يكشنبه 20 فروردين 1385

جهانگیر هدایت: تحویل خانه صادق هدایت به بازماندگان مشروط به "خرید" آن است، مهر

* سند خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست

جهانگیر هدایت - برادر زاده صادق هدایت ، گفت : خانه صادق هدایت که بنا بود محلی برای گردشگران داخلی و خارجی و مکانی حفاظت شده به عنوان بنای فرهنگی باشد ، کم کم رو به نابودی می رود.

جهانگیر هدایت در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، ضمن بیان این مطلب افزود : این خانه ، که پیشترها فروخته شده بود، قبل از انقلاب از صاحبش خریداری شد تا با کلیه وسایل و متعلقاتش به موزه ای با نام هدایت تبدیل شود. بعد از انقلاب مدتی بلاتکلیف بود تا این که بیمارستان امیر اعلم آن را تصرف کرد و به مهد کودکی به نام صادقیه تبدیل نمود که طی آن ، فرزندان کارمندان بیمارستان در آنجا نگهداری می شدند.

وی ادامه داد : طبیعی است که با تبدیل این خانه به یک مهد کودک، دستکاری های متعدد و صدمه های زیادی بر آن وارد آمده و رنگ ها و نقاشی ها و تغییرات مختلفی در آن ایجاد شده است.

وی از پیگیری های به عمل آمده توسط خانواده هدایت سخن به میان آورد و اضافه کرد : این پیگیری ها موجب شد تا خانه به کتابخانه بیمارستان تبدیل شود اما این روند نیز با دستکاری های جدید و ایجاد تغییرات در شکل و بنای ساختمان همراه بود. به عنوان مثال، دیواری از این خانه را تخریب کردند تا راهی تازه برای ورود به خانه بوجود بیاورند.

هدایت تصریح کرد : این خانه در تاریخ 20/8/78 و طی شماره 2491 در فهرست ابنیه میراث فرهنگی قرار گرفته است و در نتیجه طبق قواعد و سیاست های میراث فرهنگی کشور، دستکاری های به عمل آمده در این مکان غیر قانونی و قابل تعقیب است، چرا که بدون مجوز میراث فرهنگی دست به این اقدامات زده اند.

برادرزاده صادق هدایت با تاکید بر این که این بنا، منزل یکی از نویسندگان ایران است گفت : در حالی که این خانه جزو آثار ملی محسوب شده ، اما بازبینی از آن منوط به اجازه کتبی دانشکده علوم پزشکی تهران است که غالبا نیز این مجوز را صادر نمی کنند !

وی در تشریح وضعیت کنونی خانه صادق هدایت خاطرنشان کرد : این مکان هم اینک به حیاط خلوت و انبار بیمارستان شبیه شده است. چرا که دانشجویان پزشکی، عملا استفاده چندانی از کتابخانه نکردند و کم کم آنجا به محلی برای جمع آوری اشیاء بلااستفاده ، تبدیل شده است. من از آنجا عکس هایی دارم که نشان می دهد، جلوی اتاقی که متعلق به صادق هدایت بوده، خرده زباله ومواد بی مصرف و ... ریخته اند.

هدایت در گفتگو با مهر ادامه داد : زمانی هم کارشناسان یونسکو برای بررسی اوضاع این مکان فرهنگی ، قصد ورود به آنجا را داشتند که متاسفانه راه به داخل پیدا نکردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این نویسنده شرایط کنونی این خانه را که در فهرست ابنیه تاریخی سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، نابسامان و رو به تخریب عنوان کرد و افزود : مساله دیگری که در این میان عنوان شده، این است که به ما گفته اند اگر خانه را می خواهید آن را از ما بخرید. گویی می خواهند مالی را که متعلق به خودشان نیست بفروشند. در این میان ، مکاتبه های میراث فرهنگی هم نتیجه ای نداده است. با این روند بعید نیست که فردا صاحبی هم برای تخت جمشید پیدا شود .

جهانگیر هدایت ، مشکل و نقص حقوقی موجود در این قائله را ناشی از فقدان سند خانه دانست و اضافه کرد : معلوم نیست سند این خانه در دست به دست گشتن های متعدد کجا رفته است؟ اگر این مساله روشن می شد، گره قضایی و حقوقی کار نیز باز می شد.

وی با اعلام این مطلب که خانه پدری صادق هدایت قدمتی صد و پنجاه ساله دارد و می تواند راهکار مناسبی برای جذب گردشگران فرهنگی باشد گفت : متاسفانه سازمان میراث فرهنگی هنوز نتوانسته سندی از این خانه به دست بیاورد و چون استفاده صحیحی هم از آنجا نمی شود، خانه رو به فرسودگی گذاشته است. این مکانها اگر در فهرست میراث یک کشور قرار می گیرند به معنی آن است که باید از آنها حفاظت و نگهداری شود اما انگار ماجرای این خانه به مقررات تازه ای نیازمند است.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29575

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جهانگیر هدایت: تحویل خانه صادق هدایت به بازماندگان مشروط به "خرید" آن است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016