چهارشنبه 8 شهريور 1385

نجيب محفوظ، نخستين برنده‌ عرب جايزه‌ نوبل ادبيات، درگذشت، ايسنا

- بعد از مرگ شاهد رويدادهای خوبی خواهم بود

نجيب محفوظ

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

نجيب محفوظ - نخستين نويسنده‌ی عرب که جايزه‌ی نوبل در ادبيات را به‌خاطر رمان‌هايش درباره‌ی ترسيم زندگی مصری‌ها از آن خود کرده بود - امروز (چهارشنبه)‌ در سن ۹۴سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نجيب محفوظ که ۱۲ سال پيش از يک سوء قصد جان سالم به‌در برده بود، ماه گذشته به‌علت سقوط از مکانی در خانه‌ی خود و وارد آمدن صدمه به سرش، به بيمارستان منتقل شد.

دکتر حسام موافی - رييس تيم پزشکی معالج نجيب محفوظ در بيمارستان پليس - به آسوشيتدپرس اعلام کرد که اين نويسنده، صبح امروز به‌علت وخامت وضعيت جسمانی‌اش درگذشت.

موافی گفت: شب گذشته همسر اين نويسنده در گوشش زمزمه کرد و او خنديد و با تکان دادن سرش، پاسخ می‌داد.

جايزه‌ی نوبل ادبيات که در سال ۱۹۸۸ به نجيب محفوظ تعلق گرفت، باعث شد تا مردی که خود را به عنوان يکی از بهترين و محبوب‌ترين نويسنده‌ها‌ی خاورميانه تبديل کرده بود، مورد تحسين فراوان قرار گيرد؛ اما شهرت، خطر هم دارد. در سال ۱۹۹۴ يک مهاجم به اتهام وجود توهين در رمان نجيب محفوظ، هنگام خروج اين نويسنده از خانه‌اش در قاهره، وی را مجروح کرد. محفوظ از اين حادثه نجات يافت، اما صدمات شديدی به اعصاب بازوی راستش وارد شد؛ به طوری که توانايی‌اش در نوشتن کاهش يافت.

محفوظ در سن ۹۰ سالگی نيز برنامه‌ی پرمشغله‌ای داشت. در سال‌های واپسين زندگی، شش شب در هفته برای تبادل مطالب فکاهی، سوژه برای داستان و بررسی اخبار روز، به ديدار دوستانش می‌رفت.

نجيب محفوظ بعد از آسيب دستش به کار خود ادامه داد و نويسندگی داستان‌های کوتاه خود را حتا با چند پاراگراف به‌وسيله خواندن برای دوست خود و پياده کردن مطالب توسط اين فرد ادامه داد.

آخرين اثر اين نويسنده در سال ۲۰۰۵ منتشر شد که شامل مجموعه داستان‌هايی درباره‌ی زندگی پس از مرگ با عنوان "آسمان هفتم" بود.

نجيب محفوظ در جشن ۹۴ سالگی خود در ماه دسامبر ۲۰۰۵ گفته بود: بعد از مرگ شاهد رويدادهای خوبی خواهم بود؛ به همين دليل بود که کتاب "آسمان هفتم" را نوشتم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين گفته بود: اهميت بالای اين کتاب برای من الهاماتی بود که به‌طور معنوی در من ايجاد می‌کرد.

اين نويسنده با حدود ۵۰ رمان، پنج نمايشنامه و تعدادی داستان کوتاه و مقاله، تعادلی ميان دنيای سنتی و مدرن با ترسيم رئاليسم مصری خيره‌کننده‌ی خود به‌وجود آورد.

مراسم تشييع نجيب محفوظ فردا طی مراسمی رسمی انجام خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31419

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نجيب محفوظ، نخستين برنده‌ عرب جايزه‌ نوبل ادبيات، درگذشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016