چهارشنبه 18 آبان 1384

به دليل حذف چهار داستان "سمت تاريك كلمات"، حسين سناپور از چاپ مجموعه‌ي داستان جديدش منصرف شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


حسين سناپور كه چاپ مجموعه‌ي داستان جديدش به حذف چهار داستان از آن منوط شده است، فعلا از خير چاپ آن گذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايارن (ايسنا)، مجموعه‌ي داستان «سمت تاريك كلمات» كه حدود پنج ماه پيش براي گرفتن مجوز، از طرف نشر چشمه به وزارت ارشاد فرستاده شد، در صورت حذف چهار داستان مجوز نشر مي‌گيرد.

سناپور با اشاره به حجم 120 صفحه‌يي كتاب و اينكه داستانهاي حذف شده حجم زيادي داشته‌اند، امكان چاپ مجموعه را بدون آنها ممكن ندانست و گفت: مجوز نگرفتن داستانها را بيشتر سوء تفاهم و بدفهمي يا سخت‌گيري بي‌دليل مي‌دانم كه اميدوار بودم بتوانم با بحث به نتيجه برسم، اما گويا اين امكان وجود ندارد.

او همچنين گفت كه اگر خودش تشخيص مي‌داده داستانها قابل چاپ نيستند، آنها را به وزارت ارشاد نمي‌داده و مثل خيلي‌هاي ديگر كتابش‌ را در خارج از كشور منتشر مي‌كرده است.

او در ادامه يادآور شد: داستان‌هاي من همه به نوعي موضوعات اجتماعي دارند كه گاهي ممكن است برداشت سياسي از آنها شود يا آقايان بررس‌ها به نكته‌هاي اخلاقي برسند. ولي حتا يك داستان اين مجموعه در خارج از كشور مي‌گذرد و خود من هم مثل خيلي هاي ديگر، داستانهايم را طوري نمي‌نويسم كه دچار مشكل شوند.

سناپور در اين‌باره توضيح داد: يعني در عين حال كه مسائلي را كه مي‌خواهم در داستانهايم مطرح مي‌كنم و زندگي را آن طور كه مي‌بينم، بازتاب مي‌دهم، ولي در اين سالها ياد گرفته‌اي كه شرايط سانسور را هم در نظر بگيرم.

او افزود: همان طور كه در رمان‌هايم هم پيداست، در عين حال كه تمام نكته‌ها و صحنه‌هايي را كه مي‌خواهم مي‌نويسم، اما طوري نمي‌نويسم كه مساله‌ساز شود يا بهانه دست بررس‌ها بدهد. منتها مثل اينكه با تغيير شرايط، مواردي را پيدا مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او همچنين يادآور شد. به نظر مي‌رسد به شهرت اندك نويسنده هم توجه دارند و به كتابهاي بعضي‌ها بي‌جهت حساسند و سخت‌گيري مي‌كنند. در حالي كه به‌خصوص در ميان كتابهاي خارجي مواردي را مي‌بينم كه چه از نظر موضوعي، چه صحنه‌يي، با حساسيت‌هاي‌شان همخواني ندارد و معيارهاي چندگانه يا بي‌معياري وجود دارد.

موضوع اين چهار داستان مجموعه‌ي «سمت تاريك كلمات» يكي درباره گفت‌وگوي دو زن جوان در يك كافه، ديگري مربوط به زندگي سه زن در خارج از كشور و يكي مربوط به بازجويي از يك فرد خلافكار است كه سياسي نيست و در يك تظاهرات شبه سياسي دستگير شده است. داستان ديگر هم يك داستان عاشقانه از ذهن دختري است كه به بريدن از عشق و رفتن به خارج از كشور يا ماندن مي‌انديشد.

به گزارش ايسنا، چاپ دوم مجموعه «با گارد بار» حسين سناپور نيز كه كتابهايي همچون نيمه‌ي غايب و ويران مي‌آيي را منتشر كرده است، به زودي عرضه خواهد شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27278

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به دليل حذف چهار داستان "سمت تاريك كلمات"، حسين سناپور از چاپ مجموعه‌ي داستان جديدش منصرف شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016