سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: همان طور که ايران به خود حق می دهد نگران مسائل فلسطين باشد جهان هم نگران ايران است، گزارش کنفرانس مطبوعاتی بروکسل، پروين محسنی

امروز، سه شنبه ۲۳ ژوئن در ساعت ده و نيم صبح، يک کنفرانس مطبوعاتی توسط فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر در باره رويدادهای جاری ايران با شرکت خانم شيرين عبادی و دکتر عبدالکريم لاهيجی ترتيب داده شد. اين کنفرانس در دفتر فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر برگزار شد و حضور تعداد بسيار زيادی از خبرنگاران بين المللی در آن جا چشمگير بود.

خانم عبادی و دکتر لاهيجی به پرسش های خبرنگاران که اکثرا کارشناس مسائل ايران بودند و بعضی از آنان به تازگی از ايران خارج شده بودند، پاسخ دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی در پاسخ خبرنگاری گفت که اتفاقات امروز ايران يک نقض کامل و آشکار حقوق بشر است و در باره ادعای دولت ايران مبنی بر دخالت بيگانگان در امور ايران گفت: حقوق بشر يک مساله جهان شمول است. همان طوری که ايران به خود حق اظهار نظر در مورد مسائل فلسطين را می دهد، بايد بپذيرد که ديگر کشورهای دنيا هم نگران مسائل کنونی ايران باشند.

او همچنين به تخلفات در انتخابات اشاره کرد و افزود که شورای نگهبان پذيرفته است که در ۵۰ شهر تعداد رأی دهندگان با ميزان آرای اخذ شده همخوانی ندارد اما با اين همه، شورای نگهبان معتقد است که اين ميزان تخلف تأثيری در نتيجه انتخابات نمی تواند داشته باشد. اما از آنجائی که مردم با اين اظهارات موافق نيستند به خيابان ها می آيند تا نارضايتی‌ خود را ابراز دارند.

او در جواب سوال خبرنگار رويتر در مورد دستگير شدگان اخير گفت که آقای سلطانی و آقای تاجی‌ دو تن از همکاران او در سازمان دفاع از حقوق بشر در ايران که وکيل هستند، مثل تعداد زيادی ديگر از شهروندان ايرانی در جريانات اخير دستگير شده و کسی‌ نمی داند در کجا هستند و تا به امروز نتوانسته اند از حضور وکيلی برخوردار باشند و يا با خانواده شان تماس بگيرند. هيچ کس از محل و شرايط نگهداری زندانيان خبر ندارد.

از خانم عبادی پرسيده شد که آقای بان کی مون، رئيس سازمان ملل، ۴۸ ساعت به دولت ايران مهلت داده تا دست از خشونت بردارد. اگر ايران به خشونت ادامه دهد، سازمان ملل چه کار می تواند بکند؟

خانم عبادی به محکوميت مکرر دولت ايران از سوی سازمان ملل اشاره کرده و گفت سازمان ملل مکانيزم های خود را به کار برده و راه حلی برای اين موضوع پيدا خواهد کرد.

آقای لاهيجی نيز افزودند که با توجه به اولتيماتوم ۴۸ ساعته سازمان ملل به رژيم ايران برای خاتمه دادن به کشتار اخير، زياد خوشبين نيست که حکومت ايران به اين خواست تن در دهد.

سپس شيرين عبادی از همه دول جهان خواست که به مسائل حقوق بشر بيش از مسائل اقتصادی و بخصوص نفت اهميت بدهند و تاکيد کرد که اين به نفع آن ها هم هست.

او به اين سوال که آيا در ايران احساس امنيت می‌کند يا نه گفت که در ايران به هيچ وجه امنيت برای مدافعين حقوق بشر وجود ندارد.

همچنين شيرين عبادی افزود که بخش بزرگی‌ از مردم ايران از مدت ها پيش، از شرايط خود ناراضی بودند و برای تغيير در وضعيت خود به پای صندوق رای رفتند اما با ديدن نتيجه بيش از پيش نااميد و عصبانی شدند.

سپس خانم عبادی به مشارکت گسترده زنان در حرکت های خيابانی اخير اشاره کرد و افزود که زنان به عنوان اولين قربانيان قوانين تبعيض آميز در ايران، در جبهه اول اين تظاهرات قرار دارند. وی بخشی از قوانين ضد زن در جمهوری اسلامی را برشمرد.

پروين محسنی - بلژيک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016