جمعه 22 ارديبهشت 1385

مراسم افتتاحيه صدمين سالگرد هنريك ايبسن، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر


مراسم افتتاحيه ي همايش يكصدمين سالروز مرگ هنريك ايبسن روز چهارشنبه و با سخنراني سفير نروژ و دبير اين همايش در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، اردشير صالح‌پور ، دبير همايش در آغاز اين مراسم با خوشامدگويي به ميهمانان خارجي، بيانيه ي خود را قرائت كرد و گفت: تئاتر همواره در طول حيات خود به جستجوي يك حقيقت مشترك مي‌پرداختند و در صحنه‌اي كه هيچ چيز آن واقعي نيست، هنرمندان تلاش دارند تا حقايق را نشان دهند.

وي ادامه داد:‌ تئاتر همواره به غني‌سازي روح و آرمانهاي حقيقي بشري مي‌انديشد و بر مدار صلح و دوستي مي‌چرخد و از اين جهت هنريك ايبسن به عنوان يك نمايشنامه‌نويس برجسته تنها متعلق به يك كشور نيست بلكه به تمام مردم جهان تعلق دارد.

صالح‌پور درباره ي نمايشنامه‌هاي اين نويسنده نروژي، گفت: ايبسن يكي از قلل مرتفع ادبيات نمايشي است كه محيط پيرامون خود را به خوبي مي‌شناخت و آن را به نقد مي‌كشيد و در نهايت حقايق پنهان و پيچيدگي‌هاي زيبا را بر صحنه مي‌آفريد.

وي اضافه كرد: پيش از نيم قرن است كه در نمايشنامه‌هاي ايبسن به كمك هنرمندان ايران به صحنه رفته و در مراكز دانشگاهي تدريس مي‌شود و به همين بهانه ما هم به همراه هنرمندان سراسر جهان به همدلي مي‌نشينيم و اميدواريم كه با برگزاري اين جشن زمينه‌هاي مشاركت بيشتري را پديد آوريم.

بر اساس اين گزارش و در ادامه مراسم افتتاحيه كريستين اولته، سفير نروژ در ايران ضمن قدرداني از كليه‌ نهادهاي فرهنگي و آكادميك كه در برگزاري اين همايش مشاركت داشتند، گفت: كشور نروژ همراه با همراهان ايراني خود اين همايش را به پاس صدمين سال درگذشت ايبسن برگزار مي‌كند و از همين جا اين رويداد مهم فرهنگي را بر دو ملت مفتوح اعلام مي‌كند.

وي تصريح كرد: اين همايش مهمترين رخداد فرهنگي بين اين دو كشور محسوب مي‌شود و بسيار زيباست اولين همكاري مشترك ما در قلمرو فرهنگي ايران صورت بگيرد.

وي از برگزاري برنامه‌هاي ديگري ميان دو كشور اظهار اميدواري كردو گفت:‌اميد است كه اينگونه برنامه‌هاي فرهنگي بتواند روابط اقتصادي، سياسي وگفتگوي بين دو كشور را تعميق دهد و زمينه دوستي مردم سرزمينهاي مختلف را از مليتهاي متفاوت فراهم كند و با اين كار شكافهاي فرهنگي و سياسي موجود ميان بشر را از بين ببرد.

اولته در ادامه، افزود: صميمانه آرزو دارم كه برگزاري هفته ايبسن در ايران، شالوده محكمي را به وجود آ‌ورد تا هنرمندان ايراني فعاليت فرهنگي مستحكمي را داشته باشند و در قدم بعدي امكان معرفي تئاتر كلاسيك ايران به جامعه نروژي فراهم شود.

وي سپس پيام مركز مطالعات ايبسن شناسي را قرائت كرد و در بيان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولان تئاتري تشكر كرد.

به گزارش ايسنا، بعد از قرائت پيام سفير نروژ، ويكديس گاربوك، دبير اول سفارت نروژ رايزن فرهنگي اين سفارت پيام خود را به زبان فارسي قرائت كرد.

وي در چنين همايشي، گفت: امروز بزرگترين همكاري دو جانبه ما از طريق صدمين سال درگذشت هنريك ايبسن اتفاق مي‌افتد و من به حضور در چنين مراسمي افتخارمي‌كنم هر چند كه غمگينم از اينكه اين رويداد بزرگ براي من به معناي خداحافظي با ايران است و بايد بعد از اختتاميه اين همايش كشور شما را ترك كنم.

وي سپس به حضور پررنگ هنريك ايبسن در تئاتر ايران اشاره كرد و گفت: آثار ايبسن نزديك به 60 سال است كه در ايران اجرا مي‌شود. يعني قبل از راه‌اندازي سفارت نروژ در ايران ، اين موضوع به منزله جهاني بودن ادبيات نمايشي ايبسن است.

وي در پايان اضافه كرد: ايبسن از نقد اجتماعي جامعه خودداري كرده است و به همين دليل بعد از گذشت صد سال از مرگش هنوز مردم جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر فرهاد ناظرزاده كرماني نيز ديگر سخنراني بود كه در اين مراسم مقاله خود را پيرامون جايگاه و منزلت ايبسن در ادبيات جهان به زبان انگليسي قرائت كرد: هنريك ايبسن معروف به جوان آفرين و پدر ادبيات نمايشي مدرن از سال 1821 تا 1906 زندگي كرد و با ديدي واقعيت‌گرا و نمادگرا 26 نمايشنامه را به نگارش درآورد و در آنها از نوشته‌هاي نمايشنامه‌نويسان بزرگي چون شكسپير، نمايشنامه‌هاي يونان باستان، نمايشنامه‌هاي بازاري فرانسه و ... بهره گرفت.

ناظرزاده مهارت‌هاي ايبسن را درامر نمايشنامه‌نويسي فراوان دانست و گفت:‌ايبسن در آثار خود آميزه ساخت مايه‌هاي واقعيت‌گرايانه‌اي را با خيال ساخته است و از سوي شاعر نمايشنامه‌هاي منظوم و رومانتيك نيز محسوب مي‌شود كه درباره رويدادهاي تاريخي اسكانديناوري دست به قلم برده است.

وي ديگر ويژگي آثار ايبسن را حماسه‌اي بودن آنها دانست و گفت: اين نمايشنامه‌نويس نروژي به نوعي نويسنده رومانتيك آرمانگراي ديني است و نوآوري‌هاي فني او در هنر نمايش آنچنان گسترده است كه جديد بودن آنها براي تماشاگر معاصر شناخته مي‌شود.

وي در پايان اضافه كرد: ايبسن ارزشها و آرمانهاي طبقه متوسط اسكانديناوي را به تصوير كشيده است.

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني اين مراسم، از حميد سمندريان براي كارگرداني نمايش «اشباح» در سال 1340، از داريوش مهرجويي براي تبديل نمايشنامه « خانه عروسك» به فيلمنامه‌ «سارا»، از فريندخت زاهدي به عنوان اولين فردي كه پايان‌نامه دكتراي خود را درباره آثار ايبسن نوشته است، از اكبر زنجان‌پور به عنوان كارگردان نمايش « دشمن مردم»، از اصغر رستگار براي ترجمه بيش از يازده نمايشنامه از ايبسن، از نيما صالحيان براي نگارش مقاله‌اي تطبيقي درباره آثار ايبسن، از بهزاد قادري براي ترجمه و تحقيق درباره اين نويسنده و از اسدا.. شكل‌آبادي به عنوان مدير مسئول نشر فردا، تقدير شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29924

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم افتتاحيه صدمين سالگرد هنريك ايبسن، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016