سه شنبه 27 فروردين 1387

پروين دولت‌آبادی، از بنيانگذاران شعر کودک در ايران، درگذشت، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


پروين دولت‌آبادی در سن ۸۴سالگی از دنيا رفت.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شاعر پيشکسوت حدود ساعت ۳:۳۰ امروز (سه‌شنبه) به دليل ايست قلبی در منزلش درگذشت.

زمان مراسم تشييع پيکر دولت‌آبادی احتمالا تا بعدازظهر امروز مشخص می‌شود، که فردا صبح يا پس‌فردا انجام خواهد شد.

به گفته‌ی شيوا دولت‌آبادی - خواهر پروين دولت‌آبادی - او به‌دليل مشکلات حرکتی، مدتی را در بستر بيماری بود و بعد از آن، بيماری ديگری نداشت، که درواقع علت مرگ، کهولت سن و کاهش توان بوده است.

به گزارش ايسنا، پروين دولت‌آبادی در سال ۱۳۰۳ در اصفهان متولد شد. دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی عکسبرداری داخلی از انگليس، دکتری آموزش پيش از دبستان از آمريکا و از بنيانگذاران شورای کتاب کودک بود. همچنين با همکاری ليلی ايمن‌آهی به گردآوری گنجينه‌ی ادبيات کودکان پرداخت و از ويراستاران بخش کتاب‌های کودکان انتشارات فرانکلين بود.هجده‌ساله بود که معلم شد و در کنار شغل معلمی به کارهای فرهنگی نيز پرداخت و بويژه در زمينه‌ی شعر کودک تلاش کرد.

از او کتاب‌های «شوراب»، «آتش و آب»، «بر قايق‌ ابرها»، «باز می‌آيد پرستو نغمه‌خوان»، «شهر سنگ»، «هلال نقره‌سا»، «در بلورين جامه‌ی انگور»، «گذری در ادبيات کودکان»، «

گنجشک و وزغ» و «جمجمک برگ خزان» به‌جا مانده‌اند.

***

پيکر پروين دولت‌آبادی فردا در‌ قطعه‌ی هنرمندان آرام می‌گيرد

پيکر پروين دولت‌آبادی فردا (چهارشنبه) در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام می‌گيرد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم تشييع پيکر اين شاعر پيشکسوت و از بنيانگذاران شعر کودک، از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه (۲۸ فروردين‌ماه) از بيمارستان ايرانمهر به‌سمت بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

پروين دولت‌آبادی در آغازين ساعت‌های امروز (سه‌شنبه) در سن ۸۴سالگی درگذشت.

دولت‌آبادی که به‌دليل ايست قلبی در منزلش از دنيا رفت، در سال ۱۳۰۳ در اصفهان متولد شد. دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی عکسبرداری داخلی از انگليس، دکتری آموزش پيش از دبستان از آمريکا و از بنيانگذاران شورای کتاب کودک بود. همچنين با همکاری ليلی ايمن‌آهی به گردآوری گنجينه‌ی ادبيات کودکان پرداخت و از ويراستاران بخش کتاب‌های کودکان انتشارات فرانکلين بود. هجده‌ساله بود که معلم شد و در کنار شغل معلمی به کارهای فرهنگی نيز پرداخت و بويژه در زمينه‌ی شعر کودک تلاش کرد.

از اين شاعر، کتاب‌های «شوراب»، «آتش و آب»، «بر قايق‌ ابرها»، «باز می‌آيد پرستو نغمه‌خوان»، «شهر سنگ»، «هلال نقره‌سا»، «در بلورين‌جامه‌ی انگور»، «گذری در ادبيات کودکان»، «گنجشک و وزغ» و «جمجمک برگ خزان» به‌جا مانده‌اند.

***

زهره قايينی:
شعر کودک را در ايران با پروين دولت‌آبادی داشته‌ايم

پروين دولت‌آبادی - از بنيانگذاران شعر کودک - در آغازين ساعت‌های امروز (سه‌شنبه) در سن ۸۴سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت‌آبادی که به‌دليل ايست قلبی در منزلش از دنيا رفت، در سال ۱۳۰۳ در اصفهان متولد شد. دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی عکسبرداری داخلی از انگليس، دکتری آموزش پيش از دبستان از آمريکا و از بنيانگذاران شورای کتاب کودک بود. همچنين با همکاری ليلی ايمن‌آهی به گردآوری گنجينه‌ی ادبيات کودکان پرداخت و از ويراستاران بخش کتاب‌های کودکان انتشارات فرانکلين بود. هجده‌ساله بود که معلم شد و در کنار شغل معلمی به کارهای فرهنگی نيز پرداخت و بويژه در زمينه‌ی شعر کودک تلاش کرد.

از اين شاعر، کتاب‌های «شوراب»، «آتش و آب»، «بر قايق‌ ابرها»، «باز می‌آيد پرستو نغمه‌خوان»، «شهر سنگ»، «هلال نقره‌سا»، «در بلورين‌جامه‌ی انگور»، «گذری در ادبيات کودکان»، «گنجشک و وزغ» و «جمجمک برگ خزان» به‌جا مانده‌اند.

زهره قايينی - سرپرست گروه پژوهش مؤسسه‌ی پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان - در گفت‌وگو با ايسنا، پروين دولت‌آبادی را از بنيانگذاران شعر کودک در ايران دانست و گفت، او از سويی، غزل‌های ناب بسياری دارد.

وی در ادامه افزود: درواقع ما با پروين دولت‌آبادی، شعر کودک را در ايران داشته‌ايم. همراه محمود کيانوش، مفهوم شعر کودک را بسط داد و تا پيش از او، ما با شعر کودک به معنای امروزی آن مواجه نبوديم.

اين پژوهشگر ادبيات کودک تصريح کرد: پروين دولت‌آبادی در شرح زندگی‌اش گفته از زمانی که در جوانی به پرورشگاه رفتم، به شعر کودک علاقه‌مند شدم. ابتدا برای‌شان لالايی گفتم و بعد برای آن‌ها شعر سرودم، و اين سير را پس از آن‌هم ادامه داد.

نويسنده‌ی مجموعه‌ی گروهی «تاريخ ادبيات کودکان ايران» از پروين دولت‌آبادی، هم به عنوان شاعر کودک و هم شاعری غزلسرا ياد کرد و افزود: دولت‌آبادی به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که به کودکان سرزمينش داشت، با گروه پيک کودک همکاری نزديکی داشت. پيش از آن‌که به گروه پيک کودک بيايد، در مدرسه‌های مختلف کار می‌کرد و همراه بچه‌ها بود و آن‌ها را از لذت شعر بهره‌مند می‌کرد. در پيک‌های کودک و نوجوان هر هفته دست‌ کم يک يا دو شعر برای مقاطع مختلف سنی داشت و اين در حالی بود که پيک کودک با تيراژ بالا در بسياری از شهرها و مدرسه‌های ايران منتشر می‌شد.

قايينی افزود: کودکان با شعر دولت‌آبادی می‌توانستند با طبيعت ارتباط بگيرند. پروين از احساسات بچه‌ها صحبت می‌کرد و آن را با پديده‌های طبيعی پيوند می‌داد.

او در ادامه اظهار کرد: کم‌تر بچه‌ای از کودکان نسل دهه‌ها‌ی ۴۰ و ۵۰ است که شعرهای دولت‌آبادی را نخوانده باشد. در شرايطی که پيک تعطيل شده بود، تا حدودی کنار نشست و دوست نداشت که از رهگذر هياهو بخواهد برای خودش نامی به هم بزند و از اين‌ کار پرهيز داشت. البته هنوز هم بچه‌ها با شعرهای او ارتباط می‌گيرند و روی بسياری از شعرهايش آهنگ گذاشته شده شده و به صورت سرود منتشر شده‌اند.

قايينی در پايان گفت: مجموعه‌های غزل‌های نابش در مجموعه‌هايی آمده است و البته برخی منتشر نشده‌اند. تا لحظه‌ی آخر زندگی فعال بود و گاهی خودش می‌گفت، هرچند ديگر دست‌هايم نمی‌نويسد؛ اما شعرهايم را روی خطوط سفيد ديوار دنبال می‌کنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نوش‌آفرين انصاری:
نام پروين دولت‌آبادی در ادبيات کودک جاودان است

نوش‌آفرين انصاری گفت: شورای کتاب کودک از مرگ پروين دولت‌آبادی عزادار و بسيار متأثر است.

اين پژوهشگر ادبيات کودک ‌و نوجوان و دبير شورای کتاب کودک در پی درگذشت پروين دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان کرد: او يکی از پيشگامان ادبيات کودک در ايران، بويژه در حوزه‌ی شعر کودک، بود که کارهای بسيار نابی دارد و باعث می‌شود ما به اين باور برسيم که هرگز نخواهد مرد و نامش در حوزه‌ی ادبيات کودک جاودان است.

انصاری متذکر شد: شعرهای دولت‌آبادی سينه ‌به سينه به نسل‌های مختلف می‌رسند. من از ۴۰ سال پيش با او آشنايی داشتم. بانويی بسيار دانشمند، فرهيخته و پرهيزگار بود با بهترين ويژگی‌های اخلاقی، که هميشه از او درس می‌گرفتم. بايد به او به‌عنوان يک انسان بزرگوار فکر کنيم و نيز آثارش را بهتر بشناسيم و به نسل جوان معرفی کنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36540

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پروين دولت‌آبادی، از بنيانگذاران شعر کودک در ايران، درگذشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016