پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

در مراسم “نام من عشق است” عنوان شد: حسين منزوي تئوري مرگ غزل را بر هم زد، ايسنا

حسين منزوي در بالاترين نقطه از حلقه غزل معاصر ايران قرار داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي موسوي گرمارودي با بيان اين مطلب در جلسه بزرگداشت حسين منزوي كه عصر امروز به‌همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي (تهران) و در تالار امام علي (ع) اين دانشگاه برگزار شد، افزود: چاپ اولين كتاب شعر منزوي - حنجره زخمي تعزل - در غزل نو حادثه‌اي بود و آنچه منزوي را به پايه بالايي در شعر امروز رساند، از غزل‌هاي اين كتاب شروع شد.
وي با تاكيد بر اينكه منزوي گرچه در قالب قديمي غزل شعر مي‌گفت، اما شاعري معاصر بود، خاطرنشان كرد: يكي ديگر از رازهاي ماندگاري غزل منزوي عشق است كه موضوع تمام غزل‌هاي اوست و البته موضوع عشق وقتي در غزل ريخته مي‌شود، نمي‌تواند به‌تنهايي معاصر بودن را تضمين كند، بلكه مستلزم نگاه معاصر شاعر نيز هست.
موسوي گرمارودي كه از سال 1344 و شروع دوران تحصيلش در دانشگاه با حسين منزوي دوستي داشته است، در ادامه با تاكيد بر معاصر و متعهد بودن شعر منزوي گفت: آنچه غزل را معاصر مي‌كند، زبان و بيان ويژه، صور خيال، نگاه متفاوت و مضامين معاصر است.
اين شاعر و محقق در عين حال با اشاره به زنده و پويا بودن غزل امروز يادآور شد: امروز كسي غزل‌هاي سيمين بهبهاني را به لحاظ تر و تازگي از شعرهاي شاملو جدا نمي‌داند و هر دو شاعر معاصرند، در حاليكه همين امروز كساني هستند كه هم‌عصر سنايي و ديگرانند.
همايون خرم - آهنگساز - نيز در سخناني با ذكر خاطراتي از حسين منزوي گفت: موسيقيداني كه در موسيقي ايراني با شعر كم سروكار داشته باشد، در كارش بايد شك كرد و از طرفي هر شاعري در شعر فارسي به مقداري كه آشنايي‌اش با موسيقي بيشتر باشد، شعرش دلنشين‌تر و روا‌ن‌تر خواهد بود.
وي با نام بردن از بهار، رهي ‌معيري، هوشنگ ابتهاج و شهريار به عنوان كساني كه تحت تاثير موسيقي بوده‌اند، تصريح كرد: حسين منزوي نيز سخت تحت تاثير موسيقي بود و اين به رواني و موسيقايي بودن كلامش كمك زيادي كرده است.
عباس سجادي - شاعر - نيز در اين برنامه تاكيد كرد: حسين منزوي تئوري مرگ غزل را برهم زد و پلي بزرگ و محكم شد تا شاعران بعد از او بگذرند و خودش به‌عنوان يك پيشرو هميشه خواهد ماند.
وي با اشاره به اين گفته منوچهر آتشي كه منزوي برخلاف خيلي‌ها مثل شعرش مي‌زيست، گفت: او آنقدر زيبا غزل مي‌گفت و تغزل در غزل‌هايش موج مي‌زد كه شعر سپيدش را تحت‌الشعاع قرار مي‌داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در ادامه با اشاره به بي مهري‌هاي روا داشته شده به حسين منزوي يادآور شد: اين موضوع متاسفانه در روز تشييع پيكر “غزل” (حسين منزوي) هم مشخص بود و شايد دوربين‌ها باعث شد تا خيلي از شاعران در اين مراسم حضور نيابند؛ درحاليكه به قول محمدعلي بهمني، بسياري كسان از هوايي تنفس مي‌كنند كه از ريه‌هاي منزوي بيرون آمده است.
بهروز ياسمي - شاعر - نيز در سخناني با گلايه از وضعيت تشييع پيكر منزوي در تهران گفت: منزوي در اوج سردمداري شاملو، اخوان و فروغ آن غزل‌ها را منتشر كرد و حداقل از سبك هندي هيچ شاعري به اندازه او تاثير‌گذار نبوده است.
به گزارش ايسنا، در اين برنامه كه اجراي آن را بهروز رضوي - دوبلور - برعهده داشت، چهره‌هايي چون عبدالله صمديان، محمدعلي محمدي، پرويز بيگي حبيب‌آبادي، رضا شعباني، محمد سلماني، سيدرضا محمدي، حسين نعيمي و رحيم رسولي نيز حضور داشتند كه برخي از آنان شعر خواندند.
همچنين تعدادي از دانشجويان، دوستان و همشهري‌هاي حسين منزوي به شعرخواني و اجراي موسيقي پرداختند و غزل‌ منزوي - تنها فرزند حسين منزوي - نيز شعرهايي از پدرش و نيز سروده‌اي از خودش را براي حاضران خواند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7567

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در مراسم “نام من عشق است” عنوان شد: حسين منزوي تئوري مرگ غزل را بر هم زد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016