جمعه 16 تير 1385

فاصله ها باعث نزدیکی دل های ما به یکدیگر شده است، گفتگوی مهر با حميد متبسم

با توجه به این که اعضای گروه دستان دور از هم و در نقاط مختلف دنیا زندگی می کنند ، اما حمید متبسم می گوید شاید همین فاصله ها موجب انسجام و همدلی بیشتر گروه شده است.
حمید متبسم - نوازنده تار و سه تارو عضو گروه دستان -در گفت گو با خبرنگار موسیقی مهر ضمن بیان این مطلب درباره ماندگاری و برداشته شدن این فاصله ها معتقد است : کمتر موزیسینی در ایران پیدا می شود که به اندازه ما به همکارانش نزدیک باشد .چرا که اعضای گروه دستان همیشه در حال تعامل و رد و بدل کردن افکار موسیقایی با یکدیگر هستند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه گروه دستان نزدیکی روحی بسیاری با همدیگر دارند وکار یکدیگر را می شناسند،افزود : فاصله ها شاید باعث نزدیکی ما شده است . من فکر می کنم اگر همه ما در یک شهر زندگی می کردیم هم ، همین مقدار تمرین را داشتیم منتها فشردگی اش کمتر بود و 15 جلسه تمرین در 15 روز راطی سه ماه انجام می دادیم.

نوازنده تار و سه تار گروه دستان درباره حجم صدای گروه و تعداد نفرات آن گفت : هر ارکستری متناسب با نوع موسیقی ای که ارائه می دهد ، ارکستراسیون اش را تنظیم می کند . اگر قطعه ای به ارکستر بزرگ با صدا دهی حجیم احتیاج داشته باشد ، حتما باید این کار را انجام داد . اما علیرغم وجود گروه های بزرگ در موسیقی ایرانی معمولا قطعات تک صدایی اجرا می شوند و از آنجایی که نوانس نوازنده های ما تلورانس دارد ناهماهنگی ها بیشتر می شود . این تفاوت ها را می توان در حس و حال ها ، در انگشت گذاری ها و چگونگی اجرای مضراب ها شنید .

او افزود : فقط در صورتی یک گروه بزرگ معنی پیدا می کند که برای حضور سازهای بیشتر توجیه منطقی وجود داشته باشد . مثلا وقتی چها تا تار در یک گروه وجود دارد باید دو به دو برایشان خط نت در نظر گرفت تا وجود چهار تار معنی پیدا کند .

وی با اشاره به این که مشغول نوشتن قطعاتی برای ارکستر بزرگ است در خصوص ترکیب گروه دستان چنین اشاره کرد : ترکیب گروه دستان تغییر نخواهد کرد و اگر قرار باشد قطعاتی برای ارکستر بزرگ را اجرا کنیم از نوازندگان مهمان یاری خواهیم گرفت . به نظر من معنای گروه در تعداد افراد نیست ، بلکه در هماهنگی است . در " سفر به دیگر سو"دو تا سه تار ، بربط و ساز های کوبه ای یک آنسامبل ایجاد کرده بود که اگر یک کمانچه به آن اضافه می شد دیگر آن صدایی که مد نظر بود به گوش نمی رسید . یا به عنوان مثال در آلبوم "لولیان" من "تار" نزدم چون ضرورتش وجود نداشت .

متبسم در پاسخ به این پرسش که معیار این ضرورت ها چیست؟ اظهار داشت : این ضرورت از جنس قطعه سرچشمه می گیرد . هر قطعه ای براساس بافتی که دارد ساز بندی خود را هم مشخص می کند . اگر شما به تعداد سازهای کوبه ای نوازندگان گروه دستان توجه کنید ، تقریبا به ده نوع می رسد اما این انواع همیشه استفاده نمی شود . متناسب باقطعه ساز کوبه ای هم مشخص می شود .

حمید متبسم که به تازگی آلبوم " ضربانگ " را روانه بازار موسیقی کرده است درباره مشکلات برگزاری کنسرت در ایران گفت : برای پدیده ای به عظمت موسیقی که شب و روز مارا تحت تاثیر خود قرار داده است باید بیشتر از این تلاش کرد . ما با این هنر مستقل شبانه روز زندگی می کنیم و حیف است که هنوز این همه مسائل دست و پا گیر برای این هنر وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد : امیدوارم یکبار برای همیشه این محدودیت ها از سر راه این هنر قدسی برداشته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او درباره نحوه تمرین های گروه دستان برای اجرای کنسرت تیرماه اظهار داشت : قطعاتی که در کنسرت نیاوران اجرا خواهیم کرد شامل یک بخش سازی و یک بخش آوازی است. قطعات بخش سازی را به علت این که پیش از این هم در آلبوم ها و کنسرت ها اجرا کرده ایم کمتر به تمرین احتیاج دارد و فکر می کنم با دوسه جلسه به آمادگی برسیم.

وی در خصوص بخش دوم کنسرت گفت : اما بخش دوم قطعاتی است همراه با آواز سالار عقیلی در مایه اصفهان که سعید فرج پوری ساخته و به تمرین احتیاج دارد .

این نوازنده در مورد چگونگی تنظیم قطعاتی که توسط اعضای گروه دستان ساخته یا اجرا می شود تصریح کرد : تنظیم در گروه دستان معمولا یک امرجمعی است . وقتی یکی از اعضای گروه قطعه ای را می سازد، آن را به وسیله نت یا فایل صوتی به دست بقیه افراد گروه می رساند و آن ها در خلوت خود قطعه مورد نظر را گوش می دهند. هنگامی که دور هم جمع می شویم با مشورت وهمفکری آن قطعه ها را می پرورانیم تا شکل نهایی خود را پیدا کنند .

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30811

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فاصله ها باعث نزدیکی دل های ما به یکدیگر شده است، گفتگوی مهر با حميد متبسم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016