در بخشی ديگر از سخنانش به خاطراتی از پدرش اشاره کرد و ادامه داد: پدرم مرد دانشمندی بود و با وجود اين‌که کتاب‌های بسياری خوانده بود و اطلاعات زيادی داشت اما هربار که من موضوع جديدی برای او می‌خواندم به من می‌گفت که هربار از تو ياد می‌گيرم و هربار که نقاشی می‌کردم پدرم با دهان باز مرا نگاه می‌کرد و همين مساله به من جرات داد تا امروز کارهايی انجام دهم که پدرم بلد نبود.

الخاص نقاشی را طبيعی‌ترين هنر انسانی در جهان بشريت دانست و گفت: از تمام خانواده‌هايی که کودکانی دارند می‌خواهم تا نقاشی‌ها و طرح‌های کودکانشان را نگه دارند و در روز عروسی‌شان در پاکتی به آنها تقديم کنند که اين بهترين هديه برای آنها برای مرور گذشته‌شان است.

او در بخش ديگری عنوان کرد: نقاشی برای کودکان است و يک بازگشت به کودکی محسوب می‌شود. چه‌بسا که هرکدام از ما دوست داريم دوباره به کودکی‌هايمان بازگرديم و هرچه بيشتر به اين گذشته برمی‌گرديم از هنر و شعرنويسی و نقاشی لذت بيشتری می‌بريم.

الخاص اضافه کرد: پدرم هميشه به خوابم می‌آيد و به من می‌گويد: چگونه توانستی غزل هاتف را به زبان آشوری ترجمه کنی و من می‌خندم و به او می‌گويم که من تلاش می‌کنم و امروز به شما می‌گويم که خيلی تلاش کردم تا دوباره به ۵ سالگی‌ام برسم. ولی نتوانستم و اکنون موفق شدم به ۷ سالگی برسم. اما تمام اين سال‌های آخرم را معطوف به بازگشت دوباره به کودکی‌هايم می‌کنم، چه‌بسا که در مسيحيت آمده که تا ما به کودکی باز نگرديم وارد ملکوت خداوند نمی‌شويم.

او گفت: من نمی‌خواهم کودک شوم تا به پادشاهی‌ نقاشی برسم. اما از شما دعوت می‌کنم تا به گالری بياييد از کارهايم ديدن کنيد و من برايتان هدفم را از کشيدن هرکدام از اين نقاشی‌ها توضيح بدهم.

او در پايان گفت: نقاشی يک زبان خاص و يک هنر خاص است که توصيه می‌کنم آن را فرا گيريد، زيرا تنها هنری است که بدون تحصيل در وجود هرآدمی نهفته است و از شما می‌خواهم تا نقاشی‌های کودکانتان را به من نشان دهيد تا به شما بگويم که آنها چه استعداد‌هايی دارند.

به گزارش ايسنا، درادامه‌ی اين مراسم حاضران همراه با هانيبال الخاص به گالری ايشتار رفتند و آثار نقاشی او را ديدند.

الخاص دراين نمايشگاه ۲۰ تابلوی نقاشی که ۱۰ تای آن طی دوماه گذشته درايران نقاشی شده بود و تابه حال در هيچ نمايشگاهی ارائه نشده بود رونمايی کرد و درباره‌ی تک‌تک اين تابلوها سخن گفت و به سوالات حاضران پاسخ داد.

او احتمال داد که در آينده‌ای نزديک نمايشگاه ديگری از کارهايش در گالری الهه برپا کند و در کنار آن ۱۰ تابلوی جديدی را که دراين نمايشگاه عرضه کرده بود به دوبی ببرد.

به گزارش ايسنا، هفته‌ی گذشته هم نمايشگاه الخاص در کرمانشاه زادگاهش برپا شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38769

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آثار تازه‌ هانيبال الخاص رونمايی شد، "موفق شدم به ۷سالگی برسم"، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016