شنبه 23 ارديبهشت 1385

محمود دولت‌آبادي و گلايه‌هايش از نمايشگاه كتاب، ايسنا

* فقط وجود نمايشگاه كافي نيست؛ به مسائل آن برسند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


محمود دولت‌آبادي، نمايشگاه كتاب را به‌خاطر ديدار مخاطبان ادبيات، شوق‌انگيز و از طرفي، به‌خاطر مسائل جانبي آن تأسف‌بار دانست.

اين داستان‌نويس پيشكسوت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارزيابي حضورش در نمايشگاه كتاب امسال گفت، هنگام خروج مردم از نمايشگاه، دست افراد بسيار كمي كتاب ديده است و ظاهرا خيلي‌ها براي گذران وقت به نمايشگاه كتاب مي‌آيند.

او در عين‌حال ديدارش را با مخاطبان، بسيار شوق‌انگيز دانست و اين موضوع را نشان‌گر اين عنوان كرد كه برخلاف آن‌چه شايع شده، جوانان دنبال مسائل منحط نيستند.

او يادآور شد، تمام كساني كه آمدند از او امضا بگيرند، جوانان زير 30 سال هستند و بسيار شيفته‌ي مطالعه‌ي كتاب و ادبيات.

دولت‌آبادي با تأكيد بر ضرورت وجود نمايشگاه كتاب، در عين حال بر شناختن حواشي آن و درنظر گرفتن راهكارهايي نيز تأكيد كرد.

او در توصيف وضعيت رفت و آمد به نمايشگاه، به 50 سال پيش برگشت كه در ميدان شوش، پاركابي‌ها داد مي‌زنند، اميركبير، سرچشمه، توپخانه و...؛ در نظر او، آن‌زمان گوش آدم آن‌قدر آزرده نمي‌شد كه در نمايشگاه 50 سال بعد از آن.

به‌گفته‌ي دولت‌آبادي، براي حل و فصل عبور و مرور مردم فكري نشده است و اين‌ها از خود نمايشگاه اهميتش بيش‌تر است.

او در اين زمينه خاطرنشان كرد، كافي نيست فقط نمايشگاهي باشد؛ مردم از سر و كول هم بالا بروند، ساعت‌ها در خيابان بمانند، عصبي وارد شوند و عصبي‌تر، خارج.

وي همچنين افزود: بالأخره بايد فكري بكنند، مثلا از فضاي اطراف استفاده كنند. به‌هرحال آن‌چه مسلم است، اين شيوه‌ي رفت و آمد يك نمايشگاه نيست.

دولت‌آبادي همچنين فضاي درنظر گرفته‌شده را براي نمايشگاه، به‌عنوان مكاني براي نمايش كتاب، سنجيده، علمي و فني ندانست. به اعتقاد او، هواي داخل سالن‌ها قابل تحمل نيست، چيدمان غرفه‌ها و سالن‌ها مناسب نيست و...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين‌همه، او در پايان با تأكيد بر وجود خود نمايشگاه به‌عنوان يادآوري سالانه‌ي فرهنگ كتاب، گفت: خوب است اين نمايشگاه‌ها به‌طور دوره‌يي در تمام شهرستان‌هاي ما برگزار شود و نمايشگاه دايمي، خيلي لازم و مثبت است؛ اگر چه براي اين‌كه نويسنده‌ي اين مملكت به نمايشگاه برود، به ناشر گفته‌اند لازم است مجوز بگيرد.

دولت‌آبادي در پايان با تاكيد خواست كه اين مطلب درصورت استفاده توسط ساير رسانه‌ها و مطبوعات، به‌صورت كامل استفاده شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمود دولت‌آبادي و گلايه‌هايش از نمايشگاه كتاب، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016