چهارشنبه 17 مهر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

در همين زمينه
30 تیر» ماوس تا 5 سال ديگر هست، همشهری
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برجستگی‌ انتهای کابل‌های کامپیوتر چیست؟، همشهری

حتما برجستگی‌های استوانه‌ای شکل را در انتهای کابل‌های مخصوص کامپیوتر، از جمله کابل صفحه کلید، ماوس، نمایشگر و یا دستگاه‌هایی نظیر چاپگر که برق خود را از منابعی غیر از کامپیوتر می‌گیرند دیده‌اید.

این برجستگی‌ها Ferrite Bead یا مهره «فرو» نام دارد. وظیفه اصلی این برجستگی‌ها محافظت از کابل‌ها در برابر تداخل‌های الکترومغناطیس و رادیویی است و معمولاً به شکل‌ زیر در کابل‌ها دیده می‌شوند.

این برجستگی‌ها به سادگی تکه‌ای از ماده‌ای فرومغناطیس است. مواد فرومغناطیس، نیمه مغناطیس هستند و از ترکیب اکسید آهن با فلزات دیگر بدست می‌آید.

این برجستگی‌ها معمولاً در هنگام ساخت کابل به آن اضافه می‌شوند یا اینکه بعد از ساخت به صورت دو نیم استوانه به دور کابل پرس می‌شوند.

کامپیوتر‌ها دستگاه‌های پر سر و صدایی هستند. مادربورد (MotherBoard) به تنهایی دارای یک نوسانگر برق است که با فرکانس 300 تا 1000 مگاهرتز در حرکت است. حتی صفحه کلید نیز دارای همچنین نوسانگری است. کارت تصویر نیز برای کار نیاز به همچنین نوسانگری دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تمام این نوسانگر‌ها در اطراف خود امواج رادیویی و الکترومغناطیس تولید می‌کنند. با این حال بیشتر این امواج توسط فلزات اطراف کیس(Case) کامپیوتر جذب می‌شوند.

مشکلی که وجود دارد از خود کابل‌های کامپیوتر ناشی می‌شود. اگر از اصول الکترومغناطیس اطلاع داشته باشید می‌دانید که هر سیم حامل جریانی در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

این میدان‌های مغناطیسی می‌تواند با امواج رادیویی و کابل‌های دیگر تداخل پیدا کند و در کار دیگر دستگاه‌ها مشکل ایجاد کند.

همینجاست که برجستگی‌های کابل به کار می‌آیند و امواج رادیویی و الکترومغناطیس را در داخل خود به گرما تبدیل می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016