سه شنبه 20 تير 1385

ترجمه نامه فرح پهلوی به دبير کل سازمان فرهنگی يونسکو به مناسبت آثار باستانی ايران در دانشگاه شيکاگو

پاريس ۴ ژوئيه، ۲۰۰۶
جناب دبير کل سازمان يونسکو،

مقداری از اشياء زير خاکی متعلق به ايران که وسيله دانشگاه شيکاگو در سال ۱۹۳۰ در منطقه فارس حفاری گرديده به منظور پژوهش های علمی بطور امانت در اختيار آن دانشگاه قرار گرفته است. اين آثار متعلق به موزه ملی ايران است و در ظرف ساليان متمادی موسسه شرق شناسی اين دانشگاه تدريجاً تعدادی از اين زير خاکی ها را به ايران مسترد داشته است. بر مبنای رای اخير دادگاه ايالتی در شيکاگو دانشگاه مزبور نمی تواند از مالکيت ايران براين اشياء دفاع نمايد. اين رای راه را برای آن عده از بازماندگان آمريکائی که در حادثه بمب گذاری در سال ۱۹۹۷ در اورشليم کشته يا مجروح شده اند باز می نمايد تا سعی کنند اين گنجينه باستانی را به عنوان غرامت مطالبه نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالی که من با قربانی های اين حادثه وحشتناک همدردی کامل دارم نبايد از ياد برد که اين اشياء متعلق به مردم ايران و جزئی از ميراث فرهنگی دنيا می باشد. چنانچه اين رای در دادگاه استيناف نيز مورد تاييد قرارگيرد، نتيجه آن برای مجموعه های نفيس و تاريخی در موزه های مختلف دنيا فاجعه آميز خواهد بود و باعث خواهد گرديد که به گنجينه های گرانبها با ارزش فرهنگی و تاريخی صدمات جبران ناپذير وارد آيد.

با احترام،
فرح پهلوی

H.E. Mr. Koichiro Matsuura Director General, UNESCO 7, Place de Fontenoy 75352 Paris, France

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30883

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ترجمه نامه فرح پهلوی به دبير کل سازمان فرهنگی يونسکو به مناسبت آثار باستانی ايران در دانشگاه شيکاگو' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016