جمعه 15 ارديبهشت 1385

حسين كسبيان، هنرمند پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در گذشت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر


حسين كسبيان، هنرمند پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در گذشت.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا ، كسبيان در آستانه ‌٧٣ سالگي به علت بيماري نسبتا طولاني خود درگذشت.

مراسم تشييع پيكر اين هنرمند ساعت ‌٣٠/٩ روز يكشنبه ‌١٧ ارديبهشت ماه توسط خانه تئاتر و مقابل خانه هنرمندان ايران صورت مي‌گيرد.

حسين كسبيان، متولد ‌١٣١٢ درتهران بود كه فعاليتهاي تئاتري و ادبي خود را از سال ‌١٣٣١ آغاز كرد. و يك سال بعد وارد هنرستان هنرپيشگي شد.

وي در سال ‌١٣٣٧ با عنوان رئيس دبيرخانه‌ي موزه‌ها و وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد و دو سال بعد كه گروه تئاتر هنر ملي به سرپرستي عباس جوانمرد تاسيس شد جزء هيات مديره‌ي آن گروه بود.

به گزارش ايسنا، كسبيان اولين كار جدي خود را در سال ‌١٣٣٢ با عنوان «پنجه» در دانشكده ادبيات اجرا كرد و پس از آن درنمايش «هياهوي بسيار براي هيچ» به كارگرداني مصطفي اسكويي به عنوان نقش اول به همراه عزت‌الله انتظامي ايفاي نقش كرد.

اين هنرمند تا بعد از انقلاب اسلامي همچنان مدير گروه هنر ملي بود و به فعاليتهاي تئاتري خود ادامه مي‌داد اما در كنار آن در چند فيلم و سريال نيز حضور داشت. از جمله مي‌توان به اولين فيلم او به عنوان تجاوز در سال ‌١٣٣٩ اشاره كرد. در سال ‌١٣٤٧ نيز در سريال «سمك عيار» بازي داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در سال ‌١٣٤٤ گروه تئاتر «25 شهريور» را تاسيس كرد كه عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامي، علي نصيريان و ... نيز عضو اين گروه بودند و به همراه گروه ديگري كه داوود رشيدي، محمدعلي جعفري، علي نصيريان و ... در آن حضور داشتند هر كدام يك ماه برنامه اجرا مي‌كردند.به گزارش ايسنا حسين كسبيان تا سال ‌١٣٦٠ به فعاليتهاي تئاتري خود ادامه داد و آخرين نمايشي كه در آن حضور داشت تئاتر «الموت» به كارگرداني مجيد جعفري بود كه خسرو شكيبايي و فريماه فرجامي از ديگر نقش‌آفرينان آن بودند.

او طي عمر خود در بيش از ‌٢٠ سريال تلويزيوني و ‌٣٢ فيلم سينمايي نيز بازي كرد.

سال گذشته و در بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر از اين هنرمند پيشكسوت تقدير شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29875

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين كسبيان، هنرمند پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون در گذشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016