شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از "تابوهای ايرانی"، مراسمی به مناسبت شصتمين سالگرد اعلاميه جهانی حقوق بشر در بروکسل

کانون دفاع از حقوق بشر در ايران - بلژيک در روز چهارشنبه دهم دسامبر مراسمی را به مناسبت شصتمين سالگرد اعلاميه جهانی حقوق بشر در شهر بروکسل اجرا کرد. اين مراسم که همراه با نمايش فيلم و سخنرانی بود و با سه زبان فارسی ، فرانسه و انگليسی اجرا شد مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
در آغاز برنامه خانم شرين اسفندارمذ در گفتار کوتاه خود که به انگليسی ترجمه می شد با اشاره ای به قتلهای زنجيره ای و نقش حاکميت فعلی در اين قتلها از حاضرين در جلسه بخصوص از انجمن فرهنگی پرسپوليس برای همياری کانون در اجرای اين برنامه، تشکر کرد. در ادامه فلاش ويدئو ای از خبرنگاران بدون مرز پخش شد و کليپ ويدئويی از خواننده مشهور فرانسوی آلن شوسون پخش شد.
برنامه با گفتاری از آقای حميد حميدی تحت عنوان"نگاهی به نقض حقوق هم ميهنان بهايی" ادامه يافت. آقای حميدی گفتارش را با جمله ای از ماهاتما گاندی آغاز کرد. هر حکومتی را بايد با نوع رابطه اش و روشی که در مورد اقليتها به کار می برد داوری کرد.( مهاتما گاندی) آقای حميدی با گفتاری در مورد حقوق شهروندی به بررسی نقض حقوق بهائيان از قبل از انقلاب پرداخت و به واقعه سال ۱۳۵۵ که با تحريک آخوند فلسفی صورت گرفته بوداشاره کرد. سپس موارد بسياری از قتل و يا نقض حقوق شهروندی بهائيان را در بعد از انقلاب بر شمرد و در انتها با اين در خواست به گفتار خود خاتمه داد: بيائيد در شصتمين سالروز تصويب منشور حقوق بشر، به نقض حقوق هم ميهنانمان به عنوان شرط لازم برای گذار به دمکراسی و عدالت از تمامی امکاناتمان استفاده بهينه نمائيم تا شرمگين تاريخ نباشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گفتار به وسيله سهيلا به فرانسه ترجمه شد.
در ادامه کليپ ويدئويی با خوانندگی شاهين نجفی به نام "حق زن" پخش شد که بسيار مورد توجه قرار گرفت.
با ظاهر شدن تصوير احمدی نژاد بر صفحه سفيد و اصرار مکرر وی به عدم وجود همجنسگرا در ايران فيلمی در مورد همجنسگرايان در تهران پخش شد. در اين فيلم يک همجنسگرای ايرانی سئوال کرد که گناهشان چيست که اين گونه آفريده شده اند. وی تاکيد داشت که زمانش رسيده است تا در اين مورد صحبت شود و همجنسگرايانی مثل او بايد بتوانند در ميان جمع سخن بگويند و از حقوق شهروندی خود دفاع کنند.
پس از فيلم آقای اميل فرانک از عفو بين الملل بلژيک در مورد وضعيت همجنسگرايان در ايران سخنانی ابراز کرد. وی با تاکيد به حقوق اقليتها گفت ما همانطور که بر حقوق اقليتهای قومی مثل کرد و ترک و بلوچ تاکيد داريم بر حقوق اقليتهايی مثل همجنسگرايان نيز تاکيد می کنيم. وی با ابراز شگفتی ادامه داد که ترانس سکسوئلها از وضعيت نسبتآ بهتری در ايران نسبت به کشورهای مشابه برخوردار هستند .
در ادامه با ويدئوکليپی با صدای شاهين نجفی به نام" ما مرد نيستيم" بخش نخست برنامه به پايان رسيد و حاضرين به صرف نوشيدنی دعوت شدند. پس از آن پرسش و پاسخ بود که آقای حميد حميدی و اميل فرانک مورد سئوال قرار گرفتند. يکی از حاضرين در جلسه آقای حميدی را مورد سئوال قرار داد و نقض حقوق شهروندی بهائيان را در قبل از انقلاب مورد ترديد قرار داد. که در پاسخ آقای حميدی گفت که به اين مسئله بايد بدون تعصب برخورد کرد و اگر طرفداران نظام گذشته بتوانند تابوهای خود را بشکنند خواهند ديد که نقض حقوق شهروندی بهائيان تنها مربوط به همين سی سال حکومت جمهوری اسلامی نيست. يکی ديگر از حاضرين در يک اظهار نظر گفت که در زمان قبل از انقلاب نيز شاهد نقض حقوق شهروندی يک بهايی بوده است. يکی از حاضرين خطاب به اميل فرانک مقايسه اقليت همجنسگرا را با ديگر اقوام يا مليتهای ساکن ايران نادرست دانست و گفت که هيچ قومی را نمی توان اقليت ناميد زيرا که در محل استقرار خود از اکثريت برخوردارند. شخص ديگری از اميل فرانک سئوال کرد که به عنوان عضوی از سازمان عفو بين الملل بلژيک چه انتظاری از تشکلاتی مثل کانون دفاع از حقوق بشر در ايران-بلژيک دارند که وی پاسخ داد که عفو بين الملل انتظار دارد که موارد نقض حقوق بشر به سرعت به آنها گزارش شود تا بتوانند با امکاناتی که دارند اقدام لازم را صورت دهند. وی تاکيد کرد که البته گاهی سرعت از دقت می کاهد ولی در موارد بسياری هم منجر به نجات جان انسانی شده است. در پايان يکی از حاضرين گفت که اين اولين بار است که در جلسه ای شرکت می کند که از طرف افراد غير همجنسگرا و غير وابسته به اقليتهای مذهبی برگزار می شود که در آن از موضوعات تابو مثل همجنسگرايی و بهائيان صحبت می شود، که اين يک دستاورد است که بايد بدان بها داده شود. در انتها کليپ ديگری از شاهين نجفی با نام" حاجی ما آخر خطيم" پخش شد . لازم به توضيح است که اين برنامه از طرف کانون حقوق بشر در ايران- بلژيک و با همياری انجمن فرهنگی پرسپوليس اجرا شد.





















Copyright: gooya.com 2016