سه شنبه 8 آبان 1386

قيصر امين پور، شاعر معاصر درگذشت

خبرگزاری مهر - دکتر قيصر امين‏پور شاعر دفاع مقدس و سراينده "تنفس صبح" ، "در کوچه آفتاب" و... ديشب بر اثر ايست قلبی درگذشت.
به گزارش خبرنگار مهر، امين پور که چند سال پيش در اثر يک سانحه تصادف به شدت آسيب ديد، کليه های خود را از دست داد و از آن موقع هر هفته مجبور به انجام دياليز بود. وی حدود ساعت ۳ صبح امروزبر اثر ايست قلبی در بيمارستان دی درگذشت.

قيصر امين‏ پور متولد دوم ارديبهشت ۱۳۳۸ دزفول بود. وی تحصيلات ابتدايی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پايان برد سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبيات فارسی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۶اخذ کرد. وی فعاليت هنری خود را از حوزه انديشه و هنر اسلامی در سال ۱۳۵۸ آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۷ سردبير مجله سروش نوجوان شد و از همين سال تاکنون در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدريس اشتغال داشت. در سال ۱۳۸۲ نيز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد.

اولين مجموعه شعرش را با عنوان "تنفس صبح" که بخش عمده آن غزل بود و حدود بيست قطعه شعر آزاد از سوی انتشارات حوزه هنری در سال ۶۳ منتشر کرد و در همين سال دومين مجموعه شعرش "در کوچه آفتاب" را در قطع پالتويی توسط انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبليغات اسلامی به بازار فرستاد.

در سال ۱۳۶۵ "منظومه ظهر روز دهم" توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار آمد که شاعر در اين منظومه ۲۸ صفحه‏ای ظهر عاشورا، غوغای کربلا و تنهايی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر گرفت. سال ۶۹ برگزيده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان "گزيده دو دفتر شعر" از سوی انتشارات سروش از وی منتشر شد.

در اواسط دهه هفتاد دومين دفتر از اشعار امين‏پور با عنوان "آينه ‏های ناگهان ۲"منتشر شد که حاوی اشعاری است که بعدها در کتاب‏های درسی به عنوان نمونه ‏هايی از شعرهای موفق نسل انقلاب می‏آيد.

در همين دوران است که برخی از اشعار وی همراه با موسيقی تبديل به ترانه ‏هايی می‏شود که زمزمه لب‏های پير و جوان می‏گردد. پس از تثبيت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصی علاقه خود را به چاپ اشعار امين‏پور نشان می‏دهند و در اولين گام، انتشارات مرواريد گزينه اشعار او را در کنار گزينه اشعار شاملو، فروغ، نيما و... به دست چاپ می‏سپارد که در سال ۷۸ به بازار می‏آيد.

"گل‏ها همه آفتابگردانند" در سال ۸۱ و "دستور زبان عشق" امسال از او وارد بازار کتاب شدند. دکتر قيصر امين ‏پور در سال ۱۳۸۲ علی رغم تمايلش از سردبيری سروش نوجوان استعفا داد و به عضويت در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسی درآمد. وی در دانشگاه تهران و الزهرا نيز تدريس کرد.

***

بی بی سی: قیصر امین پور شاعر معاصر ایرانی درگذشت


قیصر امین پور شاعر معاصر ایرانی و استاد دانشگاه تهران، بامداد امروز (سه شنبه ۸ آبان) در سن چهل و هشت سالگی در تهران درگذشت.
منابع خبری در ایران گزارش داده اند که آقای امین پور، به دلیل بیماری قلبی، در بیمارستان دی تهران بستری بود.

گفته می شد که این شاعر معاصر ایرانی، پس از یک حادثه تصادف در سال ۱۳۷۸ خورشیدی، از بیماری های مختلفی رنج می برد و دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سرگذاشته بود.

او دوشنبه شب پس از احساس درد به بیمارستان دی تهران منتقل شد و ساعاتی بعد درگذشت.

قیصر امین پور، زاده اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸ خورشیدی در توابع دزفول در استان جنوب غربی خوزستان بود.

او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دیار زادگاهش سپری کرد سپس برای تحصیل در رشته ادبیات به پایتخت رفت و در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

از قیصر امین پور که بیشتر به عنوان شاعر کودک و نوجوان شناخته می شد، آثاری نیز در وصف جنگ ایران و عراق برجای مانده است.

او که به نوشته خبرگزاری فارس، در سال ۱۳۷۶ خورشیدی موفق به دریافت مدرک دکترا از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، بعدها رساله خود با عنوان "سنت و نوآوری در شعر معاصر" را در قالب کتاب منتشر کرد.

'دستور زبان عشق'

"دستور زبان عشق" آخرین دفتر شعر قیصر امین پور، تابستان امسال در تهران منتشر شد و بر اساس گزارش ها، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

"در کوچه آفتاب"، "تنفس صبح"، "طوفان در پرانتز"، "منظومه ظهر دهم"، "مثل چشمه مثل رود"، "بی‌بال پریدن"، "به قول پرستو"، "گزینه اشعار"، "گل‌ ها همه آفتاب‌ گردانند"، "سنت و نوآوری در شعر معاصر" و "شعر و کودکی" از دیگر آثار منتشر شده آقای امین پور است.

پیکر قیصر امین پور، صبح چهارشنبه با حضور اعضای خانواده و علاقه مندانش، در تهران تشییع می شود.

نمونه ای از شعر امین پور

دست عشق از دامن دل دور باد!
مي‌توان آيا به دل دستور داد؟

مي‌توان آيا به دريا حكم كرد
كه دلت را يادي از ساحل مباد؟

موج را آيا توان فرمود: ايست!
باد را فرمود: بايد ايستاد؟

آنكه دستور زبان عشق را
بي‌گزاره در نهاد ما نهاد

خوب مي‌دانست تيغ تيز را
در كف مستي نمي‌بايست داد

از واپسین اثرش: دستور زبان عشق

***

راديو فردا: قيصر امين پور درگذشت

قيصر امين پور شاعر و استاد ۴۸ ساله دانشگاه تهران، بامداد سه شنبه در بيمارستان دی تهران درگذشت. خبرگزاری ها علت مرگ آقای امين پور را ايست قلبی عنوان کرده اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، در اين خصوص گزارش کرده«گفته می شود که وی براثر بيماری قلبی درگذشته و تلاش پزشکان معالج نيز برای مداوای وی نتيجه ای در برنداشته است.»

خبرگزاری مهر نيز در اين مورد گزارش داده است:«قيصر امين پور که چند سال پيش در اثر يک سانحه تصادف به شدت آسيب ديد، کليه های خود را از دست داد و از آن موقع هر هفته مجبور به انجام دياليز بود. وی حدود ساعت ۳ صبح سه شنبه بر اثر ايست قلبی در بيمارستان دی درگذشت.»

قيصر امين پور، متولد ۲ ارديبهشت سال ۱۳۳۸ شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان بود. وی در سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصيل در رشته دامپزشکی به تهران آمد، اما پس از پيروزی انقلاب رشته دانشگاهی خود را تغيير داد.

آقای امين پور در سال ۱۳۵۸ به «حوزه انديشه و هنر» پيوست؛ نهادی که در همان سال ها برای پرورش نسل جديدی از شاعران و نويسندگان نزديک به جمهوری اسلامی تاسيس شد و بعدها به «حوزه هنری» شهرت يافت.

قيصر امين پور در کنارکسانی چون حسن حسينی، محسن مخملباف، حسام الدن سراج، يوسفعلی ميرشکاک و حسين خسروجردی از موسسان حوزه هنری به شمار می رود.

با وجود وابستگی به حکومت و ترويج آنچه آن را هنر اسلامی می خواندند، قريب به اتفاق اين افراد در سال های بعد به تدريج راهی ديگر در پيش گرفتند.

قيصر امين پور در سال ۷۶ پايان نامه دکترايش را با عنوان سنت و نوآوری در شعر معاصر به راهنمايی دکتر محمدرضا شفيعی کدکنی و همکاری دکتر اسماعيل حاکمی و دکتر تقی پورنامداريان به پايان برد و پس از آن به عضويت فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آمد.

او از سال ۶۷ مدرس دانشگاه الزهرای تهران بود و در ۱۶ سال گذشته به تدريس در دانشکده ادبيات دانشگاه تهران نيز مشغول بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دو مجموعه اول اشعارش، تنفس صبح و در کوچه آفتاب در سال ۱۳۶۳ انتشار يافت. آينه های ناگهان در سال ۱۳۷۲،گزينه اشعار در سال ۱۳۷۸، گل ها همه آفتابگردانند در سال ۱۳۸۰، و شعر و کودکی و دستور زبان عشق در سال ۸۶ ديگر مجموعه شعرهای آقای امين پور طی ۲۳ سال فعاليت شعری او هستند.

قيصر امين پور همچنين در کارنامه خود تعدادی کتاب کودکان و نوجوانان نيز دارد که از آن جمله می توان به طوفان در پرانتز،منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه مثل رود، بی يال پريدن و به قول پرستو اشاره کرد که طی سال های ۶۵ تاکنون منتشر شده اند.

وی همچنين دبيری شعر هفته نامه سروش را در فاصله سال های ۶۰ تا ۷۱ برعهده داشت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34719

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قيصر امين پور، شاعر معاصر درگذشت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016