چهارشنبه 7 ارديبهشت 1384

بيانيه‌ي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران به مناسبت 27 آوريل (7 ارديبهشت) روز جهاني گرافيك

«گرافيك» زبان مشترك جهان امروز

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

27 آوريل (7 ارديبهشت) روز جهاني گرافيك است. در اين روز در سال 1963 در لندن انجمن بين‌المللي مجامع طراحي گرافيك (آيكوگرادا) ( ICOGRADA INTERNATIONAL COULLCIL OF GRAPHIC DESIGN ASSOCIATION) به عنوان انجمن بين‌المللي حرفه‌يي گرافيك و ارتباطات بصري تاسيس شد كه در حال حاضر از مشاوره اتحاديه اروپا، يونسكو، لونيدو و ويپو بهره‌مند است.

انجمنهاي گرافيك جهان در ايكوگرادا گردهم آمده‌اند تا در خصوص طراحي گرافيك ( GRAPHIC DESIGN )، مديريت طراحي ( DESIGN HANAGEMENT )، توسعه طراحي ( DESIGN DEVELOPRENT ) و‌ آموزش طراحي ( DESIGN EDUEAT ) تبادل نظر كرده و آنها را به محورهاي اصلي خود در جامعه و تجارت رعايت كنند.

«ايكوگرادا» يكي از اعضا تشكيل دهنده «سازمان طراحي جهان» ( DE DESIGN WORLD ) است كه به عنوان يك سازمان غيردولتي و غيرسياسي صداي طراحان گرافيك و طراحان ارتباطات بعدي را در سراسر جهان انعكاس مي‌دهد.


انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران در بيانيه‌اي كه به‌مناسبت اين روز ازسوي سخنگو و دبير آن ـ امرالله فرهادي ـ در اختيار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار گرفته آورده است:

وسيع‌ترين شكل ارتباطات در جهان امروز، ارتباط تصويري يا گرافيك است كه از نيمه قرن بيستم آغاز و روز به روز به رشد و توسعه آن افزوده شده است.

با آنكه در دهه‌هاي اخير، با بالار رفتن سواد و خواندن و نوشتن، شكل آوايي و گفتاري ارتباط جاي خود را بيشتر به نوشتن و نگارش داده است، اما هنچنان تصوير حرف اول را مي‌زند.

پيامها در ارتباطات تصويري حتا اگر نوشتار هم باشند، ‌باز همچنان تصويرند و در آنها شكل، تركيب، اندازه و رنگ اهميت خاصي دارد.

قصه‌ها ديگر كمتر گفته يا خوانده مي‌شوند. شعرها هم به ندرت با صداي بلند براي جمعي قرائت مي‌شوند، ديگر همه از پير وجوان و كودك، آنها را در شكل و اندازه و رنگهاي گوناگون مي‌خوانند. بهتر بگوييم مي‌بينند و مي‌فهمند.

و اين فرآيند ارزشمند گرافيك است. موضوعات علمي با نمودارها، شبيه‌سازي‌ها و گرافيك‌ حل و درك مي‌شود. پزشكان با ديدن تصوير عضو بيمار بهتر تشخيص مي‌دهند. نظاميان توفيق يا شكست عمليات خود را با ديدن گرافيك اين حادثه باور مي‌كنند.

گرافيك براي راهنمايي در رانندگي، علائم آگاهي دهنده، اطلاعاتي و ارتباطي در اماكن عمومي مانند هتلها، فرودگاه‌ها و... تابلوهاي شهري و بسياري ديگر عادي شده است، اما يكي از حياتي‌ترين نيازها و الزامات جامعه شهري است.

در جهان ارتباطات، ‌همه گرافيك را به كار مي‌گيرند تا آگاهي ‌دهند، جلب توجه كنند، بخرند، مصرف كنند يا بفروشند، همه مي‌خواهند ببينند تا بفهمند و باور كنند و الگوهاي سلامتي را براي خود يا جامعه بيابند.

ارتباط تصويري يا گرافيك در جامعه كنوني آنقدر فراگير و گسترده است كه گاه عادي جلوه مي‌كند و به نظر نمي‌آيد، اما همه جا هست. هر جا كه حضور داشته باشيد، گرافيك هم هست و بي‌درنگ تاثير خود را مي‌گذارد.

گرافيك خوب در يك آگهي زيبا به واسطه ارتباط تصويري دلنشين كه ايجاد مي‌كند، بي‌محابا ما را به سمت خريد مي‌كشاند. به زبان ساده، عموم مردم، خوبي يا بدي يك محصول را در همان نگاه اول از گرافيك آن درك مي‌كنند و بدان روي مي‌آورند يا دوري مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گرافيك و ارتباط تصويري بديع و نو دايم جهان را به تحول كشانده و باعث رونق صنعت و گردش تجارت مي‌شود كه درنهايت شكوفايي و پيشرفت اقتصادي كشورها را به ارمغان مي‌آورد.

كشورهايي كه داراي فرهنگ و پيشينه غني هستند، اما به رشد اقتصادي مطلوبي دست نيافته‌اند، در شناساندن فرهنگ متعالي خود به جهانيان از ارتباط تصويري و گرافيك متعالي خود بهره جسته و نمايش چشمگيري را ارايه داده‌اند.

علامتها و تصويرها، طي قرنها، سه منشاء هنرهاي تجسمي بودند كه تنها با خلاقيت و بيان احساسات شخصي سر و كار داشتيم و محصول هزاران سال ارتباط تصويري است، متقابلا الهام‌بخش گرافيك يا ارتباط تصويري شده است تا بيان بصري را ارتقا بخشيده، نوآوري را به موقع برساند.

گرافيك امروز، ‌نه فقط پيام موضوع يا محصول، بلكه خود بخش مهمي از محتواي آن است. به همين خاطر صنعتگران، توليد‌كنندگان،‌ صادركنندگان و تاجران كسب و كارهاي بزرگ در سراسر جهان و همچنين پديدآورندگان محصولات علمي و فرهنگي نيز كه از ديرباز به آثار ارزشمند گرافيك اشراف داشتند، از آن به عنوان يكي از شاخص‌ترين اجزاي تشكيل دهنده محصول خود بهره جسته‌اند.

انواع گوناگون و روزافزون جايگاه‌ها،‌ تابلوها و ابزارهاي جديد اطلاع‌رساني و تبليغات، كانالهاي بي‌شمار تلويزيوني و مهمتر از همه شبكه‌هاي جهاني «وب» كه در چند لحظه ده‌ها صفحه گرافيك را از دورترين نقاط چهار گوشه جهان در معرض ديد كاربران قرار مي‌دهد، ارزش و اهميت ملي و جهاني ارتباط تصويري را بيش از هر زمان كرده است.

گرافيك امروز، به زبان مشترك جهان امروز تبديل گشته است. گسترش و جهاني شدن آن نيز مديون تلاش و خلاقيت صدها هزار متخصص ارتباط تصويري و گرافيك در جهان است.

باشد كه گسترش و اعتلاي اين زبان مشترك، گام مؤثري باشد براي نزديك شدن هر چه بيشتر انسانها - و برقراري دوستي، صلح و محبت در ميان آنان.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21685

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه‌ي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران به مناسبت 27 آوريل (7 ارديبهشت) روز جهاني گرافيك' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016