سه شنبه 20 آبان 1382

با حضور آيدين آغداشلو: تاريخ نقاشي معاصر ايران بررسي شد، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
نشست بررسي تاريخ نقاشي معاصر ايران با حضور دكتر حبيب‌‏الله آيت‌‏اللهي، آيدين آغداشلو، حبيب درخشاني و مرتضي گودرزي در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرويس هنري ايلنا, در اين نشست كه ديروز، نوزدهم آبان ماه، در مركز فرهنگي- هنري صبا برگزارشد،دكتر آيت‌‏اللهي در تعريف از هنر معاصر گفت: ما در هنر سه اصطلاح داريم: مدرن، معاصر و پست‌‏مدرن. مدرن اصطلاحي است كه از ايام كهن در اروپا وجود داشته است اما از زمان داويد، نقاش‌‏فرانسوي اين اصطلاح به طور جدي مطرح شد، بدين ترتيب كه داويد هر جريان هنري غير از نئوكلاسيك را هنر مدرن ناميد.
وي در ادامه گفت: از آن‌‏جا كه در قرن نوزدهم تحولات هنري زيادي رواج پيداكرد و جريان‌‏هاي مختلف هنري با زير شاخه‌‏هاي متعدد به وجود آمد كلمه مدرن رواج يافت، اما به طور كلي هنر مدرن به هنري اطلاق مي‌‏شود كه مورد قبول عامه هنرمندان و مخاطبان آن دوره قرار مي‌‏گرفت.
دكتر آيت‌‏اللهي در تعريف هنر معاصر اظهار داشت: هنر معاصر تداوم هنر مدرن است اما هنر مدرني كه هيچ معيار زيبا شناسانه‌‏اي براي سنجش آن به كار نمي‌‏رود. درواقع در تعريف هنر معاصر كه دامنه بسيار وسيعي داشت هر كاري كه هنرمند انجام مي‌‏داد كه تا به آن روز انجام نشده بود هنر معاصر ناميد مي‌‏شد.
وي در ادامه افزود: هنر پست مدرن زماني به وجود آمد كه منتقدان، هنرمدرن و معاصر را توليدهاي انساني ناميدند و آن‌‏ها را از جرگه آثار هنري خارج دانستند چرا كه هدف از آفرينش اين آثار لذت بردن و لذت بخشيد به انسان‌‏ها نبود. در واقع با رواج اصطلاح پست مدرن, هنر به مفهوم آن در مشرق زمين، يعني زيبايي شناسي مطلق نزديك شد.
در ادامه اين نشست حبيب درخشاني نيز در تعريف از هنر معاصر و مدرن اظهار داشت: لزوما هر اثر هنري كه در دوران معاصر آفريده مي‌‏شود مدرن نيست، چرا كه معاصر يعني هم عصر بودن و در معناي دقيق‌‏تر يعني روح‌‏زمان را درك كردن، بنابراين هر هنري كه منطبق با روح زمان خود باشد مدرن يا معاصر است.
وي در ادامه اظهار داشت: اما هنر مدرن در هر كشوري ويژگي‌‏هاي خاص خود را دارد و با اسلوب‌‏هاي متفاوتي جلوه مي‌‏كند. در ايران ,ما هنوز نسبت به هنر مدرن تفكر درستي نداريم تا چه رسد به پست مدرن كه دوره پاياني خود را در غرب مي‌‏گذراند.
مرتضي گودرزي نيز در ادامه اين جلسه در خصوص سبك‌‏هاي متفاوتي كه در تاريخ نقاشي معاصر ايران پديدار شده اظهار داشت: آن‌‏چه كه تحت عنوان نقاشي معاصر ايران رايج شده، از زمان مرگ كمال‌‏الملك و تاسيس دانشكده هنرهاي زيبا, به عنوان يك مقطع نسبي, شروع نقاشي معاصر ايران محسوب مي‌‏شود.
وي ادامه داد: تا قبل از آن، حاكميت بي‌‏چون‌‏و‌‏چراي كمال‌‏الملك و تسلط او بر جامعه هنري مانع از ظهور و بروز پديده‌‏هاي جديد در نقاشي مي شد. اما با فقدان اين شخصيت و ورود سيستم آكادميك هنري توسط آندره گدار به ايران تحولي جدي و عميق در نقاشي معاصر كشور ايجاد شد.
گودرزي در توصيف شرايط آن زمان تصريح كرد: در واقع در زمان حاكميت مكتب كمال‌‏الملك، نوعي طبيعت‌‏گرايي و ناتوراليسم بر هنر ايران مسلط بود كه در كنار آن جريانات خفيف نگارگري به شيوه سنتي و نقاشي قهوه‌‏خانه‌‏اي هم به حيات خود ادامه مي‌‏داد.
وي در ادامه افزود: با تاسيس دانشكده هنرهاي زيبا و ورود اساتيد خارجي به كشور، جريانات هنر مدرن هم به ايران راه‌‏پيدا كرد و مكاتب و گرايشات جديد هنري رايج شد.
گودرزي تصريح كرد: در ايران تقريبا به اندازه گرايش هاي غربي، گرايشات مختلف داريم. از تمايلات امپرسيوني و اكسپرسيوني گرفته تا تمايلات كاملا آبستره كه اين اواخر رايج شده است. يعني تعدد تمايلات در نقاشي ايران بسيار نزديك به غرب است.
واپسين سخنران اين جلسه آيدين آغداشلو بود . وي درخصوص تاثير هنر ايران از غرب اظهار داشت: اين مسائل در يك لحظه اتفاق نمي افتد يعني ما در يك لحظه تصميم نمي‌‏گيريم كه از هنر غرب اقتباس كنيم. اين يك امر دامنه‌‏دار و عمومي است. در طول دوره‌‏اي نزديك به سيصدسال فرهنگ و هنر ايران با هنر غرب هم مرز مي‌‏شود و شروع مي‌‏كند به بهره گرفتن از هنر غرب كه اولين نمونه‌‏هاي آن را در دوران صفويه شاهد هستيم. اقتباس از هنر خارجي، در گذشته بسيار دور هم رايج بوده به طوري كه نقاشي ايران از نقاشي چين، هند و بيزانس‌‏هم تاثير گرفته بود.
آغداشلو در ادامه افزود: در آغاز قرن 18 ميلادي با گسترش استعمار غربي, به تدريج جهان ذهني و تخيلي ايراني كه تحت تاثير عرفان شرقي قرارداشت، تحول مي‌‏يابد. در دوران قاجار هنوز ايراني‌‏ها قادر به بهره گرفتن، تحليل كردن و ازآن خود نمودن هنر غرب بودند. اما پس از آن به تدريج اقتباس از هنر غرب ملموس‌‏تر مي‌‏شود.
وي تاثير غرب را فقط محدود به هنر ندانست و آن را عمومي و كلي ذكر كرد و گفت: فرهنگ و تمدن و علم غربي در حال تسخير تمام جهان متمدن است. همان‌‏گونه كه ما بسياري از مطاهر علم و صنعت غرب را برگرفتيم و مطابق نيازهايمان از آن‌‏ها استفاده كرديم، هنر غرب هم بايد در جامعه امروز ما تحليل شود.
ْآغداشلو در پايان افزود: البته جداسازي بخش اقتباس شده و بخش كاملا ايراني و معاصر كشور كار بسيار مشكلي است و نياز به يافتن تعريف‌‏هاي اوليه‌‏اي دارد كه براساس هدفمندي‌‏ها شكل بگيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1198

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' با حضور آيدين آغداشلو: تاريخ نقاشي معاصر ايران بررسي شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016