چهارشنبه 4 مرداد 1385

حضور جهانی سينمای ايران در تير ماه ۱۳۸۵، ايسنا

رويدادهای فرهنگی، داوری ليلا حاتمی ، مرور آثار مخملباف ها ، کيارستمی ها و ...


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


وضعيت حضور فيلم های ايرانی در جشنواره های خارجی و بين المللی در تير ماه ۱۳۸۵ همچنان از مقبوليت اين سينمای نجيب و انسانی در رويدادهای فرهنگی و هنری جهان خبر می دهد . سينمايی که طی ماه های اخير بيش از هر زمان ديگری به جستجوی راهکارهايی جهت حضور گسترده و موثرتر در عرصه جهانی خصوصا از طريق اکران منطقه ای و بين المللی آمده است.

بنا به بررسی بخش تحقيق و گزارش‌های فرهنگی و هنری ايسنا ، دوازدهمين دوره ی فستيوال‌های بين‌المللی تلويزيون شانگهای چين اول تيرماه با معرفی برگزيدگانش به کار خود پايان داد و شمار حضور بين‌المللی اين فيلم مستند" رئيس جمهور مير قنبر" به کارگردانی محمد شيروانی را به عدد ۱۸ رساند.

فيلم مستند رئيس جمهور مير قنبر به عنوان بهترين فيلم مستند جشنواره شانگهای انتخاب شد.

فيلم‌های « به آهستگی» (مازيار ميری) و « کوچه‌های باريک» (علی زمانی عصمتی) به نمايندگی از سينمای ايران در جشنواره فيلم لس‌آنجلس به روی پرده رفتند. اين فستيوال از يکم تا يازدهم تيرماه در جريان بود

در بخش ويترين بين‌المللی جشنواره لس‌آنجلس بيست فيلم داستانی و مستند از جمله فيلم «مرد گاريچی» ساخته رامين بحرانی فيلمساز ايرانی مقيم آمريکا به نمايش در آمد.

جايزه بهترين فيلم بيست و هفتمين جشنواره ی دوربان آفريقای جنوبی به ابوالفضل جليلی رسيد .

جايزه ی بهترين فيلمنامه ی اين جشنواره را نيز جعفر پناهی و راستين دريافت کردند.جشنواره بين‌المللی فيلم « دوربان» (Durban) کشور آفريقای جنوبی از روز (۱۴ ژوئن) ۲۴ خرداد ماه چند فيلم از سينمای ايران ،از جمله بيد مجنون (مجيد مجيدی)، کافه ترانزيت (کامبوزيا پرتوی) و «شاعر زباله‌ها» (محمد احمدی) در کنار آفسايد و گل يا پوچ به نمايش در آمدند.

جشنواره بين‌المللی فيلم «کارلووی واری» امسال با تمرکز ويژه برسينمای کشورهای انگليس و فرانسه از ۳۰ ژوئن (۹ تيرماه) در جمهوری چک آغاز به کرد و ليلا حاتمی ، بازيگر سينمای ايران در چهل و يکمين دوره کارلووی واری به عنوان يکی از اعضای هيات داوران حضور داشت.

به آهستگی» به کارگردانی مازيار ميری، نيز تير ماهدر بخش مسابقه جشنواره«تايپه» کشور تايوان به نمايش درآمد.

به گزارش خبرنگار هنری ايسنا،اين جشنواره از ۲۴ ژوئن تا ۹ جولای(۱۸ تير ماه ) در اين کشور ادامه داشت.

در اين جشنواره که تنها نماينده ايران، فيلم «به‌آهستگی» است، بنا به اعلام رسانه شهرزاد فيلم - که پخش بين المللی اين فيلم را برعهده دارد- «به آهستگی» جزء پنج فيلمی قرار دارد،که کانديد دريافت جايزه بزرگ اين جشنواره بوده است.

فيلم «به آهستگی» همچنين پيش از اين در جشنواره، سياتل و لوس‌آنجلس به نمايش درآمده بود.

در اين ماه همچنيند فيلم مستند" دوست من آقای گاو "در بخش کوتاه جشنواره اکو فيلم مورد تقدير ويژه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار هنری ايسنا در مراسم اختتاميه اين جشنواره که در آتن برگزار شد هيات داوران در بخش فيلم کوتاه اين فيلم را مورد تقدير قرار داد و جايزه‌ای را به آن اهدا کردند.

جشنواره اکو فيلم و هنرهای زيبا از ۳۰ خرداد تا ۴ تيرماه در کشور يونان برپا بود.

فيلم "شب بخير فرمانده" به کارگردانی انسيه شاه حسينی در جشنواره کارلوويواری جمهوری چک روز چهارشنبه به نمايش درآمد. اين فيلم که به عنوان تنها نماينده سينمای ايران در بخش مسابقه جشنواره ی کارلوويواری حضور داشت با استقبال مخاطبين مواجه شده است.

جشنواره کارلوويواری چک که تا هشتم جولای ادامه دارد، در ساير بخشهايش غير رقابتی‌اش به نمايش "زمستان است" (رفيع پيتز) کارگران مشغول کارند"، "آفسايد" و "چرخ دستی ران" پرداخت.

گيلانه" به کارگردانی مشترک محسن عبدالوهاب و رخشان بنی اعتماد در بخش مسابقه جشنواره ايروان(کشور ارمنستان) به نمايش در آمد.

به گزارش خبرنگارهنری ايسنا،اين جشنواره که جايزه بزرگ آن "هلو طلايی" است، از ۱۰ تا ۱۵ جولای(۱۵ تا ۲۴ تير ماه) در ايروان پايتخت کشور ارمنستان برگزار می‌شود.همچنين رخشان بنی‌اعتماد نيز دراين جشنواره حضور داشت.

به گزارش ايسنا، همچنين در جشنواره ايروان علاوه بر فيلم "گيلانه" فيلم مستند، "شهر خاموشان" به کارگردانی عطاالله حياتی نيز در بخش مستند اين جشنواره به نمايش در آمد و يک فيلم از ساخته‌های مرضيه مشکينی نيز به روی پرده رفت.

جشنواره ی چهار روزه فيلم‌های ايرانی در شهر "چنايی" در جنوب هند، در ماه گذشته با نمايش فيلم "شمعی در باد" به کارگردانی "پوران درخشنده" پايان يافت.

اين جشنواره که به همت خانه ی فرهنگ ايران در بمبئی و بنياد سينمايی هند برگزار شد ، از دوازدهم تير ماه با نمايش فيلم‌های "عشق بدون مرز" از پوران درخشنده و "اوينار" از "شهرام اسدی" کار خود را آغاز کرد.

دو فيلم "شيدا" به کارگردانی "کمال تبريزی" و "معادله" از "ابراهيم وحيدزاده" نيز در ماه گذشته در هند نمايش داده شدند.


به گزارش ايسنا همچنين جشنواره ی سينمايی زمستانی اروگوئه، با شرکت فيلم هايی از کارگردانان مطرح سينمای ايران در شهر مونته ويدئو پايتخت اين کشور آغاز به کار کرده بود . و فيلم های "اينجا چراغی روشن است" به کارگردانی رضا ميرکريمی، "واکنش پنجم" ساخته ی تهمينه ميلانی، و "ديشب باباتو ديدم آيدا" اثر رسول صدرعاملی دراين جشنواره حضورداشتند.

فيلمهای "سفر به فردا" از محمدحسين حقيقی و "ايستگاه متروک" ساخته عليرضا رييسيان ازديگر آثار ايرانی اين جشنواره بودند.

درسومين دوره جشنواره فيلم "ايروان" (Yerevan) که از دهم ژوئيه (۱۹ تيرماه) در کشور ارمنستان آغاز

به کار کرد، مروری بر آثار سينمايی خانواده "مخملباف‌ها" را برگزار شد.

اين فستيوال که تا پنج روز ديگر به نمايش و بررسی آثارش ادامه داد، در دوره قبلی خود مروری بر آثار کيارستمی پدر و پسر انجام داده بود.

در بخش مروری بر فيلم‌های گذشته آثار مخملباف‌ها،چهار فيلم "سفر قندهار"،" بايسيکل‌ران"، "سلام سينما" و "نوبت عاشقی" از محسن مخملباف و فيلم "روزی که زن شدم" (مرضيه مشکينی) و فيلم "لذت ديوانگی" اثر حنا مخملباف و فيلم‌هايی از "مارکوبلوچيو" (ايتاليا) و "گارفری رجيو" (آمريکا) به نمايش در آمدند.

همچنين طبق اخبار قبلی فيلم "گيلانه" در بخش مسابقه و مستند "شهر خاموشان" عطاالله حياتی در اين جشنواره از سينمای ايران به نمايش در آمدند.

جشنواره بين‌المللی فيلم مونيخ امسال بعد از تغيير زمان برگزاری‌اش (به علت مسابقات جام جهانی) از ۱۵ ژوئيه (۲۴ تيرماه) آغاز به کار کرد.

اين رويداد سينمايی امسال برنامه بزرگداشت و مرور آثار خانواده مخملباف را برگزار کرد و آثاری چون "نون و گلدون"، "هنرپيشه"، "الفبای افغان" و "سيب" را به روی پرده ‌برد.

فيلم سينمايی "زمستان است" به کارگردانی رفيع پيتز طی ماه گذشته، به عنوان تنها نماينده ی سينمای ايران در جشنواره ی فيلم پاريس، جايزه ی اول بخش "سينمای آينده" اين جشنواره را دريافت کرد.

ملک جهان خزاعی، طراح صحنه و لباس اين فيلم با تائيد اين خبربه خبرنگار هنری ايسنا، گفت: هيات داوران زمانی که جايزه اين فيلم را دادند،اذعان داشتند که اين فيلم با اينکه بيکاری و مشکلات زندگی را مطرح می‌کند اما هيچ اثری از فقر و بدبختی در آن نيست و با فيلمهای که به فقر و بدبختی در کشورهای جهان سوم می‌پردازند فرق می‌کند.

جشنواره بين‌المللی فيلم "پيغام به بشر" از ۱۹ ژوئيه (۲۸ تير ماه) در شهر پترزبورگ کشور روسيه آغاز به کار کرد v و فيلم کوتاه "مدار صفر درجه" (اميد خوش نظر) در بخش تجربه‌های اول اين فستيوال به نمايش در آمد.

پانزده فيلم کوتاه و بلند ايرانی، در پانزدهمين دوره جشنواره فيلم "بريسبان" (Brisbane) کشور استراليا به روی پرده رفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيلم‌های ايرانی حاضر در اين فستيوال عبارتنداز: "آفسايد" (جعفر پناهی)، "کارگران مشغول کارند" (مانی حقيقی)، "گيلانه" ( رخشان بنی‌اعتماد)، "يک شب" ( نيکی کريمی)، "سارا"‌( داريوش مهرجويی)، "روزی که زن شدم" ( مرضيه مشکينی)، "نيمه پنهان" (تهمينه ميلانی)،‌"نگاه" ( سپيده فارسی)، "کمی بالاتر" ( مهدی جعفری)، "آن "( پوپک مظفری)، "زير پوست باران" (شاليزه عارف‌پور)، "خاک مهر شده" ( مروانبيلی)، "مهاجر" ( وحيد واحد)، "مرد گاری‌چی"( رامين بحرانی(

به گزارش ايسنا، ديگر فيلم ايرانی حاضر در جشنواره "بريسبان" مستند ماندگار "خانه سياه است"‌(فروغ فرخزاد) بود که دربخش سينمای مستند اين جشنواره به نمايش در آمد.

اواخد تير ماه همچنين ،سه فيلم “کارگران مشغول کارند”‌(مانی حقيقی)، آفسايد (جعفر پناهی) و “زمستان است” (رفيع پيتز) به نمايندگی ازسينمای ايران در جشنواره فيلم "ولينگتون" حضور داشتند.

اين جشنواره از ‌۲۱ ژوئيه تا ‌۶ آگوست در کشور نيوزلند در جريان خواهد بود.

( ترتيب حضور فيلم های ايرانی بر اساس تاريخ حضور آثار می باشد)

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31134

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حضور جهانی سينمای ايران در تير ماه ۱۳۸۵، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016