جمعه 30 آبان 1382

ادب و فرهنگ آخر ماه انتشارات خاوران: ديدار و گفتگو با آربی اُوانسيان

انتشارات خاوران
ادب و فرهنگ آخر ماه
سال هفتم _ همايش دوم (پنجاه و هفتمين همايش)

ديدار و گفتگو با آربی اُوانسيان

در بخش اول برنامه، آربی اُوانسيان گفتار کوتاهی خواهد داشت در بارهی تئاتر و سینما در ایران. پس از این گفتار، شرکتکنندگانِ در برنامه میتوانند سئوالهای خود را در بارهی تئاتر و سینما در ایران بپرسند. او با توجه به سئوالهای طرح شده، گفتار خود را گسترش خواهد داد. در بخش پایانی، آربی اُوانسيان پيرامون اين گفتار و كارنامهی تئاتری-سینمایی-ادبیاش با حاضران به گفتگو خواهد نشست.

آربی اُوانسيان در اول اسفند ۱۳۲۱، در جلفای اصفهان، چشم به جهان میگشاید. پس از تحصیلات دبیرستانی در رشته ریاضی در تهران، بین سالهای ۱۲۴۲-۱۳۴۹ (۱۹۶۳-۶۶) در London Scool of Film Technic امروزه London International Film School به ادامه تحصیل میپردازد که در سال ۱۳۴۲(۱۹۶۵) دیپلم کارگردانی فیلم، و در سال ۱۳۴۳(۱۹۶۶) دیپلم تخصصی انیمیشن را دریافت میکند.
همزمان با بازگشت او به ایران، شاهین سرکیسیان، موسس «گروه هنر ملی» و «آرمن»، زندگی را بدرود میگوید. بنا به درخواست بازیگران فارسیزبان، آربی اُوانسيان کار را با این گروه آغاز میکند و کار ناتمام شاهین سرکیسیان به نام «روزنه آبی» اثر اکبر رادی را، به یاد سرکیسیان، به روی صحنه میآورد.
نخستین کار مسقل او «مادموازل ژولی» اثر آگوست استریندبرگ است. سپس نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگوارههای دوره بیستوپنجم زمینشناسی» اثر عباس نعلبندیان را به روی صحنه میآورد که در جشنواره جهانی شیراز، برنده جایزه تلویزیون ملی ایران و جشن هنر شیراز میشود.
پس از اینکه آربی موقعیت خود را در میان روشنفکران مییابد، با پیشنهاد رییس تلویزیون ملی ایران و با هدف کمک به بازیگران، نویسندگان و کارگردانان، جهت پژوهش در زمینه اجراهای نامتداولِ تئاتری، در سال ۱۳۴۸(۱۳۶۹) «کارگاه نمایش» را تاسیس میکند.
در طول ۱۲ سال فعالیت کارگاه، بیش از شش گروه تئاتر تاسیس میشوند که همه آنها نقش بسزایی در تئاتر ایران دارند. با توجه به فعالیتهای آربی، به او مسئولیتهای مختلفی در زمینه تاسیس «تئاتر شهر» و مدیریت «تئاتر چهارسو» واگذار میشود. او همزمان به ترجمه و اجرای نمایشنامههای ملی و بینالمللی میپردازد که تعدادی از آنها علاوه بر تهران، در جشنوارههای بینالمللی تئاتری به روی صحنه میآیند.
آربی اُوانسيان در سال ۱۳۴۸(۱۳۶۹) شروع به ساختن فیلم «چشمه» میکند که در نخستین جشنواره بینالمللی فیلم تهران به نمایش در میآید و مورد تقدیر ساتیا جیترای قرار میگیرد. «چشمه» بر خلاف مخالفتهایی که در بعضی از محافل، به ویژه در میان فیلمسازان «فیلمفارسی»، برمیانگیزد، روال تدوین و دید دوربین را نسبت به موضوع در سینمای ایران اساساً دگرگون میکند.
در همین سال، پیتر بروک پس از دیدن نمایش «پژوهشی ژرف و ...»، از او رسماً دعوت میکند تا در پایه ریزی «مرکز پژوهشهای بینالمللی تئاتر» در پاریس، با او همکاری کند. حاصل این همکاری، نمایش «ارگاست» اثر تد هیوز در دو قسمت است که در سال ۱۳۵۰(۱۹۷۱) در شیراز، با امضای پیتر بروک، آربی اُوانسيان، آندری شربان و جفری ریوز اجرا میشود.
آربی اُوانسيان در ژانویه ۱۹۷۹ با دعوت بنیاد گوته، بهعنوان مهمان رسمی دولت آلمان، جهت دیدار و همکاری با کارگردانها و تئاترهای اشتوتگارت، برلین و مونیخ، راهی آلمان میشود. سپس برای کارگردانی نمایش «بانویی با سگ کوچکش»، اقتباس از داستان کوتاهي به همین نام اثر آنتوان چخوف، با بازی هنرپیشه مشهور فرانسوی «ساشا پیتویف»، در جشنواره پاییزی پاریس، به فرانسه میآید و در شهر پاریس مقیم میشود.
آربی اُوانسيان بین سالهای ۱۳۴۳-۱۳۵۳ در مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ملی ایران، تجزیه و تحلیل فیلم و زیباییشناسی فیلم، و بین سالهای ۱۳۵۱-۱۳۵۲ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارگردانی و بازیگری تئاتر تدریس کرده است.
در سالهای اخیر، آربی اُوانسيان با دانشگاه کلمبیا(نیویورک) بهعنوان استاد کارگردان و با دانشگاه زبانهای شرقی(پاریس) به عنوان استاد ادبیات نمایش ارمنی، همکاری داشته است. همچنین در کارگاههای تئاتری از جمله در اسپاسآکتور(پاریس)، کارگاه نمایشی ایروان(ارمنستان)، به آموزش کارگردانی تئاتر پرداخته است.

ساعت پنج بعد از ظهر يكشنبه ۳۰ نوامبر 2003

ورودی 3 ارو

Khavaran – 49 rue Defrance – 94300 Vincennes – Mêtro : Château de Vincennes
Tél : 01 43 98 99 19

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1498

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادب و فرهنگ آخر ماه انتشارات خاوران: ديدار و گفتگو با آربی اُوانسيان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016