دوشنبه 18 مهر 1384

منصور اوجي: ترانه‌هاي فعلي در سطح بسيار پاييني هستند، ايسنا

* ترانه‌سرا ـ بايد ـ حال روزگار خود را بشناسد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يك شاعر معتقد است: هيچ چيزي در كشور ما در محور خود نيست؛ ترانه هم از آن جمله است.

منصور اوجي در ادامه گفت و گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: امروز شاعراني كه به ترانه سرايي گرايش يافته‌اند، هرچند مقداري ذوق هم دارند، اما بيشتر به دليل نان خوردن اين كار را انجام مي‌دهند. عده‌ي ديگر هم اصلا ذوق ندارند و بدون شناخت موسيقي و وزن به ترانه سرايي روي آورده‌اند؛ درنتيجه، ترانه‌هايي در سطح پايين را شاهديم.

وي ياد‌آوري كرد: امروز ديگر شاعران بزرگ ما مرده‌اند و شاعران فعلي نوه و نتيجه‌هاي آنان هستند كه بسياري‌شان اصلا شاعراني قوي هم نيستند. در گذشته شاعران ما وزن و گذشته شعري را كاملا مي‌شناختند و سپس ترانه مي‌سرودند اما اينك بدون شناختن اين موارد تنها با كشاندن صدا ترانه را مي‌خوانند.

اوجي همچنين درباره تفاوت ترانه‌هاي امروز با ترانه‌هاي پيش از انقلاب توضيح داد: قبلا، اول آهنگ را مي‌ساختند و سپس ترانه را روي آن مي‌گذاشتند، اما اينك اين طور نيست. كسي كه ترانه مي‌گويد بايد هم ترانه، شعر و هم حال روزگار خود را بشناسد؛ نه اينكه دو كلمه را كنار هم گذاشته و بگويد اين ترانه است و بعد از مدتي فراموش شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اوجي با بيان اين مطلب كه يك ترانه‌سرا ـ بايد ـ با تمام مواردي شعري، موسيقي، اوزان و كلام آشنايي داشته باشد، ادامه داد: در اين صورت است يك ترانه ماندگار خواهد ماند و در آينده زمزمه مي‌شود و خاطره‌اي از گذشته خواهد بود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26636

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'منصور اوجي: ترانه‌هاي فعلي در سطح بسيار پاييني هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016