دوشنبه 7 آبان 1386

"دردی است در اين دل که هويدا نتوان کرد"، کنسرت بزرگ محمدرضا شجريان در اصفهان ورق خورد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

با نوای "مرغ سحر" آخرين اجرای محمدرضا شجريان و گروهش در اصفهان به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، شامگاه گذشته دانشگاه آزاد خوراسگان که با فاصله‌ای زياد، خارج از محدوده‌ی اصلی شهر اصفهان واقع شده، ميزبان هزاران علاقه‌مندی بود که برای شنيدن صدای استاد آواز ايران پس از سال‌ها گردهم آمدند.

آخرين‌بار، کاخ چهل‌ستون، ۱۴ سال پيش ميزبانی صدای خوش شجريان را کرده بود، اما اين‌بار کنسرت در سوله‌ای که بی‌شباهت به هر سالن سربسته اجرای موسيقی بود، پس از شش اجرای شبانه به پايان رسيد.

جمعيت تماشاگران در آخرين شب کنسرت به گونه‌ای بود که حتا تا آخرين لحظات باقی‌مانده تا اجرای برنامه هم بليط‌های رزرو شده‌ای که لغو شده بودند با همان قيمت‌های قبلی به‌فروش می رسيدند و بازار سياه هم به روال تمام کنسرت‌های شجريان کار خود را ادامه می‌داد.

برنامه با تاخير نيم‌ساعته، ساعت ۲۰:۳۰ با فرياد و تشويق تماشاگرانی که در سالنی مسطح بر صندلی‌های پلاستيکی نشسته بودند، آغاز شد.

ساز و آواز و قطعه‌ی "آن‌که آورد مرا، باز برد تا وطنم" مولوی با تک‌نوازی تنبور و نی همراه شد و با هم‌نوايی تنبور، تار و دف، شجريان نغمه "سرو چمان" را سر داد و خواند:


سرو چمان من چرا ميل چمن نمی‌کند همدم گل نمی‌شود ياد سمن نمی‌کند


دل به اميد وصل تو همدم جان نمی‌شود جان به هوای کوی تو خدمت تن نمی‌کند


با همه عطر دامنت آيدم از صبا عجب کز گذر تو خاک را مشک ختن نمی‌کند

در ميانه‌ی قطعه، همايون شجريان هم‌خوان پدر شد و از اين پس، دو به‌دو و با هم، ترانه سردادند.

به گزارش ايسنا، پس از اجرای، قطعه‌ی سرو چمان، درهای سالن بارديگر باز شدند و مشتاقانی که هنوز پشت درها انتظار می‌کشيدند وارد شدند ازدحامشان با ساز و آواز در مايه‌های شور و دشتی درهم آميخت.


طبيب درد بی‌درمان کدام است؟ رفيق راه بی‌پايان کدام است؟


اگر عقل است، پس ديوانگی چيست؟ وگر جان است، پس جانان کدام است؟

با زخمه‌ی کمانچه و صدای پسر، بار ديگر سالن مملو از جمعيت را به سکوت وا داشت و باز تار و تنبور درهم آميختند تا قطعه‌ی


دردی است در اين دل که هويدا نتوان کرد سری است در اين سينه که پيدا نتوان کرد


تا ديده‌ی ما را ندهد حسن تو نوری در باغ جمال تو تماشا نتوان کرد


تا ديده نپوشيم زروی همه اغيار انديشه‌ی آن چهره زيبا نتوان کرد


از مهر تو يک ذره چو خالی نتوان يافت قطع نظر از دير مسيحا نتوان کرد


...


و


چون از دل عاشق خبری نيست کسی را انکار دل عاشق شيدا نتوان کرد


با صدای شجريان سر داده شود؛ با اجرای تصنيف "سخن عشق" و طبق اعلام برنامه، بخش نخست کنسرت به پايان رسيد.

سالن اجرا سوله‌ای بود که به لحاظ آکوسيستکی برای اجرای هيچ برنامه‌ هنری طراحی شده بود، ازسوی ديگر به دليل نبود اتاق فرمان، سيستم صوتی گروه درست روبه‌روی سن اصلی و در ميان تماشاگران ده رديف ابتدايی طراحی شده بود، به‌طوريکه هربار يکی از مسوولان صدا برای چک کردن کيفيت و بررسی وضعيت تماشاگرانی که در رديف‌های آخر و با فاصله بسيار زياد از سن قرار داشتند‌، بايد به انتهای سالن می‌رفت و باز می‌گشت.

نور سالن هم به دليل نبود خطوط نور و پروژکتورهايی که برای اين شش شب به‌صورت موقت نصب شده بودند، نوری سخت بود.

با نواختن شدن زنگ‌های ساعت ۲۲، بارديگر مخاطبان کنسرت و پس از ۳۰ دقيقه تنفس، به محل اجرا بازگشتند تا هفت قطعه‌ی بعدی گروه را بشنوند.

قطعه ديدار، ساخته‌ی سعيد فرج‌پوری آغازگر بخش دوم برنامه بود و بعد از آن بداهه‌خوانی بر قطعه ديدار و پنج ضربی در جهاز ادامه‌دهنده برنامه بود و با اجرای قطعات ديگری در دستگاه شور آواز افشاری برنامه بخش دوم هم با قطعه، باده‌ی عشق و با صدای پدر و پسر به پايان رسيد.

هرچند که با تشويق چند دقيقه‌يی تماشاگران و فريادهای آن‌ها برای ادامه کنسرت و اجرای مرغ سحر بار ديگر گروه بر سکوهای خود جای گرفت، اما قطعه ساقيا از ساخته‌های سعيد فرج‌پوری را اجرا کرد.

ازدحام سالن به گونه‌ای بود که با آغاز قطعه ساقيا بسياری از تماشاگران در فضای خالی جلوی سالن ازدحام کرده بودند و به‌رغم تذکرهای قبل از اجرا مبنی بر استفاده نکردن از دوربين و موبايل برای عکاسی و فيلمبرداری در دست بيشتر تماشاگران ديده می‌شد.

ساقيا به پايان رسيد گروه تا بار ديگر از سکوهای خود برخاستند و صدای تشويق و فريادهای همچنان تمنای مرغ سحر را داشت بعد از چند دقيقه گروه بارديگر برای پاسخ به اين اشتياق برجای خود نشست و اين بار در ميان بهت و حيرت همه و برخلاف اجراهای قبلی برای مرغ سحر را سر داد و در ميانه اجرای اين قطعه مردم نيز به هم‌آوايی با گروه پرداختند و بخش‌های زيادی از اين قعه با صدای همزمان تماشاگران و گروه سر داده شد.

سوله دانشگاه آزاد خوراسگان ظرفيتی در حدود ۲۰۰۰ صندلی دارد، در حاليکه پيش از اين شنيده می‌شد که برای اين ظرفيت پيش از چهار هزار بليط هر شب اجرا به‌فروش رسيد، است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کاظمی يکی از عوامل اجرايی گروه شب گذشته در گفت‌وگويی با خبرنگار موسيقی ايسنا در اين‌باهرتوضيح داد: پيش از آغاز برنامه، گروهی را برای ارزيابی ظرفيت سالن به اصفهان فرستاديم و هم‌زمان بر حسب حجم اعلام شده، فروش بليط‌ها را آغاز کرديم درحالی‌که بعدا با بازديد مجدد اين سالن نزديک اجرای گروه متوجه شديم که شش متر از پيش‌آمدگی سن را در بررسی ظرفيت سالن ارزيابی نکرده‌اند، از اين رو مجبور شديم تا صندلی‌های را فشرده‌تر بچنيم و با برداشتن صندلی‌های جلويی راه‌روها را باريک‌تر کرده تا مشکلی ايجاد نشود.

وی درباره‌ی ميزان فروش بليط، گفت: دقيقا ۲۴۰۰ بليط برای ۲۴۰۰ صندلی که در سالن پيش‌بينی کرده بوديم طراحی شده است.

به گزارش ايسنا، گروه اجرايی شجريان ۲۹ و ۳۰ آذر کنسرتی ديگر در دبی را برگزار می‌کند و به دليل بهره‌مندی علاقه مندان تهرانی به حضور در اين کنسرت قرار است تا ۵۰ درصد از بليط‌ها در داخل کشور از طريق مراکز فروش شرکت برگزارکننده‌ی کنسرت‌های شجريان به‌صورت اينترنتی از ۱۵ آبان فروخته شوند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34694

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"دردی است در اين دل که هويدا نتوان کرد"، کنسرت بزرگ محمدرضا شجريان در اصفهان ورق خورد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016