چهارشنبه 13 مهر 1384

آنتولوژي شعر معاصر در "هزار و يك شعر" محمدعلي سپانلو، سپانلو: سعي كردم با "هزار و يك شعر" اركستري از شعرها تشكيل دهم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

كتاب " هزار و يك شعر " سفينه شعر نو فارسي قرن بيستم ، با گردآوري " محمد علي سپانلو " منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا , " هزار و يك شعر" ، آنتولوژي شعر معاصر است كه 100 سال شعر فارسي را درون خود ريخته و سعي بر آن داشته است تا گزينه‌‏اي كامل از آثار شاعران معاصر به دست خواننده دهد ؛ تقريبا 100 سال از شعر نو فارسي مي گذرد و شاعران بسيار زيادي در اين فاصله شعر گفته اند و به همين دليل گشت و گذار در ميان همه آن ها و آشنا شدن با اين شاعران به اين آساني‌‏ها ممكن نيست.
شايد بشود گفت : جاي كتابي در اين ميان كم بودكه " هزار و يك شعر" چنين كتابي است و مي توان ادعا كرد ؛ كامل‌‏ترين گلچين شعر نو فارسي است.
" هزار و يك شعر " با چاپ بسيار نفيس , صفحه‌‏آرايي راحت خوان , كاغذ 60 گرمي همراه با قاب منتشر شده است و كليه نسخه‌‏هاي آن امضاي سپانلو را دارد و به شيوه كلكسيوني شماره‌‏گذاري شده است ؛ وجود نمايه‌‏هاي متعدد و فهرست‌‏هاي كامل نيز دسترسي خواننده را به اشعار بسيار آسان كرده است.
شايان ذكر است‌‏ ؛ سپانلو آثاري نظير نويسندگان پيشرو ايران , فيروزه در غبار , چهار شاعر آزادي و بهار , تعلق و تماشا ,‌‏پاييز در بزرگراه , بازآفريني واقعيت , پياده روها و ... را آفريده است.
هزار و يك شعر در 1584 صفحه و با قيمت 19500 تومان از سوي نشر كاروان روانه بازار كتاب شده است.
-----------------------

جشن رونمايي كتاب "هزار و يك شب"

تهران- خبرگزاري كار ايران

ضرورت مبارزه با فراموشي مرا بر آن داشت تا كتاب " هزار و يك شعر " را جمع آوري كنم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا , " محمد علي سپانلو " ، شاعر و منتقد ادبي ، با حضور در جلسه رونمايي كتاب جديد خود ، "هزار و يك شعر " ، ضمن اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت ‌‏: آن چه براي من قابل اهميت است ، ديد تاريخي و نگاه اسلوبي در جمع چنين مجموعه‌‏هايي است.
اين نويسنده ، با اشاره به اين كه تنها كتاب واجد شرايط در چنين مجموعه‌‏هايي فقط كتاب " محمد علي حقوقي " است ، گفت :‌‏ من سعي كرده ام به جاي انتقاد از ساير جنگ‌‏ها ، به تكميلشان بپردازم و موارد مغفول را يادآوري كنم ؛ بعضي شاعران در مسير تاريخ به دلايل متعدد , ادبي , تاريخي , اجتماعي فراموش شده اند كه من دوباره آن ها را وارد چرخه تاريخي ادبيات كرده‌‏ام.
سپانلو درباره تنوع و گزينش آثار گنجانده شده در هزار و يك شعر گفت : تلاشم بر اين بوده است كه با ايجاد تنوع در گزينش‌‏هايم ، يك اركستر از شعرها تشكيل بدهم ؛ دوست داشتم اين كتاب هم لذت بخش باشد , هم آگاهي بخش و بربالين آدم ها جا خوش كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در مورد نحوه و تاريخ انتشار اين كتاب گفت : اين كتاب قرار بود در سال 68 منتشر شود ؛ اما سانسور اجازه نداد , گويا تقدير بر اين بود كه يك دهه ديگر بماند و شاعران ديگري به جامعه ادبيات بپيوندند و پايشان به كتاب من باز شود.
سپانلو در ادامه ، با اشاره به اين كه در انتخاب اشعار نخست به غريزه‌‏اش اتكا داشته و با اتكاء به آن به شناخت رسيده است ، اظهار داشت‌‏ : نگرش تاريخي و اسلوبي باعث شد كه من يك مدل ارايه بدهم.
وي در پايان تصريح كرد : اگر چه به دليل فقر منابع اين كتاب كمبودهايي دارد ، ولي اميدوارم اين نقصان درچاپ‌‏هاي بعد كامل شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26542

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آنتولوژي شعر معاصر در "هزار و يك شعر" محمدعلي سپانلو، سپانلو: سعي كردم با "هزار و يك شعر" اركستري از شعرها تشكيل دهم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016