پنجشنبه 24 دي 1383

سومین جایزه ادبی بیژن جلالی فردا اهدا می شود، سینا

تهران، خبرگزاری سینا
سومین جایزه ادبی بیژن جلالی، عصر فردا، پنج شنبه، 24 دی ماه به یک شاعر اهدا می شود.
به گزارش سینا، تیم داوران جایزه بیژن جلالی متشکل از جواد مجابی، شمس لنگرودی، صفدر تقی زاده، کامران فانی، احمد جلیلی، کامیار عابدی و بهاالدین خرمشاهی رای خود را در معرفی یکی از شاعران معروف ایرانی به عنوان برنده جایزه، عصر فردا در رستوران سورن اعلام می کنند.
احمد جلیلی، دبیر جایزه بیژن جلالی در این باره به خبرنگار سینا گفت: سرانجام هیات داوران این جایزه از برزخ تردید درآمد و تصمیم گرفت که امسال، برخلاف دو دوره گذشته جایزه را به یک شاعر اهدا کند. البته هیات داوران این نکته را هم در نظر دارد که شاعران طراز اول کشور ما، بیشتر در زمینه نقد شعر هم فعالیت کرده اند. بنابراین تصمیم هیات داوران منافاتی با اساس جایزه بیژن جلالی که به یک منتقد تعلق می گیرد، ندارد.
جلیلی همچنین گفت: چندین شاعر سرشناس کشور کاندیدای دریافت جاییزه بیژن جلالی هستند. همین هم انتخاب داوران را با مشکل مواجه کرده است. داوران تا به حال چندین نشست با یکدیگر داشته اند و در نهایت امشب تصمیم نهایی خود را می گیرند.
وی افزود: سخنرانان جایزه هم بعد رای گیری داوران مشخص خواهند شد. یکی از سخنرانان عضو هیات داوران خواهد بود و دیگری، منتقدی که درباره آثار شاعر برگزیده ما کار تحقیق کرده باشد.
احمد جلیلی با اشاره به تاریخچ جایزه بیژن جلالی گفت: گروه داوران این جایزه یک سال پس از مرگ بیژن جلالی مراسم یادبودی برای این شاعر برگزار کرد. این مراسم سال ّبعد آن هم تکرار شد. اما در سال 1381 تصمیم گرفتیم جایزه ای را به نام بیژن جلالی بنیان گذاری کنیم. ترکیب داوران همین ترکیب امسال بود با این تفاوت که سیمین بهبهانی، محمد علی سپانلو و منوچهر آتشی هم در این جمع حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی اضاف کرد: دی ماه سال 1381 اولین دوره جایزه بیژن جلالی در زمینه نقد ادبی برگزار شد و این جایزه به سه منتقد ادبی از سه نسل مختلف منتقدان شعر ایران تعلق گرفت، محمد حقوقی، شمس لنگرودی و کامیار عابدی. علت انتخاب ما از گزینه های شعر و نقد شعر هم این بود که در ان سال جوایزی به کتاب های شعر اهدا می شد و این میان جای نقد خالی می ماند. در سال 1382 این جایزه به جواد مجابی و سیروس شمیسا اهدا شد که در سال اول کامیار عابدی و شمس لنگرودی از ترکیب داوران به دلیل احتمال انتخابشان حذف شدند و در سال دوم جواد مجابی.
گفتنی است، بیژن جلالی در دی ماه سال 1378 به دنبال عارضه مغزی درگذشت.
مراسم اهدای جایزه بیژن جلالی عصر روز آینده، ساعت 15 در رستوران سورن، خیابان کریم خان زند، خیابان آبان برگزار می شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16857

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سومین جایزه ادبی بیژن جلالی فردا اهدا می شود، سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016