شنبه 11 مهر 1383

لزوم پاسخگویی مسئولان وزارت راه به ابهامات اساسی درباره حضور شرکت های خارجی در فرودگاه، مهر

سرویس سیاسی خبرگزاری "مهر" - در جریان مسایل مربوط به راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ستاد کل نیروهای مسلح بارها این مساله را به عنوان یک دغدغه مهم در حوزه امنیت ملی مطرح کرده است که حضور شرکت های خارجی به هر نحو در بخش های امنیتی فرودگاه به عنوان مشکلی امنیتی مطرح است .
قانون وظایف هر نهاد و دستگاهی را به طور واضح مشخص کرده است و نهادی که در خصوص برقراری امنیت در فرودگاه ها دارای مسوولیت می باشد، طبیعی است که در مقابل مسایلی که امکان دارد این امنیت را خدشه دار کند نمی تواند سکوت اختیار کند.

فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل وسعت و گستردگی دارای اهمیت ذاتی و طبیعی از لحاظ امنیتی و اقتصادی است که نمی تواند بدون توجه به این موارد در خصوص آن تصمیم گیری کرد .

صرف هزینه ای بالغ بر 350 میلیون تومان برای دفاع رسانه ای از عملکرد وزارت راه و ترابری در انعقاد قرارداد با شرکت ترکیه ای از نکاتی است که در عملکرد احمد خرم وزیر راه و ترابری قابل تامل است که با توجه به مسایل امنیتی موجود می تواند نقطه ای منفی در عملکرد وزیر محترم تلقی شود.

سردار سرتیپ علیرضا افشار چندی پیش در گفتگویی با خبرگزاری "مهر" اعلام کرد: نیروهای مسلح که مسئولیت حفاظت و امنیت فرودگاه های کشور را براساس قانون برعهده دارند با واگذاری بخش خدمات مسافر فرودگاه ها به هر شرکت خارجی به خاطر مغایرت با تدابیر امنیتی و اصول حفاظتی مخالف هستند.

وی تاکید کرده بود که مخالف ستاد کل نیروهای مسلح تنها منحصر به شرکت های ترکیه ای نیست بلکه این ستاد با حضور هر شرکت خارجی از هر کشوری در بخش های امنیتی فرودگاه امام خمینی (ره) مخالف است.

به گفته معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح اصولا به نظر می رسد در زمینه واگذاری خدمات مسافری فرودگاه امام به یک شرکت خارجی در شرایطی که این مرحله از احداث فرودگاه با سرمایه گذاری داخلی انجام شده، از اول اشتباه بوده است.

علاوه بر تبعات امنیتی واگذاری بخشی از خدمات فرودگاه های کشور به شرکت های خارجی تبعات اقتصادی نیز برای کشور به دنبال خواهد داشت.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته در جریان واگذاری این خدمات به یک شرکت خارجی در حدود 1400 نفر از نیروی کار داخلی کار خود را از دست خواهند داد که با توجه به شرایطی که کشور از نظر اشتغال در آن قرار دارد خود مساله ای مهم و قابل توجه است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سابقه ارایه خدمات فرودگاهی شرکت های موجود در کشور بسیار بیشتر از شرکت های ترکیه ای است و جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسایل فرودگاهی دارای سابقه بیشتری و موثرتری از کشور ترکیه است که این مساله نیز بر اشتباه بودن انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی در این زمینه صحه می گذارد.

تجربه شرکت های ایرانی برای ارائه خدمات فرودگاهی غیرقابل انکار است چرا که این شرکت ها سابقه ای 50 ساله در بهره برداری از فرودگاه در ایران دارند. تاکنون 50 فرودگاه در کشور توسط شرکت های هواپیمایی داخلی بهره برداری شده است و هیچگونه مسئله و مشکلی نیز به دنبال نداشته است.

در کنار همه این مباحث ساخت فرودگاه بین المللی امام خمینی به دست متخصصان ایرانی تجربه ای بسیار ارزشمند و مقدس است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت ، مانند بسیاری از کارهای عظیم که تاکنون در کشور انجام شده است ، مانند احداث پالایشگاه های عظیم نفتی، بنادر بزرگ، کارخانجات پتروشیمی و غیره.

به طور یقین این اقدام می تواند نوعی بی اعتمادی به شرکت های داخلی تلقی شده و انگیزه کار و خلاقیت و ابتکار عمل را از این شرکت ها سلب کند.

بر این اساس اعطای قراردادهای بدون صرفه اقتصادی ، به شرکت های خارجی، در نظر نگرفتن امنیت ملی ، صرف میلیون ها دلار هزینه های بی مورد ، استفاده از کارشناسان خارجی به جای متخصصان توانای ایرانی و... از مسایل بی شماری است که مسئولان وزارت راه باید به آن پاسخ دهند.

تاکنون برای ساخت این فرودگاه که در زمینی به وسعت 5/13 هزار هکتار در 30 کیلومتری تهران احداث شده هزینه ای بالغ بر دو هزار و 600 میلیارد ریال و حدود 60 میلیون دلار از منابع داخلی صرف شده است که این هزینه به خودی خود ضرورت بهره گیری از نیروهای داخلی در این پروژه ملی را آشکار می سازد.

هزینه ساخت این فرودگاه که 75 درصد آن طی 5 سال گذشته ساخته شده است با قیمت های فعلی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی معادل 4 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

برهیچ کس پوشیده نیست که افتتاح فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از لحاظ اقتصادی و بین المللی دارای فواید بسیار زیادی برای کشورمان است و همه دلسوزان و علاقمندان و مسوولان نظام بر بهره برداری سریع تر از این فرودگاه تاکید دارند اما نمی توان دغدغه ها و نگرانی ها را نیز نادیده گرفت.

بهره برداری از فرودگاه امام باید با در نظر گرفتن زوایای حساس و پیچیده و ظریف این موضوع در نظر گرفته شود، پیش از این وزارت راه ، خدمات فرودگاهی فرودگاه مهرآباد را به یک شرکت اماراتی به نام " دناتا" واگذار می کند. این شرکت در حالی ارائه خدمات در فرودگاه مهرآباد را برعهده می گیرد که تا شش ماه پیش یک شرکت ایرانی این خدمات را ارائه می کرد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سویی دیگر واگذاری خدمات فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به شرکت ترکیه ای تاو دارای ابهاماتی است که هنوز بی پاسخ مانده است.

استدلال وزارت راه و ترابری در این واگذاری ، مقرون به صرفه بودن پیشنهاد شرکت ترکیه ای تاو اعلام شده است اما پاسخی به ابهامات داده نشده است.

در فرا خوانی که در خصوص فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد، براساس امکانات مالی، سابقه کار فرودگاهی ودارا بودن فناوری روز شرکت ترکیه ای تاو در حضور 15 شرکت خارجی مقام چهارم را کسب کرد ولی از دید جزیی و مطرح کردن ریز قیمت رتبه نخست را بدست آورد، از این رو هنوز ابهام وجود دارد که چرا شرکتی که دربخش کلان نگری فراخوان رتبه چهارم را کسب می کند، عملیات بهره برداری از فرودگاه امام خمینی (ره) به او واگذار می شود.

براساس برنامه سوم توسعه، درواگذاری ها باید قانون استفاده حداکثر توان داخلی(51 درصد) لحاظ شود که متاسفانه در این تفاهم نامه این قانون دیده نمی شود.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12615

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لزوم پاسخگویی مسئولان وزارت راه به ابهامات اساسی درباره حضور شرکت های خارجی در فرودگاه، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016