دوشنبه 12 دي 1384

مهين اسكويي بنيانگذار گروه تئاتر آناهيتا درگذشت، ايران تئاتر

مهين اسكويي هنرمند پيشكسوت تئاتر و از اعضا و بنيانگذاران گروه تئاتر آناهيتا و از ترويج دهندگان و اساتيد مكتب استانيسلاوسكي شب گذشته به علت بيماري در بيمارستان درگذشت.
به همين مناسبت حسين پارسايي؛مدير كل اداره هنرهاي نمايشي در پيامي آورده است:«درگذشت بانوي تئاتر ايران، سركار خانم مهين اسكويي، جامعه تئاتري كشور را در غم و اندوه فرو برد. اسكويي از استادان برجسته تئاتر كشور و از جمله نضج دهندگان جريان و حركت‌هاي تئاتري آن سوي مرزها بود كه چندين نسل از خبرگان و برجستگان تئاتري كشور به مدد آموزه‌هاي ايشان به جامعه هنري كشور راه پيدا كرده و معرفي شده‌اند.پاسداشت مقام و جايگاه ايشان و توجه به اثرات آموزشي ايشان در قالب كتاب‌ها، مقالات، تصاوير و گزارش‌هاي به جا مانده از اجراهاي ايشان، بي‌ترديد مي‌‌تواند ما را در رسيدن به اهداف بلند مدت و متعالي تئاتر كشور موفق‌تر نمايد.
ضايعه درگذشت اين بانوي ارزشمند و فرهيخته را به تمام هنرمندان، هنرآموزان و خانواده‌ ايشان تسليت گفته و آرزوي علّو درجات را براي ايشان مسألت داريم.»ٍ
ناصر حسيني نيز از كارگردانان تئاتر و شاگردان اسكويي در ياداشتي كه در اختيار سايت ايران تئاتر قرار داد نوشته است:«او تنها نرفت، به دنبال همبازي هنر‌ي‌اش، به دنبال همبازي هنري‌اش، به دنبال دلبر و شوي واقعي‌اش رفت. كسي خبر مرگ استاد اسكويي را به او نگفت، او پي برده بود. يادم مي‌آيد وقتي خبر بستري شدن مصطفي اسكويي در بيمارستان را به خانم اسكويي دادم، اشك توي چشم‌هايش پر شد و با بغض گفت حسيني پاشو بريم عيادتش. اما نمي‌توانست بيمار بود، پاهاي ورم كرده‌اش قدرت حركت نداشت، و بالاخره رفت به دنبال شوهرش، بعد از سه ماه رفت به دنبال همبازي صحنه‌اي‌اش. متاسفم براي اهالي تئاتر كه بانوي تئاتر ما را سه ماه در بستر بيماري تنها گذاشتند. به جز چند نفر كه آهسته مي‌آمدند با او پيمان مي‌بستند و بعد آهسته مي‌رفتند. روح بانوي تئاتر ايران و به قول استاد عباس جوانمرد، دُرناي تنها تئاتر ما شاد. »

اسكويي متولد ١٣٠٩، فارغ التحصيل رشته كارگرداني و بازيگري از روسيه در حالي‌كه تنها ١٦ سال داشت، براي ادامه تحصيل در رشته تئاتر به فرانسه و پس از آن به كشور روسيه رفت. كارگردان كارهاي ايبسن همچون لورا و خانه عروسك، نمايشهاي "باغ آلبالو"، "دايي وانيا" و "سه خواهر" از چخوف از جمله فعاليت هاي او در حوزه كارگرداني است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهين اسكويي علاوه بر بازي و كارگرداني تئاتر در زمينه ترجمه و دوبله نيز فعاليت مي كرد . وي در پي ٢٠ سال تحقيق و پژوهش كتاب هايي از آثار بزرگ ادبيات دراماتيك روسيه را ترجمه و انتشار داد. كتابهايي چون ” زندگي من در هنر در جريان تجسم “ ” زندگي من در جريان نقش آفريني “ تمامي آثار چخوف و آثاري از ماكسيم گورگي ، گلدوني ، آستروفسكي.مهين اسكويي در سال ١٣٥٧ براي آخرين بار به عنوان بازيگر در نمايش سه خواهر اثر آنتوان چخوف به ايفاي نقش پرداخت و از آن پس فعاليت خود را در زمينه آموزش و ترجمه پي گرفت.اسكويي كه سابقه 25 سال تحقيق و پژوهش درتئاتر را داشت چندي پيش با همراهي ناصر حسيني كتاب «‌آخرين درس بازيگري» نوشته كنستانيتن استانيلاوسكي را ترجمه كرده بود.
از وي در بيست‌و‌سومين جشنواره تئاتر فجر نيز تقدير به عمل آمد ولي او به دليل بيماري نتوانست در اين مراسم حضور يابد.
مراسم تشييع پيكر اين هنرمند چهارشنبه 9 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد تا در امامزاده طاهر شهرستان كرج به خاك سپرده شود.
سايت ايران تئاتر اين ضايعه اسف‌ناك را به خانواده آن مرحوم و جامعه تئاتري تسليت مي‌گويد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28190

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهين اسكويي بنيانگذار گروه تئاتر آناهيتا درگذشت، ايران تئاتر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016