دوشنبه 21 شهريور 1384

گزارش مراسم نهمين دوره جشن خانه سينما: جايزه هايى نه خيلى دور نه خيلى نزديك، شرق

خيلى دور، خيلى نزديك با كسب ۸ تنديس از جمله تنديس بهترين فيلم، كارگردانى، بازيگر نقش اول مرد و نقش مكمل زن در صدر جوايز اين جشن ايستاد. در اين ميان جوايز بهترين فيلمنامه به كامبوزياپرتوى (كافه ترانزيت)، بهترين فيلمبردارى به محمود كلارى (ماهى ها عاشق مى شوند) و بهترين تدوين به مصطفى خرقه پوش (دوئل) تعلق گرفت. فرشته صدر عرفايى هم تنديس بهترين بازيگر زن را براى كافه ترانزيت از آن خود كرد.

گروه ادب و هنر، حسين ياغچى: نهمين جشن سينماى ايران، عصر روز گذشته در شرايطى در تالار وحدت تهران برگزار شد كه از مدت ها قبل واكنش ها نسبت به نحوه داورى و اجراى آن شروع شده بود. با اين حال به نظر مى رسد كه جشن خانه سينما در طول ۸ دوره پيشين برگزارى خود همواره جنجال ساز بوده و جشن امسال نيز از اين قاعده مستثنى نيست. هر چند كه تلاش دست اندركاران جشن بر اين قرار گرفته باشد كه از حجم جنجال ها و خبرسازى هاى آن بكاهند. هفته گذشته كه كانديداهاى رشته هاى مختلف اعلام شد، شانس فيلم خيلى دور، خيلى نزديك به كارگردانى رضا ميركريمى بيش از ديگران بود. اين فيلم با نامزدى در ۱۳ رشته در صدر كانديداها قرار داشت و بعد از آن دوئل با ۹ نامزدى، ما همه خوبيم با ۸ نامزدى و طبل بزرگ زير پاى چپ با ۶ نامزد در رتبه هاى بعدى مى ايستادند. با اعلام تنديس ها پيش بينى ها درست از آب درآمد و خيلى دور، خيلى نزديك با كسب ۸ تنديس از جمله تنديس بهترين فيلم، كارگردانى، بازيگر نقش اول مرد و نقش مكمل زن در صدر جوايز اين جشن ايستاد. در اين ميان جوايز بهترين فيلمنامه به كامبوزياپرتوى (كافه ترانزيت)، بهترين فيلمبردارى به محمود كلارى (ماهى ها عاشق مى شوند) و بهترين تدوين به مصطفى خرقه پوش (دوئل) تعلق گرفت. فرشته صدر عرفايى هم تنديس بهترين بازيگر زن را براى كافه ترانزيت از آن خود كرد.
مراسم ديروز در ساعت ۳۰/۱۹ با پخش سرود جمهورى اسلامى، روى تصاويرى تركيبى آغاز شد كه با تصوير بزرگى از پوستر جشنواره به پايان مى رسيد. كليپ ويژه جشن امسال را «مهرداد اسكويى» ساخته بود كه بعد از قرائت قرآن به مدت ۳ دقيقه پخش شد. پس از آن «فرزاد حسنى» روى سن رفت تا اجراى جشن سال ۸۴ سينماى ايران را آغاز كند. پيش از اين از «مهران مديرى» به عنوان مجرى مراسم امسال ياد مى شد اما در نهايت فرزاد حسنى كه او را با اجراهاى تلويزيونى اش مى شناسيم، مجرى مراسم امسال شد. حسنى در آغاز صحبت هايش ضمن تبريك اعياد شعبانيه و روز ملى سينما به دست اندركاران سينماى ايران خوشامد گفت. او سپس از ضياء هاشمى مدير عامل خانه سينما دعوت كرد روى سن بيايد تا مراسم تقدير از محمدمهدى حيدريان معاونت سينمايى سابق را انجام دهد. حيدريان بعد از ۲ سال و نيم كه عهده دار معاونت سينمايى بود با پايان دوره فعاليتش جاى خود را به همكار سابقش در تلويزيون يعنى محمدرضا جعفرى جلوه سپرد و ديروز در جشن جامعه اصناف سينماى ايران حضور يافت تا شاهد تقدير از فعاليت هايش در دوره معاونت سينمايى باشد. بعد از مراسم تقدير از حيدريان نوبت به محمدمهدى عسگرپور رسيد تا به عنوان دبير نهمين جشن خانه سينما گزارشى از چگونگى برگزارى اين جشن ارائه كند.
عسگرپور در صحبت ها يش به شيوه داورى آكادمى و همچنين وضعيت سينماى ايران، اشاره كرد. يادى از درگذشتگان سينماى ايران، عنوان برنامه ديگرى بود كه همراه كليپى پخش شد و دو نوازنده آكاردئون و ويولن روى تصاوير مى نواختند. پس از اجراى اين برنامه نوبت به اهداى جوايز رسيد. نخستين رشته اى كه ديشب برندگان خود را شناخت، بهترين فيلم كوتاه داستانى بود. نامزدهاى بهترين فيلم كوتاه داستانى عبارت بودند از «كمى بالاتر» به كارگردانى «مهدى جعفرى»، «خط آزاد» به كارگردانى «نقى نعمتى»، «پروانه ها در برف مى ميرند» به كارگردانى «كريم عظيمى»، «آن» به كارگردانى «پوپك مظفرى»، «آن دست ها» به كارگردانى «آيدا پناهنده» و «قايق هاى من» به كارگردانى «صفى يزدانيان» كه در نهايت تنديس جشن خانه سينما به «مهدى جعفرى» كارگردان فيلم كوتاه «كمى بالاتر» اهدا شد. پس از اهداى جوايز اين بخش، روى سن متن كوتاهى در قدردانى از اساتيد انيميشن ايران خوانده شد و پس از آن فيلمى انيميشن با نام «جمشيد و خورشيد» پخش شد. در اين فيلم برخى بازيگران جوان سينما همچون امين حيايى، ترانه عليدوستى و... همنوايى كرده بودند كه با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.
جوايز بهترين هاى رشته انيميشن و مستند را عليرضا شجاع نورى و شهرام اسدى اهدا كردند. «رستوران متروك» به كارگردانى رامين امين كاظمى و مريم عباس پور، «ماهى» به كارگردانى محمود فخرى نژاد، «اتاق جيغ» به كارگردانى شيدا زرين فام، «نگه دار پياده مى شم» به كارگردانى محمدمعين صمدى و «چت ايرونى» به كارگردانى امير سحرخيز نامزدهاى بهترين فيلم انيميشن بودند كه در نهايت آكادمى داوران نهمين جشن خانه سينما فيلم چت ايرونى را شايسته دريافت تنديس دانست. در بخش بهترين فيلم مستند هم اين نامزدها به چشم مى خوردند: «اينانا» به كارگردانى سودابه مجاورى، «از پس برقع» به كارگردانى مهرداد اسكويى، «حلقه هاى گمشده» به كارگردانى مهرداد زاهديان، «روز شغال» به كارگردانى محسن استاد على مخملباف و «نفت سفيد» به كارگردانى محمود رحمانى. داوران اين رشته در نهايت به فيلم «از پس برقع» به كارگردانى مهرداد اسكويى تنديس را اهدا كردند. تيزرهاى جشن خانه سينما را سعيد ابراهيمى فر ساخته بود كه تيزر اول بعد از اهداى جوايز بهترين فيلم مستند پخش شد. جوايز بهترين كيفيت لابراتوارى، جلوه هاى ويژه و چهره پردازى پس از آن اهدا شد. نامزدهاى بهترين كيفيت لابراتوارى در يك فيلم سينمايى عبارت بودند از لابراتوار صدا و سيما براى فيلم بيد مجنون، لابراتوار شركت فيلمساز براى فيلم خيلى دور، خيلى نزديك، لابراتوار مركز خدمات صنايع فيلم ايران براى فيلم دوئل، لابراتوار صدا و سيما براى فيلم جايى براى زندگى و لابراتوار مركز خدمات صنايع فيلم ايران براى فيلم مجردها. درحالى كه لابراتوارهاى صدا و سيما و مركز خدمات صنايع فيلم ايران هركدام دو كانديدا داشتند اين لابراتوار شركت فيلمساز بود كه اولين تنديس را براى فيلم «خيلى دور، خيلى نزديك» به ارمغان آورد. نامزدهاى بهترين جلوه هاى ويژه را اين افراد و فيلم ها تشكيل مى دادند: نجف فتاحى براى فيلم جايى براى زندگى، عباس شوقى براى فيلم پيشنهاد ۵۰ ميليون تومانى، عظيم محمدى براى فيلم طبل بزرگ زير پاى چپ، اصغر پورهاجريان براى فيلم رستگارى در هشت و بيست دقيقه، محسن روزبهانى براى فيلم دوئل و داوود رسوليان براى فيلم زن زيادى. كه در نهايت دوئل و محسن روزبهانى شايسته دريافت تنديس جلوه هاى ويژه شناخته شدند. مصطفى قومى چهره پرداز فيلم خيلى دور، خيلى نزديك، مصطفى كامياب چهره پرداز جايى براى زندگى، محسن ملكى چهره پرداز فيلم گرداب، سودابه خسروى چهره پرداز رستگارى در هشت و بيست دقيقه و محسن بابايى چهره پرداز فيلم مرثيه برف نامزدهاى اين رشته بودند كه در نهايت محمدرضا قومى تنديس دوم خيلى دور، خيلى نزديك را به عنوان بهترين چهره پرداز دريافت كرد.
جعفرى جوزانى و عزت الله انتظامى كارگردان و بازيگر در مسير تندباد (۱۳۶۸) پس از اهداى تنديس چهره پردازى روى سن آمدند تا جوايز بهترين صدابردارى و صداگذارى و ميكس را اهدا كنند. بهمن اردلان صدابردار خيلى دور، خيلى نزديك، بهمن حيدرى صدابردار خوابگاه دختران، محمود سماك باشى صدابردار دوئل، عباس رستگارپور صدابردار ما همه خوبيم و اسحاق خانزادى صدابردار زن زيادى نامزدهاى اين رشته بودند كه تنديس صدابردارى را اردلان براى خيلى دور، خيلى نزديك دريافت كرد. نامزدهاى بهترين صداگذارى و ميكس هم عبارت بودند از محمدرضا دلپاك براى بيد مجنون، مسعود بهنام و حميد نقيبى براى دوئل، اسحاق خانزادى براى مرثيه برف، پرويز آبنار براى جايى براى زندگى و حسين مهدوى براى بيدار شو آرزو كه در نهايت دوئل و مسعود بهنام و حميد نقيبى اين تنديس را به خود اختصاص دادند. بعد از پخش تيزر دوم جشن خانه سينما، جوايز بهترين طراحى لباس و طراحى صحنه اهدا شد. امير اثباتى (خيلى دور، خيلى نزديك)، فرهاد فارسى (كافه ترانزيت)، پروين صفرى (جايى براى زندگى)، پرويز شيخ طادى، بابك پناهى، غزاله معتمد (پشت پرده مه) و امير اثباتى (دوئل) كه امير اثباتى از ميان دوئل و خيلى دور، خيلى نزديك شايسته دريافت تنديس براى دوئل شد. اسامى نامزدهاى بهترين فيلمبردارى عبارت بودند از رضا جلالى براى جزيره آهنى، حسين جعفريان براى جايى براى زندگى، محمود كلارى براى ماهى ها عاشق مى شوند، غلامرضا آزادى براى باغ فردوس ۵ بعدازظهر و حميد خضوعى براى خوابگاه دختران كه تنها تنديس ماهى ها عاشق مى شوند در اين جشن به خاطر فيلمبردارى محمود كلارى به دست آمد. تدوينگران كانديد تنديس را مصطفى خرقه پوش (دوئل)، بهرام دهقانى (خيلى دور، خيلى نزديك)، داود يوسفيان (گيلانه)، سهراب ميرسپاسى (طبل بزرگ زيرپاى چپ)، حسن حسن دوست (بيد مجنون) كه خرقه پوش و دوئل تنديس تدوين را از آن خود كردند. تابلوى سينما عنوان برنامه ديگرى بود كه در حضور نوازندگان و بازيگران برنامه اى اجرا مى شد كه اجراى آن استقبال حاضران در سالن را به همراه داشت.
احمد پژمان براى بيد مجنون، مجيد انتظامى براى دوئل، بابك بيات براى به من نگاه كن، محمدرضا عليقلى براى خيلى دور، خيلى نزديك و امير معينى براى زن زيادى كانديداهاى موسيقى بودند كه در نهايت احمد پژمان دومين و آخرين تنديس بيد مجنون را در اين جشن به دست آورد.
كانديداهاى فيلمنامه نويسى هم كامبوزيا پرتوى (كافه ترانزيت)، رضا ميركريمى، محمدرضا گوهرى (خيلى دور، خيلى نزديك)، مژگان فرح آورمقدم (ما همه خوبيم)، داريوش مختارى، كاظم معصومى، مسعود صبا (طبل بزرگ زير پاى چپ) و پرويز شيخ طادى، حسين يادگارى (پشت پرده مه) بودند كه تنديس اين جايزه مهم را كامبوزيا پرتوى از آن خود كرد. او در سالن حضور نداشت و همسرش جايزه او را به شاپور قريب اهدا كرد. انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايى هم از ميان فيلم هاى خيلى دور، خيلى نزديك، ما همه خوبيم، بيدار شو آرزو، پشت پرده مه و ماهى ها عاشق مى شوند، خيلى دور، خيلى نزديك را شايسته دريافت تنديس اعلام كرد.
بعد از پخش تيزر پايانى جشن نهم تنديس هاى بازيگران نقش مكمل زن و مرد را اهدا كردند. ليلا زارع (ما همه خوبيم)، الهام حميدى (خيلى دور، خيلى نزديك)، گلشيفته فراهانى (ماهى ها عاشق مى شوند)، الناز شاكردوست (مجرد ها) و ژاله صامتى (گيلانه) بازيگران نقش مكمل زن را تشكيل مى دادند كه در اين ميان الهام حميدى اين تنديس را دريافت كرد. از ميان نام هاى محسن قاضى مرادى (ما همه خوبيم)، افشين هاشمى (خيلى دور، خيلى نزديك)، اسماعيل خلج (يك تكه نان)، كامبيز ديرباز (دوئل) و بابك حميديان (طبل بزرگ زير پاى چپ) نام محسن قاضى مرادى به عنوان دريافت كننده تنديس بازيگر نقش مكمل مرد خوانده شد.
بهترين بازيگر مرد از ميان اين اسامى برگزيده شد: مسعود رايگان براى خيلى دور، خيلى نزديك، حميد فرخ نژاد براى طبل بزرگ زير پاى چپ، پرويز پرستويى براى بيد مجنون، رضا كيانيان براى ماهى ها عاشق مى شوند، حسين محجوب براى طبل بزرگ زير پاى چپ. آكادمى داوران تنديس بهترين بازيگر مرد را به مسعود رايگان و فيلم خيلى دور، خيلى نزديك اهدا كرد. فرشته صدرعرفايى (كافه ترانزيت) از ميان ساير نامزد ها كه عبارت بود از آهو خردمند (ما همه خوبيم)، مريلا زارعى (زن زيادى)، فاطمه معتمد آريا (گيلانه) و رويا نونهالى (ماهى ها عاشق مى شوند) تنديس بهترين بازيگر زن را از آن خود كرد. گزارش تصويرى سينماى ايران كه توسط شهرام مكرى ساخته شده در بخش پايانى مراسم پخش شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بعد از آن محمد على نجفى رئيس هيات مديره خانه سينما، عسگرپور دبير جشن خانه سينما و محمدرضا جعفرى جلوه معاونت جديد سينمايى جوايز بهترين كارگردان و بهترين فيلم را اهدا كردند. نامزد هاى بهترين كارگردانى كيانوش عيارى (بيدار شورآرزو)، رضا ميركريمى (خيلى دور، خيلى نزديك)، احمد رضا درويش (دوئل)، بيژن مير باقرى (ما همه خوبيم) و سيامك شايقى (باغ فردوس ۵ بعدازظهر) بودند كه اين تنديس به مير كريمى اختصاص يافت. بهترين فيلم را داوران از ميان خيلى دور، خيلى نزديك به تهيه كنندگى رضا مير كريمى، دوئل به تهيه كنندگى موسسه فرهنگى تماشا، ما همه خوبيم به تهيه كنندگى محمدرضا تخت كشيان، گيلانه به تهيه كنندگى سعيد سعدى و كافه ترانزيت به تهيه كنندگى امير سماواتى انتخاب كردند كه تنديس آن به خيلى دور، خيلى نزديك و رضا مير كريمى اهدا شد. نهمين جشن خانه سينما كه به مدت چند هفته، اخبار سينماى رسانه ها را به خود اختصاص داده بود بدين ترتيب پايان يافت و از امروز بايد منتظر قضاوت سينما گران پيرامون داورى داوران آكادمى خانه سينما بود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26091

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش مراسم نهمين دوره جشن خانه سينما: جايزه هايى نه خيلى دور نه خيلى نزديك، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016