شنبه 27 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: هدف، برقراری دموکراسی است، گزارش مجيد روشن زاده از مجموعه گفت وگوهای رسانه های آلمانی با شيرين عبادی

شيرين عبادی
عبادی می گويد: "جنبش اعتراضی مردم تنها يک هدف را دنبال می کند و آن برقراری دموکراسی در ايران است." اما دموکراسی ايران به گفته وی "مانند همه دموکراسی های جهان در بطن جامعه نطفه می بندد و شکل می گيرد." او می گويد: "آن چيزی که ما از خارج انتظار داريم اين است که رسانه ها بگويند که چگونه اين رژيم ديکتاتور مردم خود را سرکوب می کند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، در گفت وگو با هفته نامه آلمانی "راينيشر مرکور" که روزهای پنجشنبه منتشر می شود، از دولت آلمان و اتحاديه اروپا خواست که در تعامل با ايران تنها به فکر امنيت خود نباشند و مساله حقوق بشر را در سرلوحه مذاکرات خود با جمهوری اسلامی قرار دهند.

خانم عبادی در گفت وگوهای متعددی که اخيرا با بسياری از رسانه های آلمان مانند روزنامه های "زود دويچه تسايتونگ"، "فرانکفورتر روندشاو"، "کلنر اشتات آنتسايگر" و تلويزيون آلمان داشت، همواره تاکيد کرد :دو سال است که غرب با ايران تنها بر سر مسأله اتمی مشاجره می کند. سوال اين است که چرا اروپا تنها به فکر امنيت خويش است و برای امنيت مردم ايران ارزشی قايل نيست.

و اضافه می کند: اروپا نبايد "سلاح و ابزاری که باعث کنترل مردم شود به ايران تحويل دهد". و با اشاره به تکنيکی که شرکت های آلمانی برای کنترل اينترنت به ايران تحويل داده اند گفت: بايد از شرکت های زيمنس و نوکيا پرسيد که چرا اين نوع تکنيک را در اختيار جمهوری اسلامی قرارمی دهند.


هدف، برقراری دموکراسی است

خانم عبادی در اين گفت وگوها گفت: "متأسفانه روند اوضاع در ايران به گونه ای است که ما روز به روز از دموکراسی دورتر می شويم". واضافه می کند: در اين وضعيت حساس و بحرانی، مردم ايران بيش از هر زمان ديگر به حمايت خارج از کشور نياز دارند."

خانم عبادی می گويد، مردم ايران خواهان دموکراسی هستند و در اين راه از همه وسايل و ابزار لازم استفاده خواهند کرد. از جمله اين ابزار از نظر وی تشکيل حزب است که اخيرا از طرف ميرحسين موسوی اعلام شد.

خانم عبادی معتقد است که کاهش اعتراضات خيابانی به معنای افت و يا شکست جنبش دموکراسی نيست بلکه شدت سرکوب ايجاب می کند که "مردم اکنون به اشکال ديگری اعتراضات خود رابيان کنند."

به اعتقاد وی جنبش سياسی و اعتراضی مردم اکنون در صدد يافتن راه های نوينی است. اين جنبش در روند خود اشکال تازه ای را کشف و تجربه خواهد کرد و مردم در آينده دست به ابتکارات نوينی خواهند زد.

از جمله اين ابتکارات جديد به گفته عبادی تجمع مادران سوگوار و عزادار و "الله اکبر" گفتن شبانه مردم تهران است. حربه ای که در دوران انقلاب و بر عليه شاه به کار گرفته شد و تأثير قابل توجهی در رشد مبارزات آن زمان داشت. از اين رو، اعتراضات مدنی و مسالمت آميز مردم تا نيل به مقصد نهايی از تنگناهای بی شمار و پيچ و خم های هنوز ناشناخته ای عبور خواهد کرد.

با اين همه، مقصد نهايی اين جنبش به گفته خانم عبادی استقرار دموکراسی در ايران است. او می گويد: "جنبش اعتراضی مردم تنها يک هدف را دنبال می کند و آن برقراری دموکراسی در ايران است."

اما دموکراسی ايران به گفته وی "مانند همه دموکراسی های جهان در بطن جامعه نطفه می بندد و شکل می گيرد." او می گويد "آن چيزی که ما از خارج انتظار داريم اين است که رسانه ها بگويند که چگونه اين رژيم ديکتاتور مردم خود را سرکوب می کند". "رسانه های خارجی امروز برای مردم ايران با اهميت اند. زيرا مطبوعات داخلی زير تيغ سانسور قرار دارند."


تحريم سياسی آری، حمله نظامی نه

خانم عبادی از کشورهای اروپايی خواست که اگر رژيم ايران خواسته های مردم را ناديده گيرد و "به ارزش های حقوق بشر پای بندی نشان ندهد و اصول اوليه دموکراسی را رعايت نکند مورد تحريم سياسی قرار گيرد."

در عين حال او تاکيد کرد که "مخالف تحريم اقتصادی است. زيرا تحريم اقتصادی مردم را فقيرتر می کند."

خانم عبادی هم چنين نسبت به احتمال حمله نظامی هشدار داد و گفت: "اگر کشور مورد هجوم نظامی قرار گيرد، مردم ايران همه اختلافات خود را کنار خواهند گذاشت و متحد خواهند شد." و در ادامه گفت: "ما ايران را دوست داريم و با هر گونه حمله نظامی مقابله خواهيم کرد."


در باره ميرحسين موسوی و خامنه ای

خانم عبادی ضمن تاکيد بر قوی تر شدن جنبش دموکراسی در هفته اخير در پاسخ به اين سوال خبرنگار آلمانی که آيا "مير حسين موسوی همان فردی ست که می تواند تمام معترضين را دور خود جمع و متحد کند، يا نه؟"، گفت: "هنوز معلوم نيست که همه معترضين از موسوی حمايت خواهند کرد."

خبرنگار آلمانی از خانم عبادی می پرسد که شنيده می شود "رفسنجانی در پشت پرده فعاليت هايی را بر عليه احمدی نژاد آغاز کرده است. آيا شما در اين مورد اطلاعی داريد؟" عبادی در پاسخ می گويد: "من از پشت پرده مسايل رژيم اطلاعی ندارم، زيرا من متعلق به دستگاه رژيم نيستم. احمدی نژاد، رفسنجانی را متهم به فساد مالی کرده و رفسنجانی هنوز در اين مورد موضع گيری نکرده است. اما بايد منتظر ماند و ديد که واکنش رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه اين هفته چه خواهد بود."

هم چنين از عبادی پرسيده شد که "خامنه ای در اين اختلافات رفتار بی طرفانه نداشته و به سود احمدی نژاد وارد عمل شد" و او در پاسخ گفت: "اين کار [خامنه ای] باعث خشم بيشتر مردم شد. حتی مراجع شيعه هم در اين مورد اعتراض کردند."


اعزام هييت سازمان ملل به ايران

به اعتقاد خانم عبادی رفتار رژيم جمهوری اسلامی در تعارض با قانون اساسی ايران، ارزش های اسلامی و حقوق بشر است.

خانم عبادی می گويد که "موج دستگيری ها باز هم ادامه خواهد يافت و شمار دستگير شدگان بسيار بيش تر از آمار رسمی دولت ايران است. ما نگران وضعيت دستگير شدگان هستيم."

از اين رو او از سازمان ملل تقاضا کرد که هيئت مستقلی برای بررسی و گزارش وضع حقوق بشر به ايران اعزام کند.

خانم عبادی از سران جمهوری اسلامی خواست که با سفر اين هيئت موافقت کنند زيرا به گفته وی "عدم موافقت ايران با سفر اين هيئت به معنای آن است که اتهامات نيروهای معترض به دولت با واقعيت مطابقت دارد."

در مورد اعترافات تلويزيونی عبادی به خبرنگاران آلمانی گفت: "اين حقه رژيم جديد نيست و اين نوع خيمه شب بازی ها بلافاصله بعد از انقلاب شروع شد و تا امروز ادامه دارد. اين نوع اعترافات از نظر حقوقی بی ارزش است و مردم هم باور ندارند. اين اعترافات تحت فشارهای جسمی و روحی گرفته می شوند."


بازگشت به ايران و زندانيان سياسی

خانم عبادی در پاسخ به اين سوال که آيا شما به ايران باز می گرديد و يا خير و در صورت بازگشت چه خطری شما را تهديد می کند گفت: "من بارها تهديد شده ام. اما اگر هميشه به ترس و وحشت فکر کنم، نمی توانم به کارم ادامه دهم. من بايد به ايران برگردم. همسر، فاميل، دفتر کار و همه زندگی ام در تهران است. حدود يک ماه ديگر و پس از انجام وظيفه ام دوباره به کشورم بر می گردم. من ايرانی ام و ايران وطن من است."

از خانم عبادی پرسيده شد که در صورت بازگشت به ايران، اولين کار شما چه خواهد بود؟ او در پاسخ گفت: مهم ترين وظيفه من در ايران، تلاش برای آزادی زندانيان سياسی است. می خواهم در اين راه سهم خود را ادا کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016