جمعه 5 دي 1382

هزاران نفر در زلزله شهرستان بم جان باختند!

ايسنا از تعداد مصدومان اين حادثه گزارش مي دهد. مسوول ستاد حوادث غيرمترقبه استان كرمان آخرين آمار رسمي مصدومان زلزله اخير را اعلام كرد. مهندس صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: حدود 3 هزار نفر زخمي به بيمارستانهاي كرمان بستري يا مداوا شدند. وي با اشاره به اينكه تعدادي از مجروحان به بيمارستانهاي استان هرمزگان فرستاده شده‌اند، گفت: هنوز آمار دقيقي از كشته‌شدگان اين حادثه دلخراش وجود ندارد. مسوول ستاد حوادث غيرمترقبه استان كرمان همچنين تاكيد كرد: براي كمك به زلزله‌زدگان به پتو، دارو و چادر‌هاي گروهي بشدت نياز داريم.
براساس اخبار ياهو، قربانيان زلزله 6 و هفت دهم ريشتري صبح روز جمعه در شهرستان بم، احتمالا به 10000 نفر بالغ خواهد شد. گزارش هاي رسمي تاکنون مرگ 2000 نفر را تاييد کرده اند. زلزله دو بيمارستان را نيز تخريب کرده که باعث بروز کندي امداد رساني به مجروحان شده است. مجروحاني که بنابه گزارش هاي رسيده حال اغلبشان وخيم گزارش شده است. سايت ميراث خبر در اينباره گزارش مي کند که ارگ تاريخي بم بزرگترين مجموعه خشتي جهان نيز در زلزله صبح امروز شهرستان بم به شدت آسيب ديد و تقريبا به طور کامل تخريب شد. به گزارش ميراث خبر محمد علي کريمي استاندار کرمان با اعلام اين مطلب گفت متاسفانه در زلزله صبح امروز شهرستان بم بيش از ۶۰ درصد خانه ها وهمچنين بافت تاريخي وخشتي اين شهرستان به طور کامل تخريب شده است همچنين درباره تخريب ارگ تاريچي بم فکور پاس مدير اداره کل مدراث استان کرمان گفت متاسفانه ارتباط تلفني ما با شهرستان بم قطع است و ما هنوز نتوانسته ايم اطلاعات دقيقي از شدت تخريب ارگ بم به دست آوريم اما با توجه به قدمت ارگ تاريخي بم که به دوره ساساني باز مي گردد و تمام بنا از خشت ساخته شده بدون شک اين بناي منحصر به فرد به شدت آسيب ديده است. وي گفت هم اکنون گروهي از کارشناسان ميراث استان کرمان براي برسي ارگ بم به همراه من عازم بم هستيم. همچنين خبرهاي مختلف نيز از شهرستان بم نشان از تخريب کامل ارگ تاريخي شهر بم و بافت تاريخي اين شهرستان دارد. ارگ تارخي بم شهر منحصر به فرد خشتي است که بزرگ ترين مجموعه خشتي دنيا محصوب مي شود.اين بناي عظيم که تمام ساختارهاي يک شهر کامل در آن وجود دارد مربوط به دوره ساساني است.
براساس گزارش بي بي سي، اين زلزله بنابه اظهار مقامات ايراني 6.3 ريشتر بوده است، در حاليکه يک مرکز زمين شناسي آمريکايي قدرت آن را 6.7 ريشتر اعلام کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي، ايرنا از پس لرزه هاي اين زمين لرزه خبر مي دهد، ايرنا مي نويسد پس لرزه هاى زمين لرزه بزرگي که بامداد جمعه شهرستان بم در استان کرمان را بشدت تکان داد، همچنان اين منطقه را مي لرزاند.
موسسه ژئو فيزيک دانشگاه تهران در ساعت ۶ و۳۶ دقيقه و۳۲ ثانيه بامداد جمعه وقوع پس لرزه بزرگي را در منطقه ثبت کرد.
بزرگي اين پس لرزه ۳ / ۵ درجه درمقياس امواج دروني " ريشتر" بود. زمين لرزه بامداد جمعه در منطقه شهرستان بم ،۳ / ۶ درجه در مقياس امواج دروني (ريشتر) بزرگي داشت . اين زمين لرزه در ساعت پنج و۲۸ دقيقه و۵۹ ثانيه بامداد جمعه به وقت
تهران به وقوع پيوست . نيروهاى امدادى بسرعت راهي محل شده اند و از تلفات و خسارات احتمالي تا لحظه مخابره خبر(۲۸ : ۰۸ دقيقه صبح جمعه ) ، گزارشي دريافت نشده است . شهرستان بم درجنوب شرقي ايران و در۱۸۰ کيلومترى کرمان واقع شده است .
در پي اين حادثه ستاداضطرارى حوادث غيرمترقبه درپي وقوع زلزله در شهرستان بم به رياست "محمدعلي کريمي " استاندار اين استان تشکيل شد. در اين نشست که به منظور کمک به آسيب ديدگان از زلزله شهرستان بم تشکيل شد ، از تمامي امکانات لازم و نيروهاى امدادى درخواست کمک شد. همچنين ازاستانهاى همجوار نيز براى کمک و امداد رساني و تامين مواد غذايي ، پوشاک و دارويي تقاضاى امداد شد. استاندار کرمان درحاشيه اين نشست در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : وضعيت شهرستان بم بسيار نگران کننده و ميزان تلفات مالي وانساني بالا است و دريافت آمار دقيقي از تلفات و خسارات وارده به دليل قطع کليه خطوط
ارتباطي ، بي سيم و تلفن ميسر نيست . کريمي توضيح داد : در حال حاضر پنج فروند بالگرد متعلق به هوانيروز منطقه کرمان و جمعيت هلال احمر براى امداد رساني به شهرستان بم اعزام شده اند. "حسين مرعشي " نماينده مردم کرمان در مجلس شوراى اسلامي نيز در نشست اضطرارى ستاد حوادث غير مترقبه اين استان ، خواستار اختصاص دو فروند هواپيماى باربرى (سي ۱۳۰) مجهز به امکانات درماني و امدادى توسط نيروى هوايي ارتش براى اعزام به منطقه بم شد. اين نشست هنوز ادامه دارد و همه امکانات موجود در استان اعم از زميني و هوايي براى امداد رساني به آسيب ديدگان بسيج شده است .
در همين ارتباط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي کرمان اعلام کرد : حال عمومي بيش از۹۰ درصد مجروحين ناشي از وقوع زلزله بم که به کرمان اعزام شده اند وخيم است . " مسعود اميني " به خبرنگار ايرنا گفت : بر اثر وقوع اين حادثه ناگوار شمارى از کارکنان بيمارستانهاى شهر بم نيز کشته و مجروح شده اند. وى افزود : کارانتقال مجروحين زمين لرزه بم به شهر کرمان توسط۳۰ دستگاه آمبولانس و۵ دستگاه اتوبوس شهردارى در دست انجام است .
اميني با اشاره به تخريب دو بيمارستان بم در اين حادثه گفت : چادرهاى درمان اضطرارى از طريق جمعيت هلال احمر استان نيز در محوطه اين دو بيمارستان در حال احداث مي باشد.
به گفته وى همچنين گروهي از متخصصين ، پزشکان و پرستاران با يک دستگاه بالگرد براى ساماندهي مجروحين ، به بم اعزام شدند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي کرمان از ارسال يک دستگاه تلفن ماهواره اى دانشگاه علوم پزشکي کرمان به شهر بم خبر داد و گفت : بزودى يک باب دکل مخابراتي اورژانس ۱۱۵ در ارتفاعات نزديک بم مستقر خواهد شد.

وزير كشور: هنوز آماري از تلفات زلزله وجود ندارد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

وزير كشور اعلام كرد:« هيچ آماري از تلفات به لحاظ اين‌كه تخميني در اين خصوص انجام نشده، مشخص نيست.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام موسوي لاري بعد از ظهر امروز (جمعه)بعد از جلسه‌ي ستاد حوادث غيرمترقبه كه با حضور رييس‌جمهور در وزارت كشور برگزار شده بود، با بيان اين مطلب افزود:« متاسفانه امروز ساعت 5:28 دقيقه‌ صبح حادثه‌ي دلخراش زلزله در منطقه‌ي بم اتفاق افتاد كه به دنبال آن تعداد زيادي از هموطنانمان دچار آسيب شدند.»

وي افزود:« تا جايي كه به من گزارش داده‌اند بيش از 70 درصد مناطق مسكوني شهر بم تخريب شده و عده‌ي زيادي زير آوار هستند كه عدد و رقم دقيق آن را در حال حاضر نمي‌توان اعلام كرد و بايد تا پايان كار امدادرساني منتظر ماند.»

وي خاطرنشان كرد:« از همان لحظات اوليه كه خبر منتشر شد، معاون عمراني وزير كشور (مهندس مقيمي) دبير ستاد حوادث در وزارت كشور كارها را دنبال كردند و از خود استان هم مهندس كريمي (استاندار) ستاد حوادث استان را فعال كرد و استان‌هاي معين كرمان، اصفهان، فارس، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، يزد و خراسان امكانات امدادي‌شان را به منطقه اعزام كردند.»

وزير كشور افزود:« كار امدادرساني از صبح شروع شده است. نيروهاي مسلح سپاه و ارتش به صورت فعال حضور پيدا كرده‌اند. بسيج و نيروي انتظامي نيز در اين زمينه همكاري دارد و در حال حاضر نيز ستاد حوادث با مسووليت استاندار در شهر بم مستقر است.»

لاري درباره‌ي مشكل عمده‌اي كه در اين زمينه وجود دارد اظهار داشت:« حجم وسيع تخريب و تعداد زياد آسيب‌ديدگاني كه هنوز زير آوار هستند و امكانات انتقال مجروحين محدود است و به‌رغم آن‌كه هوانيروز، هلال‌احمر، سپاه پاسداران، ارتش و نيروي انتظامي، بالگردها و هواپيماهايشان را به منطقه اعزام كرده‌اند اما اين تعداد به نسبت نياز، بسيار كم است.»

وزير كشور همچنين خاطرنشان كرد:« نگراني عمده‌ي ما وضعيت امشب است؛ زيرا عده‌ي زيادي زير آوار هستند و عده‌اي كه از آوار بيرون آورده شده‌اند، نيز مشكل دارند.»

وي افزود:« خوشبختانه ارتش، سپاه و شركت‌هاي مختلف هوايي براي انتقال مجروحين فعال شده‌اند و تا اين لحظه بيش از چهار فروند هواپيما كار انتقال مجروحين را انجام داده و هم‌چنان لحظه به لحظه كارها دنبال مي‌شود.»

وي بااشاره به آن‌چه در ستاد حوادث كشور به اطلاع رييس‌جمهور رسانده شد گفت:« اين مسايل عمدتا مربوط به رسيدگي به فوريت‌هاي فعلي بود كه از طريق ستاد حوادث مستقر در شهر بم به ما منتقل شده بود.»

وي در ادامه افزود:« مهم‌ترين مساله وسيله‌ي هوايي نقل وانتقال بود كه ارتش و سپاه وعده كردند و وزير راه نيز در جلسه حضور داشت تا به سرعت، تعداد بيشتري هواپيما كه براي انتقال مجروحين موثر است را به منطقه بفرستند و اين اولويت اصلي ماست.»

لاري خاطرنشان كرد:« مساله‌ي مهم اين است كه با يك نظم و سازماندهي دقيق و با تجربه‌ي همكاران در امر امدادرساني امشب بتوانيم از تمام ظرفيت براي كساني كه زير آوار هستند استفاده كنيم.»

وزير كشور يادآور شد:« برق شهر بم كاملا قطع است و هواي منطقه نيز سرد است. لذا ما نگران كساني هستيم كه امشب زير آوارها هستند. از اين رو همه‌ي تلاش‌ها روي دو اولويت نجات كساني كه زير آوار هستند و انتقال مجروحين به مناطق مختلف متمركز شده است.»

وي ادامه داد:« بيمارستان‌هاي مختلف در سطح كشور براي پذيرش مجروحين آماده شده است و در حال حاضر بيمارستان‌هاي شهرهاي اصفهان، شيراز، بندرعباس، زاهدان، مشهد، يزد و تهران براي پذيرش آسيب‌ديدگان آماده هستند.»

وزير كشور هم‌چنين خبر داد كه امشب به همراه برخي اعضاي هيات دولت (وزراي راه و صنايع) و برخي معاونين وزرا به منطقه‌ي بم مي‌رود.

وي ادامه داد:« احتمالا فردا معاون اول رييس‌جمهور و جمعي ديگر براي رسيدگي به اين مساله در منطقه حاضر خواهند شد.»

وي با اعلام اين‌كه همه‌ي ظرفيت‌ها براي كاهش سطح خسارات اين حادثه به كار گرفته شده است، درباره‌ي دريافت كمك‌هاي بين‌المللي نيز اظهار داشت:« فرودگاه بين‌المللي كرمان براي اين قضيه در نظر گرفته شده و رسما به وزارت امور خارجه اعلام كرده‌ايم تا همه‌ي كشورهايي كه مي‌خواهند در امر امدادرساني كمك كنند از طريق فرودگاه بين‌المللي كرمان اين كمك‌ها را ارسال كنند.»

وي درباره‌ي مهم‌ترين كمك‌هايي كه شايد بتوان از طريق كمك‌هاي بين‌المللي به آن تكيه كرد، بر امكانات زنده‌ياب تاكيد كرد و افزود:« هم‌چنين وسايل پزشكي و درماني و هم‌چنين امكاناتي مانند چادر و پتو براي ايجاد سرپناه مورد نياز است.»

وي هم‌چنين از ژنراتورهاي كوچك برق نيز به عنوان ديگر وسيله‌اي كه براي امدادرساني در منطقه مورد نياز خواهد بود نام برد.

وزير كشور درباره‌ي كمك‌هاي خودجوش مردمي با اشاره به اين‌كه از قبل از ظهر امروز، چنين وضعيتي به‌خصوص در مسير كرمان ـ بم مشهود بوده افزود:« مردم با علاقه و حس نوعدوستي براي كمك‌رساني اقدام كرده‌اند و نيروي انتظامي با محوريت ستاد حوادث مستقر در شهر بم ترتيبي اتخاذ كرده تا نظم و انضباط جاده رعايت شود و افرادي كه براي امدادرساني به منطقه مي‌روند از طريق سامان‌يابي در ستاد حوادث، كارشان را دنبال كنند.»

وي افزود:« البته طبيعي است كه در چنين مواردي شرايط عاطفي است و هركسي تلاش مي‌كند سهمي در اين قضيه داشته باشد اما ستاد حوادث مستقر در بم، كار ساماندهي افرادي را كه به صورت خودجوش به منطقه مي‌روند، دنبال مي‌كند.»

وزير كشور با بيان اين‌كه نياز به كمك‌هاي مردمي در اطلاعيه‌هاي ستاد به اطلاع مردم مي‌رسد افزود: « هلال‌احمر شماره حسابي را براي دريافت كمك‌هاي مردمي اعلام كرده و كميته‌ي امداد نيز علي‌الاصول اين كار را انجام خواهد داد.»

وي هم‌چنين اعلام كرد:« در حال حاضر مساله‌ي تامين آب و نان براي بازماندگان حادثه، مساله‌اي است كه در جلسه‌ي ستاد نيز مطرح و مقرر شد هلال‌احمر و وزارت بازرگاني تلاش مي‌كنند كه از تهران و استان‌هاي مجاور براي افراد، غذاهاي كنسروي هم‌چنين آب‌هاي بسته‌بندي شده و نان به منطقه اعزام شود.»

تازه ترين گزارش از "بم"، شهرى به تمام معنا ويرانه

کرمان ، ايرنا: پنجم دى ۱۳۸۲ برابر با۲۶ دسامبر۲۰۰۳
مشاهدات يک خبرنگار از تيم اعزامي ايرنا به منطقه زلزله زده بم حاکيست
باتوجه به تاريکي هوا و کمبود وسيله سنگين ( لودر و بيل مکانيکي ) عمليات
آواربردارى کند شده است و پيش بيني مي شود از بامداد فردا وسيع تر دنبال
شود.
بدليل تاريکي هوا، بالگردهاى امداد رساني هوانيروز از ادامه پرواز
بازمانده اند و با اين وجود صداى آژير آمبولانسها در شهر همچنان به گوش
مي رسد.
در کوچه هاى منتهي به خيابانهاى مرکز شهر نيز اجسادى پيچيده در پتو به
چشم مي خورد که عده اى با روشن کردن آتش اطراف آنها نشسته اند.
صداى شيون و فرياد مردمي که عزيران خود را از دست داده اند و تقاضاى
کمک دارند ، لحظه اى قطع نمي شود.
با توجه به وسعت فاجعه بنظر مي رسد که براى امداد رساني به مردم و
بيرون آوردن اجساد به نيروهاى امدادى بيشترى نياز است .
هزاران نفر از مردم بم که همه خانه و کاشانه آنان بر اثر زلزله ويران
شده در معابر اين شهر سرگردانند.
آنان از خبرنگاران اعزامي ايرنا خواستند پيامشان را به گوش مسوولان
برسانند تا با ارسال فورى چادر گروهي ، پتو و لوازم گرم کننده جانشان را
نجات دهند.
بم بدليل قرار داشتن در حاشيه کوير لوت شبهاى بسيار سرد و کويرى دارد
و درساعت مخابره خبر(۲۸ : ۱۸ دقيقه )دماى آن ۸ درجه سانتيگراد بالاى صفر
بود.
دبير يکي از دبيرستانهاى بم که خود درجريان زلزله مجروح شده است ، به
خبرنگار اعزامي ايرنا گفت : اکثر خانه هاى بم قديمي و ساخته شده از خشت و
گل است و قدمت آنها به ۳۰ تا۵۰ سال مي رسد و شهر داراى کوچه ها و معابر
باريک است که کار امداد رساني را دشوار مي کند.
محمد برهاني ، خبرنگار ايرنا را عصر جمعه به يکي از اين کوچه ها برد که
حدود۲۰۰ خانه در آن ويران شده بود ،اما تاآن لحظه هيچگونه آواربردارى از
آنها صورت نگرفته بود .
يکي از کارکنان فرماندارى بم نيز گفت ، به اين دليل که مرکز اين زمين
لرزه در مرکز شهر بم بوده ، خوشبختانه بخشها و روستاهاى جنوبي آن خسارت
چنداني نديده اند.
وى تصريح کرد : بازار مرکزى شهر و خيابانهاى مرکزى که بيشتر واحدهاى
تجارى در آنها قرار داشتند ، بطور صد در صد تخريب شده است .
وى اضافه کرد : تنها در کوچه محل زندگي ما (خيابان مرکزى بم ) حدود۸۰
خانه کاملا ويران شده که تاکنون توانسته اند تنها۱۰ جسد را از زير آوارها
بيرون بياورند.
گزارش خبرنگار ايرنا حاکيست که تا ساعت ۱۷ روز جمعه به دليل وسعت
خسارات ، آواربردارى و عمليات نجات ، اردوگاهي براى اسکان آوارگان اين
حادثه برپا نشده است و مردم بدون هرگونه سرپناهي در خيابانها بسر
مي برند.
ارسال وسايل گرم کننده ، از جمله پتو، چادرهاى انفرادى ، کپسول گاز ،
نفت و سوخت و غذا از جمله ضروريات اوليه منطقه مي باشد.
گزارش ديگر خبرنگاران اعزامي ايرنا به بم حاکيست که بين ۷۰ تا۹۰
درصد از واحدهاى مسکوني شهر بم به کلي ويران شده است .
زلزله از بم ، شهرى به تمام معنا ويرانه ساخته است .
ساختمانهاى باقي مانده درمدخل شهر بين ۴۰ تا۶۰ درصد خسارت ديده اند
که بدليل ريزشهاى مداوم نمي شود به آنها نزديک شد.
اکثر ساختمانهاى دولتي ، ورزشگاهها، بيمارستانها، ارگ تاريخي بم و
دادگسترى اين شهرستان فروريخته است .
در بم بيش از۳۰۰۰ هکتار نخلستان وجود دارد و در ميان آنها واحدهاى
مسکوني زيادى هست که به کلي ويران شده اند.
تنها در يکي از اين خانه ها که در وسط يکي ار نخلستانها واقع شده به
هنگام آواربردارى ۸ جسد از جمله جسد دو کودک پيدا شد.
يکي از مسوولان هلال احمر کشور از زلزله بم به عنوان يک فاجعه ملي نام
برد و گفت ، بايستي تمامي استانهاى کشور براى کمک به مردم اين شهر بسيج
شوند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2595

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هزاران نفر در زلزله شهرستان بم جان باختند!' لينک داده اند.

مشروح اخبار بم
http://khabarnameh.gooya.com/culture/archives/003598.php...
Linkdooni
December 26, 2003 02:52 PM

ارگ خوشگل بم ...
* دلم گرفته است  ...کسی مرا به آفتاب معرفی نخواهد کردکسی مرا به ميهمانی  گنجشکها نخواهد بردپرواز را به خاطر بسپار ...  پرنده مردنی است .....
زهرا
December 26, 2003 05:13 PM

تصاويری از زلزله بم
حالا فقط از ارگ بم خاطره ها و عکس ها است که به يادگار مانده است تا به نسل آينده منتقل شود.
وبلاگ دنيای يک ايرانی
December 26, 2003 11:56 PM

عکسهايی از ارگ بم (۱)
حميد‌رضا حسن‌پور ، محمدرضا فرحدل ارگ بم بزرگترين و باستانی‌ترين بنای خشت و گلی جهان است که قدمت آن تا 2000 سال پيش و دوران ساسانيان و حتی قب...
Click
December 27, 2003 01:52 AM

آوار هيچوقت کسی را خبر نکرد ...
مثل هميشه فاجعه ناگاه در رسيد آوار هيچوقت کسی را خبر نکرد ... کمتر از شش ساعت بعد از انتشار شماره‌ی چهارم هفت‌سنگ که عکسهايی تازه از ارگ بم ...
Sangak :: 7sang Weblog
December 27, 2003 02:19 AM

عکسهايی از ارگ بم (۱)
حميد‌رضا حسن‌پور ، محمدرضا فرحدل ارگ بم بزرگترين و باستانی‌ترين بنای خشت و گلی جهان است که قدمت آن تا 2000 سال پيش و دوران ساسانيان و حتی قب...
Click
December 28, 2003 08:01 PM

Copyright: gooya.com 2016