شنبه 18 مهر 1383

سخنان سعيد مرتضوي پيرامون مبارزه با اراذل و اوباش، ايلنا

"دادستان تهران يكي از ملاك هاي مهم انتخاب قاضي و افسران نمونه را مبارزه قاطع و بي‌‏امان با اراذل و اوباش اعلام نمود".
به گزارش ايلنا, سعيد مرتضوي, دادستان تهران صبح روز پنج‌‏شنبه با حضور در جمع فرماندهان نيروي انتظامي بزرگ ضمن ايراد سخنراني با اهداء لوح تقدير از كاركنان نمونه نيروي انتظامي تقدير نمود.
وي با تبريك هفته نيروي انتظامي و اعياد شعبانيه از امام زمان (عج) خواست كه به همه توفيق خدمت‌‏گزاري بيشتر به نظام اسلامي و مردم عزيز عطاء فرمايد.
وي هدف از برگزاري اين جلسه را ابتدا عرض تبريك و سپس تشكر و تقدير از مجموعه نيروي انتظامي دانست.
وي موفقيت‌‏هاي دادسراي عمومي و انقلاب تهران را در رسيدگي به پرونده‌‏هاي قضايي حاصل تلاش مشترك و تعامل كامل و هماهنگي نيروي انتظامي و دادسراي عمومي و انقلاب تهران دانست و با بيان آمار عملكرد سه ماهه گذشته دادسرا در خصوص رسيدگي به پرونده‌‏هاي كيفري افزود: در تيرماه 1383 تعداد پرونده وارده 63878 فقره به نواحي دادسراي تهران بوده كه در اين ماه آمار مختومه مجموع نواحي دادسرا 660841 فقره است كه در مقياس آمار علاوه بر مختومه شدن تمام پرونده‌‏هاي وارده تعداد 2206 فقره از پرونده‌‏هاي سابق نيز مختومه شده است. در مردادماه 1383 وارده 62609 فقره, مختومه 67244 فقره كه 4635 فقره عملكرد مثبت داشته‌‏ايم.
در شهريورماه 1383 وارده 60717 فقره, مختومه 63006 فقره كه 2289 فقره عملكرد مثبت داشته‌‏ايم.
وي افزود: با برسي آمار عملكرد دادسرا طي 3 ماه گذشته مي‌‏توان مشاهده كرد كه علاوه بر مختومه شدن 100 درصد پرونده‌‏هاي وارده بسياري از پرونده‌‏هاي سابق نيز مورد رسيدگي قرار گرفته و با اتخاذ تصميم نهايي مختومه شده است لذا با توجه به اينكه ضابط قضايي حدود 90 درصد از پرونده‌‏هاي دادسرا نيروي انتظامي است. اين موفقيت دادسرا نشان دهنده هماهنگي و همكاري كامل مجموعه نيروي انتظامي با دادسراي تهران است كه لازم مي‌‏دانم در اينجا از يكايك پرسنل زحمت‌‏كش نيروي انتظامي تشكر كنم.
دادستان عمومي و انقلاب تهران تاكيد كرد: در ابعاد كيفي نيز با نمونه‌‏گيري آماري مشخص شده كه حدود 80 درصد تصميمات دادسرا مورد تاييد مراجع تجديد نظر قرار گرفته و اين يك كيفيت بسيار عالي است و نشان دهنده علم و آگاهي بالاي قضات دادسرا و تلاش فني و دقيق نيروي انتظامي در تكميل تحقيقات مقدماتي است.
مرتضوي گفت: علاوه بر كيفيت عالي و عملكرد مثبت كمي كه طبق آمار رسمي بيان گرديد حدود 60 درصد پرونده‌‏ها در مرحله دادسرا به صلح و سازش منتهي و يا با احراز بي‌‏گناهي و بلا دليل بودن شكايت با فرارهاي نهايي موقوفي و منع پيگرد مختومه شده و تنها 40 درصد از پرونده‌‏هاي وارده با قرار مجرميت و صدور كيفرخواست به دادگاه فرستاده مي‌‏شود كه اين امر موجب مي‌‏شود دادگاه‌‏ها فرصت و حوصله بيشتري براي رسيدگي دقيق به پرونده‌‏هاي قضايي داشته باشند.
مذتضوي به تشريح عملكرد دادسرا در برخورد با جرايم و پيشگيري از وقوع جرم پرداخت و اظهار داشت: از ابتداي احياي دادسرا تاكنون سه ستاد مهم در دادسرا عمومي و انقلاب تهران تشكيل و شروع به كار نموده است:
1) ستاد پيشگيري و مبارزه با جرايم ويژه
2) ستاد شناسايي و كنترل مجرمين حرفه‌‏اي كه نيروي انتظامي نيز در شكل‌‏گيري اين ستاد نقش بسيار مهم و موثري داشته و تاكنون حدود دو هزار نفر از مجرمين حرفه‌‏اي مورد شناسايي قرار گرفته و شناسنامه‌‏دار شده‌‏اند.
3) ستاد پيگيري پرونده‌‏هاي باندي و مخل امنيت, كه جلسه اخير آن با حضور قضات ويژه رسيدگي به اينگونه جرايم و چندين تن از مسئولين نيروي انتظامي تشكيل شده است كه پرونده مربوط به جرايم باندي و مخل امنيت در اين ستاد مديريت شده و با تدبير خاصي با آنها برخورد مي‌‏شود اثر تشكيل اين ستاد نيز به گونه‌‏اي بوده كه دادستان‌‏هاي شهرهاي مختلف كشور كه براي آموزش در دادسراي تهران دوره كارآموزي خود را مي‌‏گذرانند بسيار شايق و راغب هستند كه با اقتباس از تهران ستادهاي مذكور را در شهرها و استان محل خدمت خود تشكيل و فعال نمايند. اين ابتكار دادسراي عمومي و انقلاب تهران حتي مورد توجه به دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي نيز قرار گرفته و مقرر شده كه در جلسه شوراي عالي امنيت ملي مورد بحث قرار گيرد تا پس از تصويب و موافقت مقام معظم رهبري ايشان اجراي آن در سراسر كشور الزامي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: مساله‌‏اي كه همواره به مجموعه دادسراي تهران تاكيد نموده‌‏ام و در اينجا نيز لازم به تاكيد مضاعف مي‌‏دانم مساله برخورد شديد با اراذل و اوباش است كه اين برخورد شديد با اراذل و اوباش از افتخارات مجموعه نيروي انتظامي و دادسراي عمومي و انقلاب تهران در نظام مقدس جمهوري اسلامي است. در اينجا از نيروي انتظامي مي‌‏خواهم كه به اشد احوال با چنين افرادي برخورد نمايند بگونه‌‏اي كه اين فرقه جرأت هيچگونه اقدام و تعرض به اموال و نواميس مردم را نداشته باشند و با شنيدن اسم دادسرا و نيروي انتظامي حتي فكر اوباش‌‏گري به ذهنشان خطور نكند و دست و پايشان بلرزد. در ادامه اين بحث ايشان عوامل بروز گسترش پديده اراذل و اوباش در جوامع مختلف را به دو دسته عوامل شخصيتي و اجتماعي تقسيم و بيان نمودند:
عوامل شخصيتي, عبارتند از غرور, خودنمايي, كمبود شخصيت, احساس حقارت, شهوت‌‏راني, قدرت‌‏طلبيع زياده‌‏خواهي, كم‌‏سوادي و بي‌‏سوادي و عدم پايبندي به مسائل ارزشي و اعتقادي و عوامل اجتماعي عبارتند از: برخورد نامناسب اجتماع در كنترل اجتماعي و نحوه برخورد نيروي انتظامي و قوه قضائيه كه در صورت ضعف در برخورد با اين پديده اراذل و اوباش‌‏گري گسترش پيدا خواهد كرد و در صورت برخورد قوي و مقتدرانه اين پديده از بين خواهد رفت.
سعيد مرتضوي, سپس با اشاره به تاريخچه پيدايش اراذل و اوباش در ايران گسترش و توسعه اين گروه را مربوط به دوران حكومت رضاخان دانست و گفت: اراذل و اوباش در ادامه روند حكومت رضاخان در زمان رژيم منحوس پهلوي دوم توسعه يافت كه سران آنها با حكومت منحوس پهلوي و خاندان آنها حشر و نشر داشته و حتي يكي از سران مشهور آنها به نام "شعبان بي‌‏مخ" كه از مقربين شاه منحوس و خانواده و نهادهاي تحت امر آنها بود, گروهي را در حمايت از خاندان پهلوي ساماندهي كرده بود كه با عنوان چماقداران طرف‌‏دار شاه تا زمان انقلاب اسلامي فعال بودند و پس از انقلاب قلع و قمع شده و به گوشه‌‏اي خزيدند.
مرتضوي, شش محور كاري و مرام اراذل و اوباش كه به صورت خرده فرهنگ اين جمع درآمده و تقريباً در همه جوامع نقطه مشترك دارند را بدين شرح خلاصه نمود:
1) مزاحمت بانوان, اعمال منافي عفت عمومي و تجاوز به عنف و ايجاد شبكه فساد و داير نمودن مركز قمار و فحشا
2) شرب خمر و تظاهر مستانه
3) زورگيري و اخاذي
4) تظاهر و قدرت‌‏نمايي با چاقو و قمه
5) ارعاب, تهديد و سلب آسايش عمومي
6) آدم‌‏ربايي و نزاع دستجمعي
وي در ادامه افزود: اين گروه براي دست يافتن به اهداف خود در بحران‌‏ها, موقعيت‌‏هايي كه پيش‌‏مي‌‏آيد به دنبال فرصتي هستند تا با ايجاد و دامن زدن به تنش‌‏هاي سياسي و اجتماعي با دولت و نظام مقابله نمود, و شرايط دلخواه خود را به وجود آورند و به دنبال حكومت و رژيمي هستند كه دست آنها را در 6 محور فوق‌‏الذكر باز گذارد و به همين دليل است كه اينها با دادسراي موجود در نظام مقدس اسلامي و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مشكل دارند چرا كه به شديدترين نحو با اينگونه اعمال برخورد نموده و مانع دستيابي به اهداف پليدشان مي‌‏شود. لذا اولويت اول دادسرا و نيروي انتظامي بايد برخورد شديد با چنين افرادي باشد در مجموعه دادسرا نيز به كرات تاكيد كرده‌‏ام كه تمامي شعب بايستي اين مساله را در اولويت نخست‌ كاري خود قرار دهند و با تمام امكانات در اين خصوص پشتيبان آنها خواهيم بود. در اين جلسه سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ, معاونين و فرماندهان نيروي انتظامي, معاونين دادستان و سرپرستان نواحي دادسراي عمومي و انقلاب تهران حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سردار طلايي, نيز با تشكر از حضور دادستان و همراهان در جمع نيروي انتظامي از اين حسن توجه تشكر نمود و گفت: همكاري خوب و نزديك نيروي انتظامي و دادسراي تهران همانگونه كه تاكنون چنين بوده است مي‌‏تواند فرصت خوبي براي توسعه نظم و امنيت در جامعه باشد و نقش موثري در حفظ و برقراري امنيت ايفا نمايد.
در پايان جلسه با اهداي لوح و جوايزي توسط دادستان عمومي و انقلاب تهران از بيست نفر افسران نمونه نيروي انتظامي تهران تقدير و تشكر به عمل آمد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12872

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان سعيد مرتضوي پيرامون مبارزه با اراذل و اوباش، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016