Click for Amazing Phone Card








شنبه 28 خرداد 1384

هماهنگی تئوکراتهای ایرانی و نئوکانهای آمریکائی: تلاش در توقف جنبش اصلاحات، دمکراسی و حقوق بشر در ایران، نورمن سالامان، برگردان: ا. کازرونی

سرکوبگرترین روحانیون ایران و میلیتاریست های نو محافظه کار آمریکائی منافع مشترکی را دارا می باشند: آنان مشتاقانه آرزومند شکست فعالین ایرانی در دفاع از دمکراسی و حقوق بشر هستند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش روزنامه نگار مستقل آمریکائی از انتخابات ریاست جمهوری در ایران

سرکوبگرترین روحانیون ایران و میلیتاریست های نو محافظه کار آمریکائی منافع مشترکی را دارا می باشند: آنان مشتاقانه آرزومند شکست فعالین ایرانی در دفاع از دمکراسی و حقوق بشر هستند.

در ظاهر بنظر می آید که هیچ دیدگاهی دورتر به افکار واشنگتن از دیدگاههای آیت الله ها که رهبری فریادهای " مرگ بر آمریکا" را بعهده دارند و من خود در نماز جمعه هفته پیش در تهران شاهد آن بودم، وجود ندارد. اما اینطور نیست، افراطیون در هر دو کشور بیکدیگر احتیاج دارند.

در زمینه حکومت و سیاست در ایران، خطابه های سرشار از شعارهای ضد آمریکائی بخشی از یک مجموعه رفتاری تئوکراتهای ایران می باشد که در جستجوی تقویت هر چه بیشتر سرکوب در ایران هستند. هر چه که دشمنی و خصومت دولت بوش چه در غالب کلمات و چه در عمل بر علیه ایران ابراز می شود، روحانیون مرتجع و واپس گرا را بیشتر خوش می آید.
از طرف دیگر، هنگامیکه در ایران شعار " مرگ بر آمریکا " داده می شود و یا گزارشات "نقض حقوق بشر" ایران در اخبار منعکس می شود، اینها نیز به مثابه موسیقی خوش آهنگی به گوش های نئوکانهای بوش می نشیند، که به سختی تلاش می کنند که هر شکلی از تشنج را در رابطه میان واشنگتن و تهران بیافرینند.

به دلایل کاملا اختصاصی حاکمان در هر دو کشور ایران و آمریکا، از قبول پشتیبانی کاندیداتوری مصطفی معین که در حال حاضر بارزترین صدا برای دمکراسی و حقوق بشر در زمینه سیاست ایران است، سرباز زدند.مبارزات انتخاباتی معین در سه شنبه شب گذشته قریب به 10000 نفر را به محل استادیوم ورزشی تهران کشاند که در آنجا گروهی از سخنرانان بر این تاکید داشتند که مبارزات انتخاباتی معین، هدفش پایه ریزی یک جنبش است و این انتخابات نقطه آغاز این حرکت می باشد.

در این گردهمایی یکی از هماهنگ کنندگان مبارزات انتخاباتی معین خطاب به شرکت کنندگان که بیشتر از جوانان بودند،اظهار داشت که " شما حامیان دمکراسی هستید".
میانگین سنی جمعیت شرکت کننده در استادیوم را می بایستی احتمالا چیزی در حدود 25 سال در نظر داشت. در کشوری که بیشتر از دوسوم جمعیت آن زیر سی سال دارند و حد نصاب سنی برای رای دادن 15 سال می باشد، "سرکوب" می تواند عامل سرنگونی حاکمان خودکامه و مستبد گردد.گرچه احتمال دارد که این حاکمان خودکامه و سلطه طلب بوسیله محافظه کاران (نئوکانها) آمریکائی نجات داده شوند.
کریستوفر دو بلاژ خبرنگار اکونومیست که چند سالی است در ایران بسر می برد، می گوید:" تا زمانیکه ایران از مقاصد آمریکا در هراس باشد و ایالات متحده آمریکا نیز مدام در حال تهمت و فشار به ایران باشد، مقامات حکومتی ایران از هر عذر و بهانه ای برای سرکوب و فشار به ناراضیان استفاده می کنند و به اصلاح طلبان و فعالین دمکراسی انگ خائن و وطن فروش وارد می سازند." دوبلاژ در مقاله ای در شماره اخیر سیاست خارجی پیش بینی می کند که " نسل جدیدی از ایرانیان پدید می آیند که از مرز اصلاحات هم فراتر خواهند رفت."
اعضای همان " نسل" به مبارزات انتخاباتی سه شنبه شب گذشته در استادیوم تهران نیرو بخشیدند، واقعیتی که کمک مینماید تا درک شود که مبارزات انتخاباتی معین که بوسیله جوانان گردانندگی می شود، تلویحا این معنا را دارد که این مبارزات بسیار عمیق تر و ورای میتینگ ها و تظاهرات انتخاباتی ریاست جمهوری در 17 جون می باشند. دوبلاژ می گوید:" حدود 70 درصد جمعیت 70 میلیونی ایران زیر سن 30 سال می باشند. جوانان ایرانی در تفکر خود اصلاح طلب تر از گروههای سنی بالاتر از خود می باشند. حتی مقامات رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای نظرخواهی های متعدد از مردم، به این نتجه دست یافته اند و به آن اعتراف کرده اند. در مبارزات انتخاباتی معین فراخوانی برای " قرائتی دمکراتیک از اسلام" آورده شده است. ابراهیم یزدی یکی از فعالین این گروه می گوید: " ما می خواهیم قدمی در راه نهادینه کردن عبارت " جمهوری" در این رژیم برداریم."
در حالیکه بدلایل کاملا قابل درکی، بسیاری از ایرانیان که از آهنگ و گامهای آهسته اصلاحات و تغییرات ناامید گشته اند، قصد تحریم این انتخابات را دارند، یزدی هشدار می دهد که رای ندادن باعث خواهد شد که زمینه برای بدست گرفتن قدرت توسط نیروهای دیکتاتوری و مستبد فراهم شود: " شرکت شما، دادن رای مستقیم به دمکراسی و حقوق بشر است." و اضافه می کند:" پس از انتخابات، جنبش اصلاحات تازه آغاز بکار خواهد کرد."

گردهمائی بیش از 10000 نفر از مردم در این مراسم که آشکارا از دمکراتیزه کردن عمیق و ژرف پروسه انتخابات حمایت بعمل می آوردند، می تواند برای کسانی که اخبار رسانه های فراگیر آمریکائی را قبول می کنند نیز غافلگیر کننده باشد. خود منهم از دیدن آنهمه قاطعیت پرتحرک و جدی و شفافیت و وضوحِ اهداف دمکراتیک که این میتینگ القا می کرد، به شگفت آمدم.
جنبش دمکراسی در ایران هم اینک روی شانس و اقبال نیست، میتینگ ها و مبارزات انتخاباتی در مقطع به قدرت رسیدن محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب، بسیار گسترده تر از این بوده است. این افت مشارکت مردم، ناشی از ناامیدی عمیق آنان نسبت به نهاد حاکمان روحانی است که طی این مدت قادر بوده اند بطور وسیع چوب لای چرخ تلاش ها و اقدامات خاتمی بگذارند.
معین، که یک تحصیل کرده و پزشگ می باشد حالا ادامه دهنده راه خاتمی می باشد. در این روزهای انتهایی مسابقات سخت ریاست جمهوری، معین برای سخنرانی به گوشه و کنار کشور سفر می کند. روز چهارشنبه تهران تایمز گزارش کرد که در روز میتینگ انتخاباتی در استادیوم تهران، معین صریحا از برقراری جبهه ی دمکراسی و حقوق بشر در ایران که وظیفه اش دفاع از حقوق همه مذاهب و ادیان، گروههای ملی و قومی ، جوانان، زنان، مخالفان سیاسی و تحصیل کرده ها و اهل قلم می باشد که غالبا حقوق آنان به فراموشی سپرده شده است، را اعلام نمود. پس از آن در روزنامه نیز این گفته افزوده شد که :" بنا برخصلت فرهنگ پدر سالار حاکم بر ایران، حقوق زنان از سوی مردان همیشه نقض گشته و مورد تهاجم واقع شده است. از اینرو کاملا واضح است که زنان می بایستی از حقوق برابر با مردان برخوردار گردند."

در کشوری که زندانیان سیاسی متعدد داشته و شکنجه همچنان رواج دارد، این اظهارات نشانگر شهامت این جنبش است که برای خارج شدن از زیر سایه جمهوری اسلامی به مصاف آن رفته است. پیشروی در جنبش اصلاحات و دمکراسی خواهی کابوسی هم برای تئوکراتها و روحانیون در ایران وهم برای نئوکانها ( نو محافظه کاران) در آمریکا محسوب می شود که هر دو عمیقا در قبال ایجاد ترس و خشونت در جامعه شریک و همکار و هم پیمان می باشند.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005