شنبه 18 مهر 1383

جام جهانی 78، به مناسبت بازی ایران و آلمان، ادواردو گالیانو، برگردان: پولاد همایونی

فولکس واگن حبابی در آلمان مرده بود. در انگلیس نخستین نوزاد پرورش یافته در لوله آزمایش، زاده شد. در ایتالیا سقط جنین قانونی شد. چند تن از بیمارانی که گرفتار بیماری ایدز شده بودند، شناسایی شدند. کفری که هنوز این نام را به خود نگرفته بود. بریگاردهای سرخ آلدو مورو را کشتند. آمریکا متعهد شد که کانال پاناما را که نزدیک به صد سال اشغال کرده بود به پاناما برگرداند. منابع پنهانی درمیامی اطلاع داده بودند که فیدل کاسترو به زودی سرنگون خواهد شد. تنها پرسش، زمان بود و پاسخ این بود که ساعاتی بیش از به پایان رسیدن او نمانده است. در نیکاراگوا استبداد خاندان سوموزا فرو ریخت و در ایران دیکتاتوری شاهنشاهی سرنگون گشت. ارتش ضد مردمی گواتمالا توده عظیمی از دهقانان را که به نشانه اعتراض در روستای پانزوس گرد آمده بودند ، به رگبار گلوله بست. دومیتلا باریوس کارگر معدن همراه با چهار زن دیگر اعتصاب غذای خود را در مبارزه با دیکتاتوری نظامی بولیوی آغاز کردند. پس از آنها همه ی مردم بولیوی دست به اعتصاب غذا زدند و دیکتاتوری نظامی سقوط کرد. در عوض دیکتاتوری نظامی آرژانتین در آسودگی کامل به سر می برد و برای اثبات این امر یازدهمین جام جهانی فوتبال را ترتیب داد.
ده تیم از اروپا ، چهارتیم از آمریکا ، ایران و تونس. پاپ اعظم دعای خیرش را از رم نصیب فوتبالیست ها نمود. در سایه ی یک رژه نظامی ژنرال ویدلا هاولانژ مراسم آغاز بازیها را در ورزشگاه مونومنتال ( بوئنوس آیرس ) برپا نمود. چند قدم آنورتر شکنجه گران و بازجوها در آشویتس آرزانتین ( مدرسه تکنیک نیروی دریایی ) سرگرم شکنجه و کشتار زندانیان سیاسی بودند. کیلومترها آنورتر هلیکوپترهای نظامی زندانیان را از بالا به دریا می ریختند. رئیس فیفا در جلوی صدها دوربین تلویزیونی گفت : « بالاخره جهان حالا می تواند چهره ی واقعی آرژانتین را ببیند » . هنری کیسینجر- که از او دعوت ویژه شده بود- گفت : « این کشور از تمامی جهات به پیشواز آینده ای بزرگ می رود ». برتی فوگتس کاپیتان تیم ملی آلمان – که بازیها را افتتاح نمود – روز بعد گفت : « در آرژانتین قوانین برقرار است. من زندان سیاسی در این کشور ندیدم » . میزبان چند تا از بازیها را برد ، اما به ایتالیا باخت و با برزیل مساوی کرد. برای آمدن به فینال و بازی با هلند می بایست دروازه پرو را با توفان گل پر کند. آرژانتین به نتیجه دلخواه خود رسید. بردن بازی با اختلاف شش گل تمامی کارشناسان را به شک واداشت. تیم پرو در بازگشت به خانه از سوی مردم سنگ باران شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فینال بازی ها مابین هلند و آرژانتین به وقت اضافه کشیده شد. آرژانتین سه بر یک هلند را شکست داد. آرژانتینی ها معتقد بودند که میهن پرستی میله دروازه ، آنها را برنده این بازیها کرده است ، چرا که خوردن توپ هلندی ها به میله دروازه در وقت عادی ، هلند را از دستیابی به قهرمانی باز داشته بود. میله میهن پرست مقام شامخی پیدا نمود.
هنگام پخش مدال ها بازیکنان تیم هلند از دست دادن با رئیس حکومت نظامی خودداری ورزیدند. برزیل سوم شد و ایتالیا چهارم.
کمپس بهترین بازیکن جام بود. او با شش بار باز کردن دروازه ، آقای گل هم شد. پس از او کوبیلاس بازیکن تیم پرو و رنسن برینک هلندی هر کدام با پنج گل.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12897

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جام جهانی 78، به مناسبت بازی ایران و آلمان، ادواردو گالیانو، برگردان: پولاد همایونی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016