دوشنبه 7 آبان 1386

حراج سر سرباز هخامنشي در لندن، راه نو

موسسه كريستيز لندن در يك اقدام سوداگرايانه يكي از بي‌نظير ترين اشياء باستاني ايران يعني سر سرباز هخامنشي را در يك حراج به قيمت 580 هزار و 500 بوند به يك مشتاق اشياء باستاني فروخت.
sarbaz102807.jpg
اين اثر كم نظير كه سنگ برجسته سر سرباز هخامنشي است همزمان با كشف مجموعه تخت جمشيد كه از سوي گروه هرتزفلد (يكي از باستان‌شناسان آلماني) توسط سارق يا سارقان به سرقت رفته است و تا 20 آوريل 2005 ميلادي هيچ‌گونه اطلاعي از سرنوشت اين قطعه سنگ ربوده شده در دسترس نبوده،‌ دوستداران ميراث فرهنگي همواره به دنبال يافتن اثري از اين سنگ برجسته بودند تا سرانجام در تاريخ مذكور با انتشار خبر حراج قطعه سنگ موصوف توسط مؤسسه كريستيز لندن، مكان نگهداري قطعه سنگ به سرقت رفته مشخص مي‌شود.‌

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متاسفانه اقدام سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي لغو اين حراج و استرداد اين اثربه ايران مورد توجه قرار نگرفت و تو گويي كسي به دعاوي ايران در جهان توجه ندارد و سرانجام دادگاه لندن در تاريخ 20 مارس 2007 ميلادي حكم به نفع دارنده فعلي اثر صادر مي‌كند.

علي‌رغم مفاد كنوانسيون 1970 يونسكو و عضويت هر دو كشور ايران و انگليس در آن كنوانسيون دولت انگلستان به تعهد خود نسبت به آن معاهده اقدام نكرده و اين سنگ برجسته به ايران بازگردانده نمي‌شود..

از سوي ديگر قرار مي‌شود مسئولان ميراث فرهنگي كشور به طريق مصالحه با مالك فعلي آن وارد عمل شوند و هزينه نگهداري اين شي‌ء تاريخي را به مالك آن بپردازند.

پس از عدم موفقيت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مصالحه با مالك اين شيء تاريخي حراجي كريستيز اين شيء را به فردي ناشناس مي‌فروشد.
به هر روي چهار شنبه گذشته اين اثر فروخته شد و به جار ماوا گرفتن در وطن هم‌اكنون در يك گالري يا اتاق پذيرايي در يكي از كشورهاي اروپايي ماوا گرفته است.

در اين خصوص ,واقعا به مسئولان ميراث فرهنگي كشور چه بايد گفت؟

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34662

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حراج سر سرباز هخامنشي در لندن، راه نو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016