جمعه 19 آبان 1385

گابريل گارسيا مارکز به ايران سفر می کند، مهر

برای نخستين بار " گابريل گارسيا مارکز " نويسنده مشهور کلمبيائی به دعوت سفارت کلمبيا به ايران سفر می کند .
به گزارش خبرنگار مهر ، اين سفر قرار است در دهه سوم فروردين و دهه اول ارديبهشت ۱۳۸۶ صورت بگيرد . در اين صورت اين نخستين سفر که يک نويسنده برنده جايزه نوبل ادبيات به ايران است .

بنا بر شنيده های خبرنگار مهر ، هم اکنون سفارت کلمبيا مشغول انجام رايزنی با مسئولين وزارت امور خارجه است تا مقدمات انجام اين سفر را فراهم کند .


زندگی گابو

به گزارش مهر ، گابريل گارسيا مارکز در ۶مارس ۱۹۲۸در در دهکده آرکاتاکا ( منطقه سانتامارا ) در کشور کلمبيا( آمريکای لاتين ) ديده به جهان گشود او رمان ‌نويس ، روزنامه ‌نگار، ناشر و فعال سياسی است و بين مردم کشورهای آمريکای لاتين با نام گابو يا گابيتو ( به زبان صميمانه ) مشهور است .

او در سال ۱۹۴۱اولين نوشته‌هايش را در روزنامه‌ای به نام Juventude که مخصوص شاگردان دبيرستانی بود منتشر کرد و در سال ۱۹۴۷به تحصيل رشتهٔ حقوق در دانشگاه بوگوتا پرداخت .

در سال ۱۹۶۵شروع به نوشتن رمان صد سال ‌تنهايی کرد و آن را در سال ۱۹۶۸به پايان رساند که به عقيده اکثر منتقدان شاهکار او به شمار می‌رود . اندکی قبل از آن به دليل درگيری با رييس دولت کلمبيا و تحت تعقيب قرار گرفت و به کشور مکزيک گريخت و هم اکنون هم در اين کشور زندگی می کند .

در سال ۱۹۸۲برای کميته انتخاب جايزه نوبل ادبيات در کشور سوئد به اتفاق آرا رمان صد سال تنهايی را شايسه دريافت اين جايزه دانستند و اين جايزه به او اهدا شد . اين رمان ده سال پيش از اين که جايزه نوبل ادبيات ۱۹۸۲ را از آن خود کند در پی آشنايی بهمن فرزانه مترجم ايرانی مقيم ايتاليا با مارکز به زبان فارسی ترجمه و در ايران منتشر شد . صد سال تنهايی پيش از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی در ايران بارها تجديد چاپ شد و مورد استقبال فارسی زبان قرار گرفت اما پس از آن اين کتاب نزديک به ۳۰ سال است که منتشر نشده است .

در سال ۱۹۹۹رسما به عنوان مرد سال آمريکای لاتين شناخته شد . در سال ۲۰۰۰مردم کلمبيا با ارسال طومارهايی خواستار پذيرش رياست جمهوری کلمبيا توسط مارکز بودند که وی نپذيرفت .

نگاهی به آثار مارکز

مارکز يکی از نويسندگان پيشگام سبک ادبی رئاليسم جادويی است، اگرچه تمام آثارش را نمی ‌توان در اين سبک طبقه‌ بندی کرد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از نوشته های او تا کنون اين آثار به زبان فارسی برگردانده شده است : طوفان برگ ، پاييز پدرسالار ، کسی به سرهنگ نامه نمی‌نويسد، ( گلشيری) ، زائران غريب ( مجموعه داستان کوتاه، همچنين با عنوان ده داستان سرگردان ) ، ماجرای النديرا و مادربزرگ سنگدل ‌اش ( مجموعه داستان کوتاه ) ، سفر پنهانی ميگل ليتين به شيلی ، زنده ‌ام که روايت کنم ، صد سال تنهايی، ترجمهٔ (بهمن فرزانه) ، از عشق و شياطين ديگر ، عشق در سالهای وبا ( يا عشق در زمان وبا ) ، ساعت نحس ، خانهٔ بزرگ ، وقايع‌ نگاری يک قتل از پيش اعلام شده ، ژنرال در هزارتوی خويش .

عنوان رمان های او به انگليسی عبارتند از : ‎ Santa Mara ،‎ Arcataca ، ‌ In Evil Hour ، Chronicle of a Death Foretold ، The General in His Labyrinth .

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32051

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گابريل گارسيا مارکز به ايران سفر می کند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016