پنجشنبه 25 دي 1382

سومين شماره فصلنامه باران منتشر شد

باران، فصلنامه ي فرهنگ و ادبيات که توسط نشر باران و در سوئد منتشر مي شود در سومين شماره خود نيز بخش عمده ي صفحات را به آثار نويسندگان مقيم خارج کشور اختصاص داده است. البته اين شماره نيز همچون دو شماره ي پيش نوشته هايي از نويسندگان داخل را هم دربردارد.
در سومين شماره ي باران بخشي هم به گزارش ها و اخبار فرهنگي اختصاص داده شده؛ در اين بخش از جمله گزارش هايي در مورد اهداي جوايز ادبي در ايران، همراه با مصاحبه هاي کوتاهي با فريبا وفي، بهرام مرادي و رضا جولايي انتشار يافته است. در ابتداي اين گزارش ها در مطلبي با عنوان «جوايز ادبي و ادبيات خارج از کشور» ضمن بحث پيرامون اين جوايز به ناديده گرفته شدن کارنامه ادبي برخي از برگزيدگان که در خارج از کشور کتاب هايي منتشر کرده اند انتقاد شده است.
در اين شماره مسعود مافان، مدير نشر و مسئول فصلنامه ي باران، در يادداشتي به نام «چند نکته» ضمن پرداختن به فاجعه ي زلزله ي بم به موضوعات ديگري نيز اشاره دارد. او با توجه به مسائل مختلفي که باعث بي اطلاع ماندن يا در مواردي بي توجهي نويسندگان داخل به آثار نويسندگان خارج شده مي نويسد «فصلنامه ي باران بر آن است ديواري را که ناروا ميان دوپاره ي داخل و خارج فرهنگ ايران برآورده اند» ناديده بگيرد. چنگيز پهلوان در مقاله اي با عنوان «فرهنگ چيست» تکوين مفهوم فرهنگ را بررسي کرده و به توضيح آن مي پردازد. بهروز شيدا در «نقش دويي در چشم خيال» وجوه مشترک شعر و نقاشي کلاسيک ايران را در يک بررسي تاريخي با هم مقايسه کرده است. در اين شماره نوشته ي منتشر نشده اي از مهدي اخوان ثالث نيز انتشار يافته؛ شاعر، اين مطلب را که «دو سه چند کلمه» نام دارد به عنوان مقدمه اي بر منتخبي از اشعارش که قرار بوده در خارج از کشور به چاپ برسد نوشته که به دلايلي منتشر نشده است.
اين شماره ي باران مقاله هاي ديگري نيز دربردارد، از جمله:
«خداي يوناني يا خداي انديشه ورزان و دانشوران»، از محمد رضا فشاهي؛ نويسنده در اين جستار، از جمله، به تلاش هاي متفکران اسلامي براي آشتي دادن تفکر يوناني با انديشه هاي اسلامي مي پردازد.
«ساعت هاي بدون عقربه»، نوشته ايست از والتر ينس نظريه پرداز و منتقد مشهور آلماني که در آن با مرور برخي از ويژگي هاي آثار جويس، فاکنر، ويرجينيا ولف و ... به تحليل ساختار رمان مدرن پرداخته است.
«القاعده، ترور و هنر آوانگارد» ترجمه ي مقاله ايست از لوکا ديبلاسي. نويسنده در اين مقاله نگاهي دارد به تاريخ آوانگارديسم و نشان مي دهد که ترور همواره چون سايه اي هنر آوانگارد را همراهي کرده است. در اين مقاله همچنين به بحث هايي که پس از ۱۱ سپتامبر درباره ي نزديکي هاي هنر و تروريسم و نقش رسانه هاي گروهي در جهان مطرح شده مي پردازد.
در بخش گفتگوها، زير عنوان «خانم هما ناطق، تازه چه خبر؟» از اين پژوهنده که خبر مرگش در نشريه ي «کتاب هفته» منتشر شده بود درباره ي کارهاي اخير او سوال شده است. در اين بخش همچنين گفتگويي با گئورگ گادامر فيلسوف معاصر آلماني منتشر شده با عنوان «بدون شاعران فلسفه وجود ندارد».
«بکت در صد و پنجاه نسخه»، «کتاب سازي به شيوه ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» و ... از ديگر مطالب اين شماره ي فصلنامه ي باران هستند. در سومين شماره ي باران در کنار شعر و داستان و مقاله، بخشي نيز به نقد و بررسي کتاب اختصاص دارد.
فهرست و بخشي از مطالب شماره سوم فصلنامه ي باران در سايت اينترنتي نشر باران www.baran.st در دسترس است.
براي اشتراک فصلنامه و سفارش کتابهاي نشر باران:
Baran
Box 4048
163 04 Spånga, Sweden
Tel.: +46 8 464 83 91
Fax.: +46 8 464 83 92
info@baran.st
www.baran.st

براي فرستادن مطلب، نظر و پيشنهاد
و تماس با سردبير:
Tel. & Fax.: +49 511 123 50 78
behzad@keshmiripour.com
www.keshmiripour.com

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3429

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سومين شماره فصلنامه باران منتشر شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016