دوشنبه 18 مهر 1384

گزارش كريستين ساينس مانيتور از اخبار و دلايل لغو كنسرت هاي موسيقي در ايران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي


نشريه ي كريستين ساينس مانيتور به تازگي در گزارشي كه درباره موسيقي در ايران تهيه كرده سعي داشته تا لغو برخي از كنسرتهاي موسيقي در ايران را به فضاي پس از انتخابات رياست جمهوري ربط دهد اما نوازنده گيتار يك گروه راك با رد اين مطلب به خبرنگار اين نشريه گفته: " تاکنون تغييرات بسيار ناچيزي رخ داده است. ما انتظار وقوع اين تغييرات را داريم، اما هنوز اتفاقي نيفتاده است. "

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) کامبيز روشن روان، مدير عامل خانه موسيقي نيز پيش از برگزاري جشن خانه موسيقي به اين نشريه گفته : " در حال حاضر موسيقي را که ما اجرا مي کنيم، آزمايشي است تا ببينيم واکنش آنها(مسئولان ) چه خواهد بود و تصور دولت جديد چگونه است. مطمئن نيستم بعد از روز بين المللي موسيقي چه اتفاقي خواهد افتاد، اما تصور مي کنم خانه موسيقي به عنوان يک مرکز موسيقي با افتخار به کار خود ادامه دهد روشن روان، که اميدوار است در روزهاي آتي با مقامات جديد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار کند تا خواستار آزادي بيشتر حوزه موسيقي شود، او مي گويد: " باورنکردني است. ما نمي توانيم در ايران زماني را پيدا کنيم که در آن تا اين اندازه موسيقي نواخته شده باشد. ما سعي مي کنيم بفهميم چه چيز باعث لغو شدن يک کنسرت مي شود. ما بايد کاري بکنيم- بايد از اين گروهها حمايت کنيم.


/دولت وموسيقي/

اين در حالي است كه مديرعامل خانه موسيقي پيشتر به ايسنا گفته بود: خانه موسيقي خود را مدافع حقوق موسيقي دانها مي‌داند و پيگير موضوع لغو شدن برخي از كنسرتهاي موسيقي است. او در پاسخ به سوالي درباره ي علت لغو برخي از كنسرت هاي موسيقي گفته بود : در صحبت هايي كه با گروه‌هايي كه كنسرت‌هاي آنان لغو شده بود داشتيم جوابي كه به ما دادند اين بود كه عوامل مختلفي كه ارتباطي با موسيقي ندارند باعث به وجود آمدن اين مشكلات شده‌اند.

روشن روان در پاسخ به سوالي درباره پيگيري خانه موسيقي در اين زمينه گفته بود: ما مثلا براي گروه پارسيان، دو روز كامل نيرو گذاشتيم و به دنبال اين بوديم كه علت لغو كنسرتها چيست.

وي در عين حال تاكيد كرده بود : حل شدن مشكلات فعلي موسيقي، پيگيري مقامات دولتي را لازم دارد و دولت بايد تكليف خود را با موسيقي روشن كند. البته آقاي روشن روان درروزي كه باخبرنگار ايسنا گفت وگ مي كرد به موارد ديگري نيز اشاره كرده بود مثل اين موضوع كه چرا برخلاف سالهاي قبل به جاي كلمه جشن از عبارت مراسم ويژه استفاده شده وچرا سينماگران مي تواننداز عبارت جشن استفاده كنند و موسيقي دانها نه. يا اينكه به تازگي در وزارت ارشاد به جاي كلمه موسيقي از عبارت ديگري استفاده مي كنند عبارتي كه پيش از دولت خاتمي درباره موسيقي در اين وزارتخانه به كار برده مي شد البته روشن روان از برنامه هاي گسترده خانه موسيقي خبر مي داد كه اين برنامه ها قرار است پس از ديدار با وزير ارشاد اعلام گردد.


/من لغو مي شوم پس هستم /

در ماههاي اخير كنسرت هاي برخي گروههاي موسيقي لغو شده است. بالغو كنسرت هاي موسيقي اين گروهها با ضررهاي فراواني مواجه شده اند. كنسرت‌هايي كه در تهران برگزار مي‌شود هزينه‌هاي تبليغاتي به مراتب بالاتري نسبت به شهرستان‌ها دارد . به عنوان مثال برخي گروهها در تهران بايد از بيلبوردهاي بسياري استفاده كنند كه اين تعداد در ساير شهرستان‌ها كاهش پيدا مي‌كند. گروه زهي‌پارسيان به همراهي هنريك ناجي خواننده سوئدي ‌٣هزار بليت ‌٧٠٠٠ توماني يعني رقمي معادل ‌٢١ميليون تومان بليت پيش‌فروش شده را در اختيار تماشاچيان گذاشته بودند تا در روزهاي پاياني شهريورماه كنسرت خود را اجرا كنند. اگرچه برنامه‌ريزان اين كنسرت در همان زمان اقداماتي را براي بازگرداندن بهاي بليت به خريداران آن انجام دادند داريوش خواجه‌نوري نيز قرار بوداواخر شهريورماه در تالار نياوران به اجراي برنامه بپردازد و همچنين چهار شب اجرا در هر يك از شهرهاي اصفهان، كيش و شيراز را هم در برنامه‌هاي خود گنجانده بود كه هيچ‌يك عملي نشد.يك كنسرت محلي نيزكه قرار بوده در سالن فرهنگسراي نياوران برگزار شود، لغو شده است كه البته درباره علت تعطيلي اين كنسرت هيچ توضيحي ارائه نشده بود. كنسرت گروه راك ميرا كه بعد از مدتها انتظار بالاخره موفق شد، در بهار امسال اولين آلبومش راانتشار دهد، قصد داشت در روزهاى پانزدهم تا هفدهم مهرماه در سالن فرهنگ تهران روى صحنه برود، اما گروه ميرا عليرغم دوندگيهاى بسيار موفق به كسب مجوز از وزارت ارشاد، براى اجراى برنامه در روزهاى ذكر شده نشدند و بدين ترتيب اولين كنسرت ميرا بعد از انتشار رسمى آلبوم گروه كنسل شد.مسئولان ارشاد ظرشان اين بود که براي اجرا مناسب نيست. به ? دليل. يکي اينکه سالن بيشتر از ??? نفر گنجايش دارد. دوم اين که گروه راک پر سر و صدايي مثل ميرا اگر بخواهد در اين شرايط هر شب براي جمعيتي بالاي ??? نفر برنامه داشته باشد، ممکن است تا حدودي به ضرر خود گروه تمام شود و يا مسايلي جانب پيش بيايد که ربطي به کنسرت ندارد و مي تواند به جاهاي ديگر مربوط شود. ما هميشه جلسات مسالمت آميزي با ارشاد داريم و با هم مشورت مي کنيم. در اين مورد هم به اين نتيجه رسيدم که الان که جو به اين صورت است، ما اين کنسرت را موکول کنيم به زماني که جامعه آمادگيش را داشته باشد”

البته .اگرچه اوائل مردادماه، قرار بود كنسرت قاسم افشار برگزار شود ولي اين كنسرت به دلايلي برگزار نشد . کما اينکه چندي پيش نيز كنسرت کاوه يغمايي و گروه آريان لغو شده بود .


/لغو کنسرتهاي گروههاي خارجي /

در سالهاي اخير گروههاي متعدد ايراني وخارجي كنسرتهايشان لغو شده است و البته برخي مانند خوان مار تين علي رغم فشارهايي براي لغو كنسرت برنامه هاي خودرا اجرا كردند. خوان مارتين نيز دو سال بود براي برگزاري كنسرت در ايران تلاش مي‌كرد بالاخره موفق به اخذ مجوز شد تا كنسرت خود را اجرا كند چند روزي به ورود خوان‌مارتين به ايران باقي مانده بود كه برخي از نمايندگان مجلس از وزير فرهنگ و ارشاد دولت وقت خواستند كنسرت‌هاي اين گيتاريست در ايران لغو شود.

همان زمان مسئولان برگزاري اين كنسرت وجود ريشه‌هاي موسيقي فلامنكو در كشورمان از دلايل برگزاري اين كنسرت اعلام كردند . ضمن اين كه اين كنسرت اولين برنامه‌ مارتين در خاورميانه محسوب مي‌شد.

اما خوان مارتين با وجود تمام اعتراضات و سروصداهايي كه به پا شده بود كنسرت‌هايش را در شيراز و تهران برگزار كرد.

يك گروه موسيقي ايتاليايي نيز در شرايطي با لغو برنامه در كاخ نياوران مواجه شدند كه حتي مجوز وزارت ارشاد را نيز در اختيار داشتند و درست زماني كه براي برگزاري كنسرت كاملا آماده شده بودند، از اجرا منع شدند. بعدها اين گروه ايتاليايي يك شب در سفارت ايتاليا به اجراي برنامه پرداختند. يك گروه موسيقي از كشور سوييس نيز قرار بود در كاخ نياوران وشيراز برنامه اجرا كنند كه اين كنسرت‌ها نيز لغو شد. گرچه پاي سوييسي‌ها هنوز به ايران باز نشده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشايخي نيز چندي پيش درباره كنسرت در شهرستان‌ها گفته بود: تا به حال دوبار خواسته‌ام كه در شيراز و اصفهان برنامه برگزار كنم اما هر دو بار اين كنسرت‌ها لغو شده كه هيچ كدام هم از سوي ما نبوده است.


/تنها مسئولان لغو نمي كنند/

البته لغو كنسرت‌ها، همواره از سوي نهادهاي دولتي نبوده است چرا كه گاهي اوقات نبودن اسپانسر براي كنسرت‌هاي پرهزينه مانع از برگزاري چنين برنامه‌هايي مي‌شود.

كنسرت عالم قاسم اف خواننده مشهور آذربايجاني كه قرار بود براي اجراي سه برنامه به كشورمان سفر كند، به دليل نداشتن اسپانسر به راحتي لغو شد. در واقع اگر ‌٦ ميليون تومان هزينه اوليه اين كنسرت پرداخت مي‌شد قاسم اف به ايران مي‌آمد و به اجراهايش مي‌پرداخت.

اين در حاليست كه گفته مي شود برگزاركنندگان كنسرت‌ها درخواست‌ كرده‌اند در مقطع كنوني از اجراي كنسرت‌ها خودداري كنند و به آنها اطمينان داده شده در موقع مناسب‌تري كنسرت آنها حتما برگزار خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26637

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كريستين ساينس مانيتور از اخبار و دلايل لغو كنسرت هاي موسيقي در ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016