دوشنبه 5 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راهکارهای وزير بهداشت برای اجرای بهتر موازين شرعی در آموزش پزشکی، مهر

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به راهکارهايی که برای اجرای هرچه بهتر قانون انطباق موازين شرعی در پزشکی وجود دارد، گفت: استفاده از مدل و مانکن آموزشی و ايجاد بيمارستان جامع زنان از بهترين راهکارها برای اجرای هرچه بهتر اين قانون است.

دکتر مرضيه وحيد دستجردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکار وزارت بهداشت برابر تاکيدات نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در خصوص رعايت موازين شرعی برای آموزش دانشجويان پسران در رشته های علوم پزشکی، گفت: اين موضوع در دو حيطه آموزش و درمان قابل بررسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: يکی از برنامه هايی که ما برای اين موضوع در نظر داريم که البته نياز به مساعدت های کشوری دارد و به راحتی محقق نمی شود، ايجاد بيمارستانهای جامع زنان است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خصوصيات يک بيمارستان جامع زنان، گفت: اين نوع بيمارستان جايی است بيمار محور نه پزشک محور. به اين معنی که هر بيماری با هر مشکلی مراجعه کرد، پزشک مورد نظر برای درمان آن بيماری وجود داشته باشد نه اينکه پزشکان محور باشند و بيمار مجبور باشد به مکان های مختلف مراجعه کرده و خدمت دريافت کند.

وی افزود: بيمارستان جامع زنان بايد با اولويت پاسخگويی نظام سلامت راه اندازی شود تا زمانی که خانمی مراجعه کرد و خواست که حرمت او رعايت شود اين کار به بهترين نحو صورت گيرد.

وزير بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسياری از کشورهای غربی و شرق آسيا دارای چنين بيمارستانهايی هستند و بخش تخصصی برای هر نوع بيماری و مراجعه راحت تر زنان وجود دارد.

وی ياد آور شد: در حال حاضر نيمی از پزشکان متخصص که هرساله برای گذراندن طرح خدمات قانونی خود به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند، زن هستند و ما در حال حاضر نيروی لازم را برای اين کار داريم و در صورتی که مساعدت ساير بخش ها باشد برنامه ريزی برای ايجاد حداقل يک بيمارستان جامع زنان در هر استان را می توانيم اجرايی کنيم.

وحيددستجردی در ادامه گفتگوی خود را خبرنگار مهر، درباره راهکارهای حوزه آموزش برای اجرای هر چه بهتر قانون انطباق پزشکی گفت: در موضوع آموزش نيز هم اکنون همه دانشگاههای علوم پزشکی برای آموزش ابتدايی از مانکن و کارگاههای مخصوص استفاده می کنند چرا که ارزش انسان بالاتر از اين است که بخواهند روی بدن انسان آموزش ببينند. دانشجويان اول بايد روی مانکن ياد بگيرند و پس از آن در کارگاههای مختلف آموزش خود را تکميل کنند.

وی افزود: البته در ساير بخشهای آموزشی نيز برنامه ريزی های لازم انجام شده که آموزش چگونه باشد با توجه به وجود اورژانس، هم چه ميزان توانمندی بايد در اورژانس آموزش داده شود. اما نکته اينجا است که دانشجويان پسر به همراه دانشجويان دختر بايد برای آموزش خود بر بالين بيمار با رعايت موازين حاضر شوند و در کنار استاد ياد بگيرند چرا که اين موضوع بخشی از برنامه آموزشی در علوم پزشکی است.

به گزارش مهر، قانون انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشکی با موازين شرع مقدس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و بر اساس ماده يک اين قانون مؤسسات پزشکی اعم از کليه مراکز پزشکی که با اجازه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايجاد شده يا خواهد شد (‌اعم از بخش دولتی - خصوصی و خيريه) و واحدهای مشابه در ‌دانشگاههای علوم پزشکی موظف به‌رعايت مقررات قانون هستند.

آيين نامه اجرايی اين قانون در سال ۸۰ توسط معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است و بر اساس آن بيمار در انتخاب پزشک خود مختار است و وزارت بهداشت موظف است به منظور‌ انطباق امور درمانی، بهداشتی و آموزش پزشکی با موازين شرع مقدس اسلام، سياست گذاری و برنامه‌ريزی و تدوين آيين نامه اجرايی جهت عملی کردن انطباق امور مذکور با موازين شرع مقدس را به انجام رساند.

در بخش امور آموزشی مربوط به بخشهای زنان نيز بايد ضوابط شرعی در بخشهای بستری زنان در بيمارستانهای آموزشی، غيرآموزشی و بخش خصوصی حداکثر ممکن رعايت شود.

بر اساس تبصره اين قانون دانشجويان مرد (کارآموزان مرد) لازم است کلاسهای تئوری بخش زنان و زايمان را بگذرانند و در قسمتهای عملی، ابتدا با مولاژ و عکس های شماتيک و سپس با فيلم و سيستم آموزشی ويديويی برای دوره کارآموزی (انترنی) آماده شوند.

اين قانون الزامات و ممنوعيت های مورد نظر برای حضور کارورزان مرد در زمان زايمان های طبيعی و غير طبيعی را نيز يادآور شده است. در تمام موارد لازم است کارورز حتماً با حضور و راهنمايی يک دستيار زن و يا متخصص زن انجام وظيفه کند و به هيچ وجه حق ندارد به تنهايی بر بالين بيمار حضور يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016