شنبه 12 آذر 1384

مجموعه‌ي آثار نفيس محمود فرشچيان در دنيا منتشر شد، هنوز به ايران نرسيده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي


ايتاليايي‌ها، مجموعه‌اي تازه از محمود فرشچيان منتشر و در سراسر دنيا پخش كرده‌اند، اما اين مجموعه هنوز به ايران نرسيده است.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب نفيس كه با يك‌صد اثر برگزيده از سال‌هاي 1370 به بعد اين استاد صاحب سبك نگارگري و مينياتور ايراني همراه است، در دنيا منتشر ‌شده و قرار است تا نوروز سال آتي در ايران پخش شود.

استاد فرشچيان در حيطه‌ي نقاشى ايرانى به‌وجود آورنده سبك و مكتب خاصى است كه در عين توجه به اصالت مبانى سنتى اين هنر، با ابداع شيوه‌هاى نو، قابليت و كارآيى نقاشى ايرانى را افزايش داده است.

او اين هنر را غنا بخشيد و از حالت الزامى يك پديده متكى به شعر و ادبيات رها ساخت و رسالت و ارزشى در حد ساير هنرها در نقاشى ايرانى پديد آورد.

فرشچيان با خطوط روان و تركيب بندى‌هاى ظريف و مدور، رازها و رمزها و اشارت درونى نهفته را در آثار خود به وجود مى آورد. در همين حال با نوآورى در گزينش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌اى فراتر از قالب‌هاى مرسوم مى رسد.

رنگ هاى تابناك و مواجى كه در آثار استاد ديده مى شود، آيتى است از ابتكار كه افسانه‌اى به نظر مى‌رسد.

او خود درباره هنرش مى گويد: "نگارگر ايرانى در شناخت و به‌كارگيرى و آشتى بخشيدن رنگ‌هاى متضاد، جراتى خاص دارد و مى‌تواند چند رنگ متفاوت را در يك اثر هم‌ساز و هم‌نواز كند و آن‌ها را در فضاى محدود و طرح از شخصيت و گسترش و تركيبى خوشايند بهره‌مند سازد؛ چنان‌كه رنگ‌ها در همه جاى اثر به نواختى متعادل جلوه‌گر شوند. رنگ‌هايى كه از معادن و كوه‌هاى همين سرزمين نشات يافته و اغلب از ثباتى جاودانه برخوردارند. موسيقى رنگ و رقص خطوط مى‌تواند تا بى‌نهايت تغيير شكل يافته و جنب و جوش موضوع را با متانتى ستودنى پاس دارند و در يك تركيب‌بندى مدور و پرحركت نگاه را از پيرامون صحنه به ميان متن و دوباره از ميان به پيرامون برند و بازگردانند."

محمود فرشچيان خود در پايان كتابش نگاشته است: " نقاش ايرانى بيش از آن كه به طبيعت مأنوس و وابسته باشد، دلبسته گسترش انديشه و عالم نامحسوس است كه بى‌نهايت خيال را به حالتى دلپذير، تجلى و شكل مى‌دهد و هنرمند براى اينكه تحولات رنگارنگ زندگى مادى ياراى دست‌يازى به دنياى او را پيدا نكند، براى نمودهاى خود معنويتى فراتر از عوامل زندگى گذرا قايل مى‌شود. زيرا آن هنر ماندگار و جاويد است كه به مفاهيم انسانى و كلى وفادار باشد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مجموعه آثار اين استاد 76 ساله‌ي اصفهاني كه در حال حاضر مقيم ايالت نيوجرسي آمريكاست، با مقدمه‌ي 12 منتقد هنرشناس، هنرمند و كارشناس هنري موزهاي مهم و مدرسان دانشگاه‌هاي هنري جهان، همراه است.

فرشچيان در فاصله‌ي سال‌هاي 1327 تا 1373 در 83 نمايشگاه گروهي شركت و 51 نمايشگاه انفرادي برپا كرده است.

به گزارش ايسنا، شهرهاي الجزاير، فلورانس، مونيخ، سالك‌ليت سيتي، پكن، كراچي، نيويورك، شانگ‌هاي، شيكاگو، كي‌اف، پاريس، تهران، استانبول، لاهور، راولپندي، وين، اصفهان، ميلان، رم و واشنگتن دي‌سي ميزباني مينياتورهاي وي بوده‌اند.

نام محمود فرشچيان در سال 1379 در فهرست روشنفكران قرن بيست‌ويكم ثبت شده است و موزه‌دارها و مجموعه‌داران شخصي به داشتن قطعه‌اي از او مباهات مي‌كنند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27733

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه‌ي آثار نفيس محمود فرشچيان در دنيا منتشر شد، هنوز به ايران نرسيده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016