جمعه 21 اسفند 1383

نشست پژوهشي و تخصصي انجمن تئاتر با حضور علي نصيريان: تئاتر خياباني ايران, ريشه در آئين ها و سنت ها دارد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

نشست پژوهشي و تخصصي انجمن تئاتر خياباني خانه تئاتر, چهار شنبه( 19 اسفند ماه) با موضوع مردم و تئاتر خياباني و با حضور "علي نصيريان" در خانه هنرمندان ايران برگزار شد .

به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا, "علي نصيريان" در اين نشست با اشاره به گونه هاي مختلف نمايش هاي ايراني از گذشته تاكنون گفت : نمايش هاي ايراني به دليل اين كه ريشه در آئين ها و سنت هاي ما داشت, جذابيت هايي را به همراه داشت كه توانست مخاطب زيادي را به سمت خود بكشاند. اين جذابيت ها در كنار اجراي نمايش ها در فضاهاي باز و آزاد به خودي خود توانست به تئاتر خياباني نزديك شود. گونه هايي مانند تغزيه, معركه گيري, اجراهاي تخت حوضي, مارگيري و بسياري از گونه ها از اين دسته اند .
وي افزود : در واقع تئاتر خياباني در ايران ريشه در نمايش هاي آئيني سنتي ايراني دارد و اين مساله باعث شده كه اين گونه نمايشي در ايران از جذابيت هاي فوق العاده اي برخوردار باشد. در واقع تئاتر خياباني در ايران جذابيت هاي خود را مديون نمايش هاي ايراني قديمي است .
" نصيريان" در ادامه با ارايه تاريخ مختصري از روند شكل گيري تئاتر خياباني در ايران گفت : بعد از به وجود آمدن وقايع 28 مرداد در سالهاي بعد از1330 فضاي سياسي مملكت در محيط نابه ساماني قرار داشت. حزب توده كه از فعالان سياسي قبل از جريان كودتا بود به طور رسمي غير قانوني اعلام شد. اما اين حزب دست از فعاليت خود بر نداشت و چون در رابطه با مسايل ايديولوژيك و فرهنگي از سازماندهي بسيار منظمي برخوردار بود, فعاليت خود را ادامه داد. تشكيل اردوهاي مختلف فرهنگي- هنري ميان اقشار مختلف اجتماع به خصوص دانشجويان و كارگران و ترغيب آنها به فعاليت هاي سر گرم كننده از حلقه اهداف اين حزب بود كه تئاتر نيز از اين قاعده مستثني نبود و اين براي ما كه مشتاق تئاتر بوديم محمل بسيار خوبي شد. از اين جهت با تشكيل دادن گروهي با مشاركت هنرمنداني چون؛ "جمشيد لايق"," اسماعيل داورفر" و ... نمايش هاي مختلفي را در مكان هاي مختلف براي اين تشكيلات انجام داديم كه بسيار تجربه اي ارزنده در اين زمينه بود.
اين كارگردان و بازيگر پيشكسوت تئاتر در ادامه گفت : به جرات مي توانم بگويم كه يكي ازپررونق ترين و پر بارترين دوران تئاتري خود را در طي اين سال ها گذراندم و وقتي فكر مي كنم مي بينم كه كارهاي بسيار ارزنده اي در اين دوران خلق شد. ايجاد يك ارتباط همه جانبه با تماشاگر و عكس العمل فوق العاده تماشاگران به دليل جوهره اين نمايش ها توانست يكي از دوران طلايي تئاتر در ايران و هم چنين تئاتر خياباني به ثبت برساند .
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت : تئاتر خياباني در ايران بنياد خوبي براي نمايش ايران از لحاظ حسي كردن جوهر نمايش بود و اين به خودي خود مي تواند ارزش و جايگاه تئاتر خياباني در ايران را تثبيت كند. تئاتر ايران به نوعي وامدار همين اجراها در فضاي باز و آزاد بود و اين مي تواند در جايگاه خود مورد توجه قرار گيرد. در واقع كارهايي كه امروزه با موضوعات جديد در تئاتر خياباني ايران اجرا مي شود ,يك پشتوانه اي دارد كه ريشه آن را مي توان در نمايش هاي ايراني جست و جو كرد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"نصيريان" در ادامه افزود : كارهاي نمايشي ايراني به دليل خصوصياتي كه داشت داراي ارزش بسيار ارزنده اي است. به طوري كه بسياري از نخبگان تئاتر غرب از جمله" برشت" ," پيتر بروك" و... از گونه هاي نمايشي ايراني و شرقي استفاده هايي زيادي كرده اند .
نمايش هاي ايراني همواره به حضور مردم در نمايش اهميت فراوان داده اند و همواره به حضور مخاطب ارزش نهاده اند. اين مساله در تئاتر هاي خياباني نيز نفوذ بيشتري داشت كه همواره ارزش آن را زياد كرد.
وي در پايان به سوالات علاقه مندان پاسخ داد .

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19225

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست پژوهشي و تخصصي انجمن تئاتر با حضور علي نصيريان: تئاتر خياباني ايران, ريشه در آئين ها و سنت ها دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016