يكشنبه 16 اسفند 1383

هادي حيدري ـ هنرمند كاريكاتوريست: فرهنگ و هويت ايراني را با كاريكاتور مي‌توان صادر كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

كاريكاتور همان‌گونه كه كاستي‌هاي اجتماعي و سياسي جامعه را به نقد مي‌كشد، به‌نوعي ثبت‌كننده رويدادها و اتفاقات هر دوره است.

هادي حيدري ـ هنرمند كاريكاتوريست ـ با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاريكاتوريست‌ها را ثبت‌كننده تاريخ ملت‌ها دانست.

وي گفت: كاريكاتوريست‌ها درحقيقت تحليل‌گران و منتقدان تاريخ هر كشوري هستند.

او با بيان اين كه كاريكاتور و كارتونيست‌ها از دو زاويه محتوايي و تكنيك مي‌توانند در جهت حفظ هويت و تاريخ ما تاثير‌گذار باشند، توضيح داد: هرچقدر محتواي آثار كاريكاتور به شرايط اقتصادي، اجتماعي، سياسي و... هر كشور نزديك باشد و نقدي كه در درون هر اثر نهفته با مسائل فرهنگي و موضوعات مبتلابه جامعه ارتباط عميق داشته باشد، قطعا با مخاطب بيشتري مي‌تواند رابطه برقرار كند. مخاطب نيز با اثر ارتباط بهتري خواهد داشت.

حيدري با اشاره به اين كه بسياري از موضوعات كاريكاتورها با حكايت‌ها و ضرب‌المثل‌هاي هر ملتي آميخته شده است، اضافه كرد: در خيلي از موارد اشعار معروف شاعران بزرگ هر كشور دستمايه مناسبي براي نقد يك رخداد و واقعه اجتماعي هستند.

وي افزود: اسطوره‌ها و سمبل‌هاي مطرح در تاريخ جوامع در بسياري از موارد جزو شخصيت‌هاي آثار كاريكاتورها هستند، اما از طرفي، نوع تكنيك كاريكاتورها نيز در حفظ هويت مهم و مؤثر است.

حيدري با اشاره به اين نكته كه شيوه‌ها و نحوه پرداخت آثار به تعداد كاريكاتوريست‌ها، از تنوع برخوردارند، نكته مهم و اساسي در اين زمينه را حفظ روح ايراني در شيوه‌هاي اجرا دانست.

به اعتقاد او نوع خطوط به كار گرفته شده شخصيت‌هاي مورد استفاده از سوي كارتونيست‌ها و فضاها و تركيب‌بندي‌ها و رنگ‌هايي كه هر هنرمند در آثارش به كار مي‌گيرد، اگر برخاسته از فرهنگ و هويت ملي و تاريخي او باشد، قطعا ايراني‌تر بوده و با مخاطب عام ارتباط بهتري برقرار خواهد كرد. يك اثر با اين مشخصات در هر جاي دنيا كه در معرض ديد مخاطبان قرار گيرد، به راحتي هويت ملي هنرمند كاريكاتوريست را نمايان خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به اعتقاد حيدري، در عرصه بين‌المللي نيز علاوه بر روح بومي و ايراني موضوعاتي كه حكايت‌كننده از نقد تعرض دولت‌هاي ديگر دنيا به حقوق ملي ماست، نگرش ملي ما را به دنيا مي‌تواند نشان دهد.

وي به عنوان نمونه به جعل عنوان خليج فارس ازسوي نشريه نشنال ژيوگرافيك اشاره كرد و افزود: بسياري از موضوعات و مفاهيمي كه در فرهنگ ايراني وجود دارد، براي مردم ساير كشورها نيز قابل درك است، لذا با به تصوير كشيدن آن مفاهيم در قالب كاريكاتور مي‌توان فرهنگ بومي ايراني را به ساير نقاط جهان صادر كرد. در اين راستا طبيعتا بايد از سمبل‌ها، نمادها و مفاهيمي استفاده كرد كه براي ديگر مردم دنيا ملموس باشد و ترجيحا كاريكاتورهاي بدون شرح مناسب‌تر از آثاري است كه داراي ديالوگ هستند.

وي سپس نتيجه گرفت: اينجاست كه كاريكاتور در قامت يك زبان بين‌المللي ظاهر شده و مرزها را در جهت ايجاد ارتباط و تعامل فرهنگ‌ها خواهد شكست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19022

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هادي حيدري ـ هنرمند كاريكاتوريست: فرهنگ و هويت ايراني را با كاريكاتور مي‌توان صادر كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016