جمعه 6 آبان 1384

مصطفي اسكويي، هنرمند پيشكسوت تئاتر ايران و بنيانگذار تئاتر آناهيتا در گذشت، ايسنا

کسي که تئاتر را به لاله زار برد و مهدي فتحي، سوسن تسليمي، عزت‏الله انتظامي، دولت آبادي، آربي آوانسيان، بهرام بيضايي، سعيد سلطانپور و... را به تئاتر آورد

مصطفی اسکويي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر


مصطفي اسكويي، هنرمند پيشكسوت تئاتر ايران و بنيانگذار تئاتر آناهيتا در گذشت.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، وي كه از مدتها پيش دچار بيماري بود، امروز جمعه، دارفاني را وداع گفت.

به گزارش ايسنا، دكـتـر مصطفي اسكـوئــي متولد 1301 در تهران يكي از پيشكسوتان هنر تئاتر ايران ، استاد مسـلم و بنيـان گذار سيستم استانيسلافسكي در ايران ، مدير و موسس آكادمي علوم نمايشي آنـاهيتـا ، كـارگـردان و بازيـگر در بيش از 25 نمـايش ، نويسنده كتابهاي 35 سال تئاتر مبارزه و سيري در تاريخ تئاتر ايران و موسس و استاد استوديو سينما و تئاتر ملي ايران در مونيـخ و كـارگـردان و بازيگر در بيش ار 25 نمايش در تئاتر آناهيتابود. وي تحصيلات تئاتر را در مسكو در رشته كارگرداني در انستيتوي دولتي هنرهاي تئاتري مسكو زير نظر پرفسور يوري زاوادسكي، شاگرد و همكار استانيسلاوسكي و رهبر هنري استيتو در ال 1335 خورشيدي انجام داد.

مصطفي اسکويي به همراه همسرش پس از بازگشت از شوروي به ايران، مقدمات کار تآتر را در لاله‏زار فراهم کردند. در آن زمان تآتر تحت تسلط دربار بود و به جز معدود گروهي که آنها کار اصيل تآتر انجام نمي‏دادند و بيشتر به دلقک‏بازي و سياه‏بازي شبيه بود.

بنيانگذار تئاتر آناهيتا ، كسي است كه شـاگردانـي هـمچون مهدي فتحي، محمود دولت آبادي، شيراندامي، سلطانپور، بيژن مفيد، جعفر والي، بوتيمار، دوشيزه آزرم، پرويز بهرام، بالاسانيان، جمشيد اسماعيل‏خاني، عزت‏الله انتظامي، آربي آوانسيان، مرضيه برومند، رضا بنفشه‏خواه، بهرام بيضايي، پرويز پورحسيني، سعيد پورصميمي، امين تارخ، سوسن تسليمي، سياوش تهمورث، نيکو خردمند، ايرج راد، داوود رشيدي، حميد سمندريان، پري صابري، پرويز صياد، مهدي فخيم‏زاده را پرورش داد.

نمايش اتللـو وي که در سـال 1337 بيش از 250 شب اجرا شد شهرداري وقت را مجبور كرد كه در ميادين شهر اتوبوسهاي ويـژه اي بـراي بـردن مردم به تئاتر آناهيتا بگذارد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در طول حيات خود، نمايش‌هاي بسياري را كارگرداني كرد كه از آن جمله مي‌توان به آثاري همچون “اتللو” (برشت)، “خانه عروسك” (هنريك ايبسن)، ‌تراموايي به نام هوس (تنسي ويليامز) و ... اشاره کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي خانه تئاتر مراسم تشييع اين هنرمند، توسط خانه تئاتر روز يكشنبه 8 آبان ماه راس ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا (س) انجام خواهد شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26936

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفي اسكويي، هنرمند پيشكسوت تئاتر ايران و بنيانگذار تئاتر آناهيتا در گذشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016