خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - تئاتر
«حميد سمندريان» يكي از اعضاي شوراي بازبيني بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به درخواست
فرهاد مهندسپور ـ دبير جشنواره بيست و سوم تئاتر فجر ـ مبني بر ارسال پيامي براي اين جشنواره، نامهاي را در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار داد كه در ذيل ميآيد:
«زماني كه مسئولين برگزار كننده بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر از من خواستند كه در تركيب هيات بازبيني جشنواره قرار بگيرم، با بيان اين نكته كه براي انجام چنين مسئوليتي زمان لازم و كافي را در اختيار ندارم، از پذيرش اين درخواست سرباز زدم، اما با اصرار و پافشاري بيش از حد آنها ناگزير پذيرفتم؛ اما متاسفانه آنچه را كه پيشبيني ميكردم، اتفاق افتاد: استفاده از عنوان و اعتبار اشخاص براي بزك فرهنگي گروه بازبيني، اين واقعيت تلخ هنگامي مسجل شد كه در اندك زمان حضورم در نشستهاي كارشناسي جهت ارزيابي و جمعبندي ارزش كيفي آثار شركتكننده، شاهد اعمال نظرهاي تبعيضآميز و بعضا گزينشهاي ناروايي بودم كه توسط برخي از دوستان در هيات بازبيني به بهانههاي مختلف انجام شد و اين رويه ناصواب تا آنجا پيش رفت كه حتي نمايشهاي به ظاهر «آوانگارد» با توسل به انواع و اقسام ترفندهايي كه جز اهانت به شعور مخاطب خاصيتي نداشتند، نه تنها امكان حضور در جشنواره را يافتند، بلكه اجراي عمومي آنها نيز از پيش تضمين شد و اين در حالي بود كه برخي از نمايشهايي كه گروههاي اجرايي آنها ، همه نوجويي و نوآوري خود را جهت بسط و احياي خصايص روشنفكرانه تئاتر به كار بسته بودند، به دلايل واهي مشروط و در نهايت مردود شدند.»
براساس همين گزارش در ادامه اين نامه آمده است: «درچنين اوضاعي وقتي كه نامه دبير بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر را دريافت نمودم كه از من خواسته بود براي جشنواره، پيامي بفرستم بيدرنگ از خود پرسيدم كه در اين آشفته بازار تئاتر چه پيامي بفرستم؟
advertisement@gooya.com |
|
در شرايطي كه تئاتر اين مرز و بوم منبعث از نگرشهاي جشنوارهاي و سليقهاي، آن هم از جانب كساني كه منزلت حرفهاي و اجتماعيشان به اعتبار عدالتجويي و آزاد منشي اين هنر دوام يافته است، به بيراهه كشانده ميشود، چگونه ميتوان اين روند نادرست را با پيام امثال من اصلاح كرد؟ كافي است مسئولين و برگزار كنندگان اين جشن با شكوه تئاتر لااقل برحسب مسئوليت اداري و نظارتيشان نيم نگاهي به برخي آثار تصويب شده بيندازند تا خود بر اين واقعيت اشراف يابتند كه چگونه اجماع كم تدبيران و تنگنظران ميتواند پايههاي نه چندان استوار تئاتر كشور را متزلزل سازد و زمينهساز سقوط آن به قهقرا شود به راستي در اين آشفته بازار تئاتر چه پيامي براي جشنتان بفرستم؟ مگر با پيام سمندريان ميتوان تئاتر را نجات داد؟»