سه شنبه 11 دي 1386

نمايشگاه آثار جلوه جواهری با هدف کمک به زنان زندانی برگزار شد، آيدا سعادت، تغيير برای برابری

"ياری به زنان زندانی عادی" عنوان نمايشگاهی از آثار جلوه جواهری بود که پنج‌شنبه گذشته (ششم دی ماه) با هدف کمک به زنان زندانی برپا شد. جلوه جواهری وب نگار و از اعضای کمپين يک ميليون امضا که از ماه گذشته به اتهام انتشار مقالات و نوشته هايش در سايت های اينترنتی در زندان اوين به سر می‌برد، قصد دارد با عوايد حاصل از فروش آثار نقاشی خود صندوق حمايت از زنان زندانی را تاسيس کندد.

جلوه جواهری کار نقاشی را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۷۵ شروع کرده است و در آثار وی به وضوح می توان دغدغه هايش نسبت به مسائل زنان را ديد و حس کرد. در نمايشگاه "ياری به زنان زندانی عادی" که مورد استقبال جمع کثيری از هنرمندان و خيرين قرار گرفت مه لقا ملاح و فرزانه طاهری مدير عامل بنياد گلشيری و تعدادی از هنرمندان و نقاشان و نيز خبرنگاران داخلی و خارجی از آثار جلوه جواهری بازديد کردند.

اين نمايشگاه بار ديگر در بيستم دی ماه در گالری طراحان آزاد برپا خواهد شد و اين بار تعدادی ديگر از نقاشان به اين حرکت پيوسته و جهت تامين بودجه ی اوليه ی " صندوق ياری به زنان زندانی عادی" به همراه جلوه جواهری تابلوهای خود را در معرض فروش خواهند گذاشت.

کاوه مظفری همسر جلوه جواهری در اين رابطه می گويد حضور ناخواسته ی جلوه در ميان زنان زندانی بند مالی زندان اوين باعث شد که وی برای کمک به آنان گام بردارد: "ايده ی تاسيس صندوق ياری به زنان زندانی عادی پس ازانتقال جلوه به بند مالی زندان زنان اوين و طی يک صحبت مشترک شکل گرفت. جلوه در زندان شاهد مشکلات مالی برخی از اين زنان بود و قصد داشت به آنها کمک کند اما جمع آوری بودجه کار آسانی نبود و به اين نتيجه رسيد که از طريق تاسيس يک صندوق برای اين امر می تواند ضمن بيان کردن وضعيت و مسائل اين زنان اقدام به جمع آوری کمک برای آنان نمايد."

کاوه مظفری ادامه داد:"کارهای خيريه ای از اين دست هر چقدر کوچکتر باشند به همان ميزان نيز از تاثير گذاری کمتری برخوردارند اما با اينگونه اقدامات می توان تاثير ان را بيشتر کرد و با ترغيب افراد ديگر جامعه را متوجه ی نيازهای اين دسته زنان زندانی نمود."

همسر جلوه همچنين گفت جلوه از برپايی اين نمايشگاه بسيار خوشحال است و اميدوار است که اين اقدام بتواند موجبات رهايی زنانی که به خاطر مبالغ اندکی در زندان به سر می برند را فراهم کند و همچنين منبع مالی مناسبی برای تامين نيازها و هزينه های مالی آن دسته از زنان زندانی شود که حبس های طولانی مدت دارند و قادر به تامين هزينه های اوليه ی خود در داخل زندان نيستند. پيش از اين جلوه با اهداء‌ هديه ی ازدواج خود بدهی پيرزن هفتاد ساله ای که به خاطر ۵۰۰ هزار تومان در زندان بود را پرداخت کرد و قرار بود اين زن طی روزهای اخير از زندان آزاد شود.

دوستان جلوه و همسرش بر اين باورند که برپايی اين نمايشگاه و استقبال خوبی که از آن شد نشان می دهد فضای مساعدی برای توسعه ی صندوق ياری وجود دارد . طرحی که از حضور ناخواسته ی جلوه و مريم در زندان شروع شد می تواند تنها نقطه ی شروعی باشد برای کسانی که تمايل دارند در اين اقدام انسان دوستانه به ياری زنان زندانی بشتابند. زنانی که در بسياری از موارد تبعيض و يا فقر مالی موجب شده است سالهای مديدی را به خاطر عدم توان در پرداخت مبلغ اندک در زندان بمانند و يا در سالهای حبس خود از هيچگونه کمک مالی برای تامين هزينه های ضروری خود برخوردار نباشند. جلوه جواهری و مريم حسين خواه که بانی اين اقدامات انسان دوستانه برای زنان زندانی بوده اند حتی در گزارش هايی که از درون زندان نوشته اند اشاره کرده اند با وجود اين که اولويت آنان همچنان فعاليت در کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز خواهد بود اما همچنان به حمايت از زنان زندانی ادامه خواهند داد.

منصوره شجاعی به همراه چند تن ديگر از دوستان جلوه مقدمات لازم برای برپايی نمايشگاه را فراهم کرده‌اند: "در واقع از زمانی که جلوه و مريم بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند با طرح ايده های خود سعی کرده اند گره ای از مشکلات بی حساب زنان زندانی بگشايند و به هر شکل ممکن به آنان کمک کنند. مريم حسين خواه از روزهای اوليه حضورش در بند زنان زندان اوين پيشنهاد تجهيز کتابخانه ای "مخاطب مدار" مطابق با نيازها و سليقه ی زنان زندانی را داد که با حمايت کتابخانه ی صديقه ی دولت آبادی و جمع آوری کمک افرادی که علاقمند به اين حرکت بودند اين ايده شکل عملی به خود گرفت . اقداماتی که در اين راستا انجام گرفته اند زير نظر کتابخانه ی صديقه دولت آبادی و خود خانم شجاعی و خانم شادفر اداره می شود."

شجاعی ادامه داد: "جلوه نيز از وقتی به بند مالی زندان زنان منتقل شد با ديدن مشکلات زنان تصميم گرفت صندوق ياری به زنان زندانی را بنيان نهد. جلوه پيشنهاد خود را با دوستان و همسرش در خارج از زندان مطرح نمود و پيشنهاد داد گامی عملی در جهت حمايت از زنانی که آسيب ديده ی اجتماعی هستند و با مبالغ ناچيزی می توانند آزاد شده و يا مورد حمايت قرار گيرند برداشته شود. وی با طرح ايده ی فروش تابلوهای نقاشی اش برای تامين سرمايه ی اوليه صندوق ياری به زنان زندانی عادی اولين قدم را برداشت و حالا شاهديم که تعدادی از افرادی که در تجهيز کتابخانه ی زنان زندانی کمک کردند برای حمايت از اين حرکت نيز اعلام آمادگی کرده اند."

شجاعی در مورد نحوه ی تخصيص عوايدی که از فروش تابلوهای نقاشی جلوه به دست می آيد به زنان زندانی توضيح داد: "جلوه افراد خاصی را در زندن شناسايی کرده و با آنها حرف زده و در جريان نيازهای آنان هست و با توجه به ضرورت ها و نيازهای موجود معيارهايی را برای کمک به آنان در نظر گرفته است . اين حرکت می تواند مقدمه ای برای شروع اقدامات بعدی و بزرگتر باشد. "

اين فعال کمپين يک ميليون امضا در مورد انگيزه و اهداف جلوه از اين حرکت گفت: "جلوه فردی است که به جنبش زنان و به طور خاص کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز متعلق است. همه ما می دانيم که جنبش زنان جنبشی مدنی و حقوقی است بنا بر اين حساسيت های افراد نسبت به زندگی و برخورداری از حقوق شهروندی طی اين فعاليت ها بالا می رود بارها ديده ايم که کنشگران جنبش زنان همواره محيط پيرامون خود را متاثر می کنند . وقتی فردی به اين نوع نگاه مجهز شد گاه به انجام مطالعات تئوريک و نظری می پردازد و گاه ممکن است به اقدامی عملی دست بزند. جلوه نيز با دقت مسائلی را که مانع برخورداری از حقوق انسانی زنان زندانی می شود يا مواردی که ناشی از تبعيض های جنسيتی در وقوع جرم شده است را با همين ديد برابری خواهانه ی خود موشکافی کرده و نسبت به آن کنش مناسب نشان می‌دهد."

برگزاری اين نمايشگاه گرچه با طرح و ايده ی جلوه جواهری و کمک های همسر و دوستانش ممکن شد، اما بی ترديد ياری مسئول گالری طراحان آزاد خانم رزيتا شرف جهان که با در اختيار گذاشتن گالری خود سبب ساز شروع اين اقدام انسانی شد نقش موثری در تحقق آن داشت. وی اولين کسی بود که با توجه به وضعيت زنان زندانی عادی دست جلوه و دوستانش را فشرد و در راه کمک به آنان همت کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رزيتا شرف جهان در باره ی اين اقدام خود می گويد: "اقدامات اوليه از طرف جلوه و همسر و دوستانش شکل گرفته بود و تنها مشکلی که برای اجرا وجود داشت فضای گالری بود که با توجه به حجم کاری فشرده توانستيم يک روز را به اين برنامه اختصاص دهيم ."

وی با اشاره به حضور نقاشان ديگر و نيز استقبال گسترده ای که از اين اقدام شده است گفت : " نقاشانی که معمولا در اين گالری نمايشگاه داير می کنند فروش خوبی دارند و در اين نمايشگاه نيز کارهای خود را در جهت حمايت از اين حرکت ارائه کرده اند. اما اگر تبليغات بيشتری انجام می شد و فرصت بيشتری بود می شد از همکاری تعداد بيشتری از هنرمندان برخوردار شد و با فروش واقعی و بهتر کمک بيشتری به اين حرکت کرد." مدير گالری طراحان تهران با برپايی اين نمايشگاه در هفته های آتی موافقت کرده است.

رضا هدايت يکی از نقاشانی که با ارائه ی چند اثر نقاشی خود به کمک جلوه و دوستانش آمده است در خصوص انگيزه ی خود از اين اقدام می گويد : " اين کار می تونه کمکی باشه به زنان زندانی که توان پرداخت بدهی ها و هزينه های مالی خود را در زندان ندارند."

جلوه جواهری به همراه مريم حسين خواه دو عضو کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز در طول بيش از يک ماه گذشته از نزديک شاهد درد ورنج زنان زندانی بوده که عمدتا قربانی قوانين تبعيض آميز هستند . حضور ناخواسته و غير منتظره ی مريم وجلوه در زندان اوين اين دو را بر آن داشت تا دست ياری به سوی زنان زندانی دراز کنند و برگزاری اين نمايشگاه در همين راستا صورت می گيرد تا کسانی که خواهان کمک به زنان زندانی هستند از طريق اين نمايشگاه و خريد تابلوها در اين امر انسان دوستانه آنان را ياری دهند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35423

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمايشگاه آثار جلوه جواهری با هدف کمک به زنان زندانی برگزار شد، آيدا سعادت، تغيير برای برابری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016