سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايزه حقوق بشر نورنبرگ به عبدالفتاح سلطانی تعلق گرفت، راديو فردا

جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ به عبدالفتاح سلطانی، فعال حقوق بشر و وکيل پرونده‌های متهمان سياسی، تعلق گرفت.

روز سه‌شنبه هیأت داوران اين جايزه اعلام کرد که عبدالفتاح سلطانی را بخاطر فعاليت‌هايش در زمينه حقوق بشر برگزيده است.

عبدالفتاح سلطانی در گفت‌وگو با راديو فردا، ضمن تاييد اين خبر، گفت که ابتدا با تماس شيرين عبادی از اين مسأله باخبر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای سلطانی به راديو فردا گفت: «امروز [سه‌شنبه] خانم عبادی از محل هیأت داوران اين جايزه با من تماس گرفتند و با اعلام اين خبر، تبريک خود و داوران را ابلاغ کردند.»

جايزه حقوق بشر نورنبرگ از سال ۱۹۹۵ تأسيس شده و هر ساله به يکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.

عبدالفتاح سلطانی به راديو فردا می‌گويد: «طبيعی است که داوران اين جايزه با معيارهای خودشان تصميم می‌گيرند؛ ولی آن چه که من می‌توانم در باره فعاليت‌های خود بگويم اين است که طی اين ده دوازده سال اخير فعاليت‌هايم در زمينه دفاع از مظلوم‌ترين متهمان و محکومانی ايران بوده است: يعنی متهمان سياسی و کسانی که به دلايل عقيدتی در معرض اتهام قرار می‌گيرند.»

به گفته آقای سلطانی، «عده زيادی از وکلا در ايران متأسفانه امکان دفاع و پذيرفتن وکالت اين متهمان را ندارند؛ زيرا وکيلی که چنين پرونده‌هايی را قبول کند، در معرض مخاطراتی قرار می‌گيرد.»

عبدالفتاح سلطانی، به همراه چندتن از وکلا و فعالان حقوق بشر در ايران از جمله شيرين عبادی، از سال ۱۳۸۱ با تأسيس «کانون مدافعان حقوق بشر»، به علنی کردن موارد بارز نقض حقوق بشر و همچنين حمايت از خانواده فعالان سياسی زندانی پرداختند.

آقای سلطانی تاکنون وکالت برخی از پرونده‌های معروف، از جمله پرونده قتل زهرا کاظمی و پرونده اتهامات اکبر گنجی، را برعهده داشته است.

او می‌گويد به همراه همکاران خود در کانون، وکالت متهمان سياسی را به رايگان بر عهده می‌گيرند و «حتی اگر خانواده‌های اين متهمان نيز از نظر مالی مشکلاتی داشته باشند، از محل صندوقی که در در کانون راه‌اندازی شده، به آنها کمک می‌شود.»

جايزه پانزده هزار يورويی حقوق بشر نورنبرگ هنگامی که در سال ۱۹۹۵ تأسيس شد، از تصويب قانون «نژادها»ی نازی‌ها شصت سال و از پايان جنگ جهانی دوم پنجاه سال می‌گذشت.

عبدالفتاح سلطانی به راديو فردا می‌گويد يکی از وظايف خود را «آموزش حقوق بشر» می‌داند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی در محل کانون مدافعان حقوق بشر، می‌کوشد تا «شهروندان ايرانی را هرچه بيشتر با حقوق خود، به ويژه در زمينه‌هايی که در معرض اتهام قرار می‌گيرند» آشنا کند.

آقای سلطانی همچنين در باره ديدگاه‌هايی که حقوق بشر را با مبانی دينی در تضاد می‌دانند می‌گويد: «ما معتقديم می‌توانيم اين مرزبندی را از بين ببريم. حتی در حوزه علميه قم نيز بعضی از فقيهان ديدگاه‌هايی دارند که با ديدگاه سياسی و دينی حاکمان متفاوت است. بعضی از علمای دينی، چه در ايران و چه در ساير کشورهای اسلامی، باورها و برداشت‌هايی از اسلام دارند که با برداشت دين حکومتی و دين حاکمان فعلی جمهوری اسلامی مغايرت اساسی دارد.»

نخستين برنده جايزه حقوق بشر شهر نورنبرگ (در سال ۱۹۹۵) سرگئی کواليوف از روسيه بود و در سال‌های اخير نيز اويگنی موسای ايدير، از رواندا، تامارا خيکونوا، از ازبکستان، و اسقف ساموئل روئيز گراتسيا، از مکزيک، اين جايزه را کسب کرده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016