جمعه 10 تير 1384

آيدين آغداشلو: فرهنگ ايران از درخشان ترين فرهنگ هاي شرقي و جهاني است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

"آيدين آغداشلو" ، نقاش و گرافيست مطرح كشور ، به اهميت روشنگري كنفرانس لوح تا لوح اشاره كرد و گفت‏ : تا كنون درباره فرهنگ و تمدن گذشته كشور ، كمتر چنين فعاليتي شده است و همواره شاهد غفلت و كوتاهي بوده ايم.

به گزارش گروه هنر ايلنا به نقل از روابط عمومي همايش بين‏المللي" از لوح تا لوح" وي تصريح كرد : هر كنفرانس فرهنگي مي‏تواند در معرفي بخش‏هاي مختلف فرهنگ و تمدن ايراني موثر باشد.
اين گرافيست در ادامه افزود : فرهنگ اين سرزمين ، همواره از درخشان‏ترين فرهنگ‏هاي شرقي و حتي جهاني بوده و بازيابي چنين جايگاهي نياز به كار بسيار وسيع و همت اهل تحقيق و مسئولين دارد.
وي خوشنويسي و كتابت را از اركان تمدن بشري دانست و گفت : بدون اين ركن‏ها تمدن انساني به چنين جايگاه و حدودي نمي‏رسيد.
"آغداشلو" ادامه داد : در روزگار كهن ، خط و كتابت تنها وسيله انتشار معرفت و فرهنگ بوده و جايگاه امروز آن فرقي با جايگاه پنج هزار سال گذشته ندارد.
وي با اشاره به اين كه نگرش به چگونگي تغيير منحني خط ، كتابت و خوشنويسي مي تواند حركت كلي انسان را در طول قرن‏ها تمدن خود بازبيني كند ، اظهار داشت : تاثير چنين بررسي‏هايي بسيار حائز اهميت است . به ويژه در عرصه‏هايي مانند خوشنويسي دوران اسلامي ايران، كه نه تنها وسيله ارتباط، بلكه خود هنر بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"آغداشلو" معتقد است كه دريافتن نكات اصلي و اساسي پيدايش و تكنوين هنر خوشنويسي در طول 1400 سال تمدن اسلامي ، مي‏تواند زمينه‏ساز ايجاد هنرهاي جديدي مثل هنر نقاشي و خط باشد.
وي هنر نقاشي و خط را نشانه‏اي از تركيب و همراهي خوشنويسي گذشته با موازين و دست‏آوردهاي هنر مدرن و معاصر دانست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25471

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيدين آغداشلو: فرهنگ ايران از درخشان ترين فرهنگ هاي شرقي و جهاني است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016