چهارشنبه 10 تير 1383

سالگشت تولد آنتوان دوسنت اگزوپري، خالق “شازده‌كوچولو”، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
طي قرن گذشته، لذت پرواز سبب خلق شاهكارهاي زيادي شده است؛ تا جايي كه پروراندن آرزوي پرواز عده‌اي را به خلق اعجاب‌انگيز فن‌آوري‌هاي گوناگون هدايت كرده، اما براي“ آنتوان دوسنت اگزوپري” عشق به پرواز منجر به خلق داستان‌هايي شده است كه قلب ميليون‌ها نفر از مردم جهان را تحت تاثير قرار داده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از منابع خبري اينترنتي، آنتوان دوسنت اگزوپري در سال 1900 در ليون فرانسه به دنيا آمد. وي از همان دوران جواني عشق زيادي به ماجراجويي داشت. با وجودي كه آنتوان در امتحان ورودي آكادمي نيروي دريايي مردود شد، اما علاقه‌اش به نيروي هوايي همچنان محفوظ ماند.
وي در سال 1921 به نيروي هوايي ارتش فرانسه پيوست و در آنجا براي اولين بار پرواز با هواپيما را آموخت.
پنج سال بعد به منظور آغاز شغل پست هوايي بين مراكز دورافتاده در بيايان صحرا، نيروي نظامي را ترك كرد.
براي سنت اگزوپري پروازهاي خطرناك از ماجراجويي‌هاي بيشتري برخوردار بودند.
اما سنت اگزوپري كه يك هواپيماي دوسرنشين روباز داشت، مي‌بايست خود را براي جنگ با توفان شن بيابان آماده مي‌كرد. اما بدتر از آن، امكان آنكه از سوي مردان قبيله‌ي بيابان مورد حمله قرار گيرد، بسيار زياد بود.
اما اين امور وي را نمي‌ترساند. وي كه روزهايش را در بيابان صحرا مي‌گذارند، شبها به نوشتن كارهايش درباره‌ي پرواز مشغول مي‌شد.
زماني كه جنگ جهاني دوم آغاز شد، سنت اگزوپري به نيروي هوايي فرانسه ملحق شد و در سال 1940 هنگامي كه آلمان، فرانسه را اشغال كرد،‌ به آمريكا فرار كرد.
وي اميد داشت به عنوان يك خلبان جنگنده در آمريكا فعاليت كند، اما به دليل سنش نتوانست به اين كار مشغول شود.
سنت اگزوپري براي اين كه خود را از اين ناراحتي نجات دهد، به نوشتن تجربياتش در بيابان صحرا مشغول شد و اين نوشته‌ها به مشهورترين كتابش يعني شازده كوچولو (1943) منجر شد.
سبك اسرارآميز و گيراي اين داستان هم كودكان و هم بزرگسالان را به سوي خود جلب مي‌كند. در اين كتاب شازده كوچولو معناي حقيقي زندگي را كشف مي‌كند.
اگزوپري مدت اندكي بعد از تمام شدن اين كتاب بالاخره به آرزوي ديرينه‌اش، يعني پرواز در آسمانها مي‌رسد. وي با بازگشت به آفريقاي شمالي خلباني يك هواپيماي جنگي فرانسوي را به عهده مي‌گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در 31 ژولاي 1944 بعد از رفتن به يك ماموريت ديگر هرگز ديده نمي‌شود. اكنون به شماري از نقل و قول‌هاي اين نويسنده‌ي فرانسوي توجه كنيد: ”انسان با برداشتن يك قدم و باز هم يك قدم ديگر خود را نجات مي‌دهد. درست است كه يك قدم هميشه همان قدم پيشين است؛ اما شما بايد حتما به اين كار اقدام ورزيد.”
“زماني به كمال مي‌رسيد كه ديگر چيزي براي دور ريختن وجود نداشته باشد؛ نه آنكه چيزي براي اضافه كردن وجود داشته باشد.”
كسي كه مي‌خواهد با خوشحالي سفر كند، بايد سبك باشد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9552

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سالگشت تولد آنتوان دوسنت اگزوپري، خالق “شازده‌كوچولو”، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016