سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی در سمينار بين المللی همبستگی برای آينده: حقوق بشر، چارچوبی برای دموکراسی است، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری: بياييد جامعه ای بسازيم که در آن از تعصب و استبداد خبری نباشد. بياييد به جوان ها ياد بدهيم که به جای برخورد تمدن ها به گفتگوی بين تمدن ها فکر کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيرين عبادی با بيان اين سخنان در بين نمايندگانی از چهل کشور جهان که برای شرکت در سمينار "همبستگی برای آينده" به گدانسک لهستان آمده بودند، گفت:" بياييد هر جای دنيا که هستيم به حکومت هايمان بگوييم حداقل ده درصد از بودجه نظامی را کاهش دهيد وصرف بهداشت و آموزش کنيد و ببينيد چه تغييری در جهان اتفاق می افتد."

عبادی در اين سمينار که ۶ دسامبر سال جاری به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد اهدای صلح نوبل به "لخ ولسا" رئيس جمهور پيشين لهستان و از بنيانگذاران جنبش همبستگی اتحاديه های کارگری برگزار شده بود، عدالت اجتماعی و دموکراسی را دو ارزش اساسی صلح پايدار خواند و افزود:" تعريف کلاسيک دموکراسی يعنی حکومت اکثريت. اما اين تعريف بايد عوض باشد و يادمان باشد بسياری از ديکتاتورهای دنيا با دموکراسی به قدرت رسيدند ."

برنده حايزه صلح نوبل با تاکيد بر اينکه پيروزی در انتخابات به معنای دموکراسی نيست، حقوق بشر را چارچوب دموکراسی عنوان کرد:"اکثريتی که در يک انتخابات آزاد به قدرت می رسد فقط در چارچوب ضوابط حقوق بشر می تواند حکومت کند. به عنوان مثل اکثريتی که در يک انتخابات آزاد به قدرت می رسد حق ندارد آزادی عقيده و بيان را از مردم بگيرد يا بهانه حفظ امنيت ملی آزادی های فردی را محدود بکند."

وی که تنها زن حاضر در بين سخنرانان اين سمينار بين المللی بود، ادامه داد:"اکثريت به قدرت رسيده فقط در چارچوب حقوق بشر بايد حکومت کند و حکومت ها مشروعيتشان را از آرای مردم و احترام به حقوق بشر می گيرند. "

به اعتقاد عبادی فقط در اين صورت است که صلح در يک جامعه می تواند پايدار باشد.

وی با اظهار تاسف از اينکه در بسياری از کشورهای جهان بودجه ای که برای کشتن و تفنگ خرج می شود بيشتر از بودجه ای است که خرج درمان و امورزش می شود و تعداد سرباز ها بيشتر از معلمين است، گفت:" در چنين دنيايی حرف از صلح زدن بی فايده است."

شيرين عبادی پيشنهاد داد برای اينکه بتوانيم عدالت اجتماعی بيشتری داشته باشيم هر کشور بودجه نظامی اش را کم کند به گونه ای که بودجه نظامی هيچ کشوری از مجموع بودجه اموزش و بهداشت ان کشور بيشتر نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعيت زنان در جهان و اينکه مسئله بی عدالتی به زنان مشکل بزرگی در جهان هست که بخواهيم با صدای بلندتر درباره آن حرف بزنيم، گفت:"زنان در هرجای دنيا که باشند حقوق برابر با يک مرد ندارند و تحت ستم اند و بر اساس نوع کشور و تمدنی که در آن هستند اين ستم متفاوت است.مثلا در اروپا قانون حقوق برابر برای يک زن می شناسد اما همچنان در مسائل سياسی و اجتماعی زنان عقب ترند و در کشور من زنها به نوعی ديگر تحت ستم اند و ما قوانين تبعيض آميز و ضد زن زياد داريم."





















Copyright: gooya.com 2016